تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۹
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۷۴۲۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نمایشگاه معدن دیجیتال برگزار شد/ هوشمندسازی معادن در ایران ممکن است؟

‌می‌متالز - نمایشگاه معدن‌کاری دیجیتال از روز دوشنبه آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد. این در حالی است که حرکت به سمت معدن دیجیتال در روز‌هایی که معادن ایران با مشکل تأمین ماشین‌آلات مواجه هستند با انتقادات زیادی روبه‌روست.

به گزارش می متالز، نمایشگاه معدن دیجیتال از روز دوشنبه در محل هتل المپیک آغاز به کار کرد و امروز پایان یافت.. معدنکاری دیجیتال که آن را انقلاب چهارم صنعتی معادن می‌خوانند، به طور خلاصه بهره‌گیری از امکانات دیجیتال در حوزه معدن است. این امکانات می‌توانند معدنکاران را در حوزه‌های اکتشاف، استخراج و تولید مواد معدنی یاری کنند. با استفاده از تجهیزات دیجیتال استفاده از نیروی کار برخلاف بهروری بالا کاهش می‌یابد.

اما چرا ایران با معدن دیجیتال یا هوشمندسازی معدن فاصله دارد؟ بارزترین دلیل شاید زیرساخت‌هایی باشد که در این حوزه لازم است اما ایران فاقد آن‌هاست. به طور مثال فرایند هوشمندسازی یک معدن نیازمند ماشین‌آلات مدرن، زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی، نیروی کار، اپراتورها و تکنسین‌‌های آموزش‌دیده است. اپراتورهایی که بتوانند با تجهیزات و ماشین‌آلات هوشمند کار کنند و تکنسین‌هایی که بتوانند تامین، نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات و تجهیزات فوق‌ مدرن را انجام دهند.

نمایشگاه معدن دیجیتال برگزار شد/ هوشمندسازی معادن در ایران ممکن است؟

ایران یک دهه با معدن دیجیتال فاصله دارد

اما به اذعان خود فعالان این حوزه، معدنکاری در ایران دو پله از جهان عقب‌تر است. حتی سخت است که بگوییم ایران به معدن‌کاری مدرن رسیده است. به غیر از اینکه محدودیت‌های زیرساختی در سطح ملی مانند اینترنت فراگیر وجود دارد، معدنکاران نیروی کار لازم برای واردات ماشین‌آلات مدرن را ندارند. در این شرایط سخت است که بتوانیم به معدن دیجیتال فکر کنیم. معدنی که در آن ربات وظیفه انسان را انجام می‌دهد. گفته می‌شود که ایران برای حصول به همچین چشم‌اندازی بیش از یک دهه وقت لازم دارد.

اما امروز می‌توانیم درباره استفاده از تجهیزات دیجیتال در معادن ایران صحبت کنیم. یعنی اینکه از یک شبکه کامل که برمبنای تکنولوژی هوشمند ساخته شده صرف نظر و از امکاناتی در معادن ایران استفاده کنیم که هوشمند هستند و می‌توانند کار را برای معدنکاران تسهیل کنند.

این امر تا حدودی با هوشمندسازی معادن تفاوت دارد و هرگز مشابه توقع جوامعی مانند آمریکا یا استرالیا نیست که از معدن دیجیتال بهره‌مند هستند. با این وجود راهگشای معدنکاران برای استفاده از فن‌آوری هوشمند در معادن و بالا بردن کیفیت کار هستند. بهتر است بگوییم استفاده از تجهیزات مدرن در معادن ماهیت نمایشگاه معدن دیجیتال را نشان می‌دهد.

کرامت قنبر، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سمنان، در حاشیه نمایشگاه معدن دیجیتال در این باره  گفت: نه می‌توان گفت که معدن دیجیتال یا هوشمندسازی معادن در ایران وجود ندارد و نه می‌توان گفت که شرایط استفاده از تجهیزات دیجیتال در معادن ایران کاملا مهیاست. به طور مثال در برخی معادن زیرزمینی زغال‌سنگ در طبس ما از تجهیزات هوشمند استفاده می‌کنیم. این معادن تا ۵۰ درصد هوشمند یا دیجیتال شده‌اند.

نمایشگاه معدن دیجیتال برگزار شد/ هوشمندسازی معادن در ایران ممکن است؟

فرهنگ هوشمندسازی معادن نیاز معدن‌ دیجیتال است

وی در ادامه بیان کرد: تجهیزات دیجیتال در بخش‌های اجرایی پیاده‌سازی شده‌اند و به معدنکاران در مانیتورینگ معادن، اکتشاف و بهره‌برداری کمک می‌کنند. اما در عمده‌ترین معادن ایران زیرساخت لازم برای استفاده از فناوری هوشمند یا دیجیتال وجود ندارد. گذشته از این برای بهره‌گیری از چنین تجهیزاتی نیاز به فرهنگ سازمانی خاص و مفاهیم معدن دیجیتال است.

قنبر اشاره کرد: یکی از موضوعاتی که در هوشمندسازی معدن مطرح می‌شود بحث اشتغال است. هوشمندسازی می‌تواند سطح اشتغال را پایین بیاورد و استفاده از کارگر را در معادن کاهش دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سمنان در پاسخ به این پرسش که « چند سال تا معدن دیجیتال فاصله داریم؟» توضیح داد: زمان آن می‌تواند کوتاه باشد. به شرط اینکه فرهنگ آن جا بیفتد. نباید از واژگانی مانند هوشمندسازی، بومی‌سازی و … مدام استفاده کنیم در حالی که هنوز به سرانجام نرسیده‌اند. دانش دیجیتال در ایران وجود دارد اما باید کار بیشتری در حوزه اجرا و زیرساخت‌ها انجام شود. این تکنولوژی روز دنیاست و ما باید به آن برسیم.

نمایشگاه معدن دیجیتال برگزار شد/ هوشمندسازی معادن در ایران ممکن است؟

بر اساس این گزارش، در مرداد ماه سال جاری سید مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اعضای هیات مدیره خانه معدن دیدار کرد و حصول به معدن دیجیتال را یکی از موضوعات مهم نامید که باید در بخش معدن دنبال شود. این مقام مسئول از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صمت، ایمیدرو، وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد. نیازی تاکید کرد که ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش معدن ضروری است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده