تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۴۸
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۷۴۲۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بازگشت فلزات غیرآهنی به مسیر رشد نرخ با خوش‌بینی نسبت به عقب‏‏‌نشینی تورمی در شرق و غرب

فلزی‏‏‌ها منتظر صعود با فروکش‌کردن تورم

‌می‌متالز - فلزات غیرآهنی در بازار‌های جهانی با سیگنال‌های کاهش تورم در شرق و غرب، کاهش موجودی فلزات در انبار‌های بورسی و افت شاخص دلار آمریکا گران می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، میزان موجودی نیکل، مس، آلومینیوم و روی در انبار‌های بازار‌های بزرگ بورسی در دنیا حدود ۵۰‌درصد کمتر از میانگین پنج‌ساله قرار دارد. این موضوع پتانسیل ایجاد جهش قیمتی در بازار این فلزات را به همراه دارد؛ اما در شرایطی که دنیا با واهمه از بروز رکود اقتصادی مواجه است، از اثرگذاری این داده بر بازار‌ها خبری نیست. در این شرایط، اگر داده‌های تورمی در غرب مطابق انتظارت مصرف‌کنندگان کاهشی اعلام شده و فدرال‌رزرو از میزان سیاست انقباضی خود بکاهد، می‌توان انتظار داشت که سیگنال افت موجودی زمینه رشد نرخ فلزات در بازار‌های جهانی را فراهم کند.

فلزات پایه گران می‌شوند؟

فلزات غیرآهنی ظرف دوروز ابتدایی هفته در بازار‌های جهانی گران شدند؛ به نحوی که اواسط روز سه شنبه سیزدهم سپتامبر در معاملات بورس فلزات لندن مس توانست مجددا به کانال ۸ هزار دلاری صعود نرخ داشته باشد، آلومینیوم پس از ۱۰ روز کانال ۲‌هزار و ۳۰۰ دلاری را پس گرفت، نیکل با قیمت ۲۴‌هزار و ۲۹۰ دلار که اوج قیمت ۷۰ روز اخیر این فلز بود معامله شد، روی به بیشترین نرخ پس از ابتدای سپتامبر بازگشت، سرب و قلع نیز بازده قیمتی مثبتی را برای معامله گران رقم زدند. تضعیف ارزش دلار آمریکا و خروج سرمایه از بازار ارز، کاهش انتظارات تورم مصرفی در ایالات‌متحده آمریکا و انتشار داده‌های مثبت تورمی از اقتصاد چین در هفته گذشته و وعده دولت این کشور برای حمایت از اقتصاد، مهم‌ترین دلایل بازگشت بهای فلزات به مسیر رشد ظرف روز‌های اخیر بوده است.

در حالی ظرف روز ابتدایی هفته جاری بر نرخ فلزات پایه در بورس فلزات لندن و معاملات آتی کامکس (بورس آمریکا) افزوده شد که بازار‌های چین تعطیل بودند؛ اما این تعطیلی و فروکش کردن تقاضای چینی‌ها در بازار نتوانست مانع عقبگرد قیمتی در سایر بازار‌های دنیا شود. نبود تقاضا از سوی چینی‌ها در بازار‌های جهانی به دلیل تعطیلات جشنواره نیمه‌پاییز در این کشور رقم خورد، این تعطیلات هر سال در پانزدهمین روز ماه هشتم چینی برپا می‌شود که امسال تاریخ میلادی آن برابر دهم تا دوازدهم سپتامبر بود.

کاهش موجودی فلزات، مانع کنترل نرخ می‌شود

میزان موجودی اغلب فلزات غیرآهنی در نرخی کمتر از متوسط پنج‌ساله آن قرار دارد. داده‌های موسسات مختلف معتبر بین‌المللی از این امر حکایت دارد که در شرایط کنونی، میزان موجودی نیکل در انبار‌های بازار‌های اصلی سرمایه در دنیا حدود ۷۰‌درصد کمتر از میانگین موجودی در پنج‌سال اخیر است. همچنین میزان موجودی مس در نرخی کمتر از ۵۵‌درصد متوسط پنج‌ساله قرار دارد، میزان موجودی آلومینیوم به حدود ۵۰‌درصد کمتر از متوسط پنج‌ساله رسیده است، روی نیز با کاهش حدود ۴۰ درصدی موجودی نسبت به میانگین پنج‌ساله مواجه است. کف نشینی موجودی فلزات در انبار‌های بورسی دنیا سیگنالی موثر در جهت رشد قیمت این فلزات به شمار می‌رود. البته با وجود این سیگنال مهم افزایشی، اغلب فلزات با نرخی کمتر از نرخ فروش یک‌سال اخیر خود به فروش می‌روند. درواقع واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا و کاهش تقاضا مانع از آن شده است تا این سیگنال افزایشی بتواند تاثیر خود را بر بازار‌ها برجای بگذارد؛ هر چند ریسک کمبود عرضه همچنان بر بازار فلزات صنعتی سنگینی می‌کند و این موضوع پتانسیل ایجاد جهش قیمتی در این بازار‌ها در صورت ایجاد جریان مثبت افزایشی در بخش تقاضا را دارد.

تضعیف دلار؛ حامی رشد نرخ کالا‌های پایه

ایجاد جریان افزایشی در نرخ دلار آمریکا ظرف ماه‌های اخیر از مهم‌ترین دلایل عقبگرد قیمت دلاری این محصولات در بازار‌های جهانی بود. افزایش چندمرحله‌ای نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در سال‌جاری میلادی زمینه صعود شاخص دلار آمریکا را فراهم کرد و سرمایه‌گذاران را از بازار‌های پرریسک همچون کامودیتی‌ها فراری داد. در روز سیزدهم سپتامبر، شاخص دلار آمریکا در محدوده ۷۷/ ۱۰۷ واحد نوسان دارد که اگرچه این رقم نسبت به میانگین ارزش شاخص دلار آمریکا در بازه بلندمدت ۱۰ ساله بیشتر است، اما این شاخص در حال فاصله گرفتن از رکورد قیمتی ۲۰ سال اخیر خود است که ششم ماه سپتامبر برای آن به ثبت رسید. در ششم سپتامبر شاخص دلار آمریکا توانست تا ۲/ ۱۱۰ واحد صعود کند و در قله ۲۰ سال اخیر خود بایستد. این موضوع با ایجاد تمایل به خرید دلار میان سرمایه‌گذاران، زمینه عقبگرد قیمتی در بازار‌های مالی و کالایی را فراهم کرد. البته شاخص دلار نتوانست برای زمانی طولانی در کانال ۱۱۰ واحدی جا خوش کند و ظرف روز‌های اخیر تا ۷/ ۱۰۷ واحد عقب نشست. اگرچه همچنان این شاخص نسبت به میزان آن در بلندمدت بالاتر است؛ اما عقب نشینی آن از رکورد ۲۰ سال اخیر خود فرصتی برای ورود سرمایه به بازار‌های مالی و کالایی و رشد قیمت کامودیتی‌ها فراهم کرد.

انتظارات تورمی میان مصرف‌کنندگان آمریکایی عقب نشست

انتظارات تورمی میان مصرف‌کنندگان آمریکایی برای ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه کاهش بیشتری داشت. نظرسنجی ماهانه انتظارات قیمتی مصرف‌کنندگان که توسط فدرال‌رزرو در روز دوشنبه دوازدهم سپتامبر منتشر شد، نشان داد که مصرف‌کنندگان آمریکایی در این ماه تورم ۷۵/ ۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل حس کردند، این در حالی بود که این شاخص برای ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد ۲/ ۶ درصدی داشت. میزان شاخص انتظارات قیمتی مصرف‌کنندگان آمریکایی برای ماه اوت به کمترین میزان پس از اکتبر ۲۰۲۱ رسید. افت نرخ بنزین در آمریکا مهم‌ترین دلیل کاهش انتظارت تورمی مصرف‌کنندگان آمریکایی برای ماه اوت بود. این خبر احتمالا به مذاق سیاستگذاران فدرال‌رزرو خوش خواهد آمد؛ چرا که نشان‌دهنده موفقیت آن‌ها در کنترل تورم است.

بالا ماندن تورم برای زمانی طولانی در وهله اول به کاهش تقاضای مصرفی منجر شده و این موضوع احتمال بروز رکود در اقتصاد‌ها را فراهم می‌کند؛ در این شرایط بالا ماندن تورم به‌رغم اتخاذ سیاست‌های کنترلی می‌تواند باعث شود تا به اعتماد مردم به وضعیت اقتصادی خدشه وارد شود و این موضوع از میزان تقاضای مصرفی آن‌ها در بلندمدت خواهد کاست که این موضوع آسیبی مهم برای اقتصاد تلقی می‌شود. در این شرایط، بازگشت احتمالی تورم به مسیر کاهش این ریسک را رفع کرده و به سود اقتصاد خواهد بود. درصورتی که برآورد‌ها از کاهش تورم آمریکا در ماه اوت درست از آب درآید، احتمال کاهش میزان رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو وجود دارد. روز‌های ۲۰ و ۲۱ سپتامبر جلسه بعدی فدرال‌رزرو برگزار و احتمالا در خصوص افزایش ۵۰ تا ۷۵ واحدی نرخ بهره در این کشور تصمیم گرفته می‌شود. در شرایطی که ظرف هفته‌های اخیر فعالان بازار‌های مالی و کالایی، خود را برای افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره آماده کرده اند، تصویب رشد ۵۰ واحدی نرخ بهره می‌تواند از رشد قیمتی در بازار‌ها حمایت کند.

کاهش تورم چین به مذاق کامودیتی‌ها خوش آمد

تورم برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان چینی در ماه اوت کاهش داشت. براساس داده‌های منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اوت نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۵/ ۲‌درصد رشد داشت؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل افزایش ۷/ ۲ درصدی را تجربه کرده بود. در عین حال، شاخص قیمت تولیدکننده برای ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/ ۲‌درصد افزایش یافت که این رقم پایین‌ترین نرخ رشد آن پس از فوریه ۲۰۲۱ است. عقب نشینی تورمی در چین باعث می‌شود تا دست دولت این کشور برای اعمال محرک‌های مالی باز باشد و این موضوع از رشد نرخ فلزات حمایت می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده