تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۷۴۰۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل گمرک استان زنجان خبر داد

افزایش ۴۵ درصدی صادرات طی پنج ماهه امسال در زنجان

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: افزایش ۴۵ درصدی صادرات به نسبت پنج ماهه امسال با پنج ماهه سال گذشته داشتیم.

به گزارش می‌متالز، زین‌العابدین گنج‌خانلو ظهر روز (۲۲ شهریورماه) در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان با بیان اینکه در پنج ماهه اول امسال، ۲۶۰ میلیون دلار به وزن خالص ۱۱۵ هزار تن داشتیم که این رقم در مقایسه با ۵ ماهه سال گذشته افزایش داشت، اظهار کرد: در پنج ماهه نخست پارسال، ۱۷۹ میلیون دلار صادرات با وزن خالص ۱۰۶ هزار تن داشتیم که در این پنج ماهه نخست امسال، شاهد افزایش ۸ درصدی در وزن خالص نیز بوده‌ایم.

وی شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، کاغذ فلوتینگ، تیت لاینر - مقوا، مفتول مسی، شمس سرب و لبنیات را به ترتیب جزئی از کالا‌های برتر صادراتی در پنج ماهه نخست امسال اعلام کرد و افزود: شمش روی با ارزش بیش از ۲۰۱ میلیون دلار و ۵۴ هزار تن وزن خالص، ۷۷ درصد سهم ارزشی را به خود اختصاص داده است و ترانسفورماتور و متعلقات به ارزش ۱۹ میلیون دلار و وزن خالص ۳۰۰۰ تن با ۷ درصد سهم ارزشی در رتبه دوم صادراتی قرار دارد.

گنج‌خانلو، ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، پاکستان، هند، آفریقای‌جنوبی و ... را به ترتیب عمده کشور‌های مقصد صادراتی پنج ماهه امسال نام برد و ادامه داد: ترکیه با ارزش بیش از ۱۶۸ میلیون دلار و عراق با حدود ۲۹ میلیون دلار سهم ارزشی ۶۵ و ۱۱ درصدی داشتند.

وی اضافه کرد: کل کالا‌های صادراتی تا مرداد امسال ۲۶۰ میلیون دلار با وزن خالص ۱۱۵ هزار تن بود که صد درصد سهم ارزشی داشت.

این مسئول با بیان اینکه در پنج ماهه سال‌جاری گمرگ استان در رتبه پانزدهم کشور قرار داشت، ابراز کرد: واردات ۲۳۱ میلیون دلاری با وزن خالص ۲۰۳ هزار تن به نسبت پنج ماهه نخست پارسال افزایش ۳۱ درصدی داشته است. همچنین به نسبت سال گذشته ۱۳ درصد کاهش وزن خالص داشتیم.

مدیرکل گمرک استان زنجان با بیان اینکه خاک روی، خمیر چوب، کاغذ و مقوای بازیافتی، توتون و خمیر توتون، پودر جاذب، پلی‌امید، نواربهداشتی و نخ پلی‌آمید و نخ پلی‌استر به ترتیب جزیی از کالا‌های وارداتی زنجان هستند. اذعان کرد: جمع کل واردات استان ۲۳۱ میلیون دلار با وزن خالص ۲۰۳ هزار تن بود که عمده کشور‌های ترکیه، سوییس، امارات متحده عربی، آلمان و ... مبدا‌های وارداتی استان هستند.

وی با اشاره به مجموع مبادلات بازرگانی کشور، بیان کرد: در پنج ماهه نخست سال‌جاری میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور بالغ بر ۴۴.۰۷۵ هزار تن و به ارزش ۲۰.۹۲۴ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳.۵ درصدی در وزن و ۲۱.۳۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

گنج‌خانلو با اشاره به اینکه واردات کشور در این مدت با کاهش ۸.۵۳ درصدی در وزن و افزایش ۱۹.۶۵ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با پنج‌ماهه نخست پارسال داشته است، تصریح کرد: امسال بیشترین صادرات کشور به مقصد چین بالغ بر ۶.۷۲۳ میلیون دلار، سهم ۳۲ درصدی کل ارزش صادراتی و مقصد بعدی عراق بالغ بر بیش از ۲ میلیون دلار و سهم ۱۴ درصدی از ارزش صادراتی را به خود اختصاص داده بود.

وی با بیان اینکه مقصد‌های وارداتی ایران در ۵ ماهه اول امسال امارات متحده عربی بود، افزود: بیش از ۶۰ میلیون دلار با ارزش سهمی حدود ۲۸ درصد از کل ارزش واردات به این کشور تعلق داشت.

این مسئول با اشاره به آمار ورود موقت در پنج ماهه سال گذشته، تصریح کرد: از اول فروردین تا مردادماه امسال، بیش از ۳۷ میلیون دلار ورود موقت با وزن خالص ۱۱۷ هزار تن داشتیم که نسبت به سال گذشته با تغییرات ۱۷ درصدی در دلار و ۲۶ درصدی در وزن خالص مواجه شده است.

مدیرکل گمرگ استان با اشاره درآمد ۴۰۰۰ میلیارد ریالی وصولی کمرگ در پنج ماهه نخست امسال، تشریح کرد: به نسبت سال گذشته مدت مشابه این درآمد افزایش ۴۱۱ درصدی داشته است.

وی در مقایسه با صادرات شش ماهه امسال با شش ماهه سال گذشته، بیان کرد: تا بیستم شهریور سال‌جاری ۲۸۵ میلیون دلار با وزن ۱۲۷ هزار تن صادرات کردیم که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال دچار افزایش ۲۵ درصدی در دلار و کاهش ۷ درصدی در وزن خالص بود.

گنج‌خانلو با اشاره به واردات ۲۶۵ میلیون دلاری در شش ماهه اول امسال تا ۲۰ شهریورماه، خاطرنشان کرد: این میزان به نسبت سال گذشته با تغییر ۲۱ درصد افزایش در دلار و ۲۵ درصد کاهش در وزن خالص مواجه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده