تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۷۴۲۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات زغال قالبی ممنوع شد؟

‌می‌متالز - صادرات زغال قالبی از گمرکات مرزی با وجود صدور مجوز از سوی وزارت صمت، عملا ممنوع شده است.

به گزارش می‌متالز، اخیرا شرکت‌های بورسی اعلام کرده اند که صادرات زغال سنگ به خارج از کشور آزاد شده است، هر چند این مصوبه وزات صمت باعث سبز شدن سهام شرکت‌های فعال در حوزه زغال سنگ شد، اما برخی شرکت‌های فعال در حوزه تولید زغال قالبی مدتهاست که در بلاتکلیفی به سر برده و سنگ انداز‌هایی در مسیر صادرات محصولات آن‌ها نیز دیده میشود.

گفتنی است، زغال فشرده یا زغال قالبی، رایج‌ترین نوع بریکت سوختی است که با گرد زغال چوب ساخته می‌شود. برای ساختن این ماده، دو روش وجود دارد یکی با استفاده از خرده زغال چوب که آن را آسیاب کرده و گرد به دست آمده را با گونه‌ای چسب که معمولا چسب طبیعی است به همراه برخی افزودنی‌های دیگر درهم می‌آمیزند، سپس مخلوط به دست آمده را تحت فشار و گرما قرار داده و به شکل‌های گوناگون (معمولاً چهارگوش یا استوانه‌ای یا تخم مرغی) قالب‌گیری می‌کنند. در روش دوم فقط از الیاف طبیعی مخصوصا خاک‌اره استفاده شده و خاک‌اره نباید حاصل از چوب‌های صنعتی مانند نئوپان باشد و آن‌ها را توسط آسیاب خرد کرده و سپس خشک کرده و توسط دستگاه‌های فشار بالا به هم پرس کرده و بعد از این مرحله برای عملیات کربونیزاسیون آن‌ها را وارد کوره کرده که بسته به نوع کوره (صنعتی و سنتی) و جنس الیاف بکار برده شده (خاک اره؛ پوست گردو؛ و غیره) ۱۲ تا ۴۸ ساعت حرارت می‌دهند و سپس از کوره خارج کرده و داخل یک محفظه بسته قرار می‌دهند و بعد ۴۸ ساعت زغال حاصل می‌شود که این نوع زغال در تمامی کشور‌های صنعتی به علت آلایندگی کمتر، بدون بو، بدون دود، عمر طولانی سوختن، گرما دهی بالا و حفاظت از منابع طبیعی جایگزین سوخت‌ها حتی زغال‌سنگ شده‌است.

نیمه سال قبل بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار اعلام شد که صادرات زغال قالبی پس از تایید سیستمی سازمان جنگل‌ها و مراتع و تایید نهایی معاونت امور صنایع وزارت صمت، انجام شود. دستگاه‌های مسئول این موضوع وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت بودند. همچنین سازمان توسعه تجارت نیز به عنوان دستگاه همکار در اجرای این مصوبه تعیین شد.

صادرات زغال قالبی ممنوع شد؟
رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در دی ماه سال قبل در مکاتبه‌ای با مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات دستور میدهد، مصوبه مذکور یعنی صدور مجوز صادرات زغال قالبی در صورت کسب تایید سازمان جنگل‌ها به گمرکات اجرایی ابلاغ شود.

صادرات زغال قالبی ممنوع شد؟
گفتنی است، تا کنون پیگیری‌های مختلفی در خصوص تعیین تکلیف این موضوع انجام شده است، لازم به ذکر است صادرات زغال قالبی از سال ۹۸ با تایید سازمان استاندارد آزاد بوده و حتی در برخی استان‌ها نیز اخیرا صادرات با تایید استاندارد و اداره کل منابع طبیعی انجام می‌شده، اما هم اکنون صادراتی تحت عنوان زغال قالبی انجام نمی‌شود. بر این اساس با توجه به بلاتکلیفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان، گمرک، صمت و جهاد کشاورزی بایستی در این خصوص شفاف سازی کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده