تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۷۴۳۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن در پی نگرانی از میزان عرضه و تقاضای چین

‌می‌متالز - سنگ آهن دالیان روز سه شنبه با از سرگیری معاملات در بزرگترین تولید کننده فولاد (چین) پس از تعطیلات سه روزه آخر هفته، با نگرانی‌های عرضه و نشانه‌هایی از افزایش تقاضا و حمایت از قیمت ها، به بالاترین حد دو هفته اخیر رسید.

به گزارش می‌متالز، پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ آهن ژانویه در بورس کالای دالیان چین ابتدا به بالاترین سطح خود از ۲۹ اوت یعنی ۷۳۲ یوان در اوایل جلسه رسید و سپس معاملات روزانه را با ۲ درصد افزایش با ۷۲۸.۵۰ یوان (۱۰۵.۲۳ دلار) در هر تن پایان داد.

آتیلا ویدنل، مدیر عامل شرکت Navigate Commodities در این زمینه گفت: «ورود سنگ آهن به بنادر چین در هفته گذشته ۲.۳۲ میلیون تن کاهش یافت که با ادامه برداشت‌های روزانه قوی بنادر، می‌تواند منجر به جذب مواد در انبار‌های بندری شود».

وی همچنین افزود که میزان محموله‌های سنگ آهن از استرالیا و برزیل ۱.۵۲ میلیون تن در مدت مشابه کاهش یافته که موجب تشدید تراز کوتاه مدت شده است.

ارزیابی قیمت‌ها بر مبنای داده‌های شرکت‌های مشاوره

بر اساس داده‌های منتشر شده، شرکت مشاوره Steel Home نشان داد که SH-TOT-IRONINV موجودی سنگ آهن در بندر چین برای اولین بار در ۱۱ هفته گذشته کاهش یافت و به ۱۴۲.۱ میلیون تن تا ۹ سپتامبر رسید.

نرخ بهره برداری از ظرفیت کوره بلند نیز در میان ۲۴۷ کارخانه فولاد چینی که به طور منظم توسط مشاور Mysteel مورد بررسی قرار می‌گیرند، طی ۲ تا ۸ سپتامبر به ۸۷.۵۶ درصد افزایش یافت و برای ششمین هفته متوالی افزایش یافت.

داده‌ها نشان می‌دهند سایر ورودی‌های فولادسازی نیز افزایش یافتند و زغال سنگ کک دالیان و کک به ترتیب با ۵ و ۳.۳ درصد افزایش همراه بودند.

تشدید حمایت دولت از بخش املاک بیمار چین و اقتصاد ویران شده ناشی از کووید در این کشور نیز جو بازار را تقویت کرد.

در بورس آتی شانگهای، میلگرد و کویل نورد گرم به ترتیب با حدود ۱درصد و ۱.۲ درصد افزایش قیمت همراه بودند و فولاد ضد زنگ نیز رشد ۳.۹ درصدی را تجربه نمود، اما قوانین سختگیرانه چین برای کووید می‌تواند مجددا جو بازار را تضعیف کند.

ویدنل با اشاره به ماه‌های اوج ساخت و ساز در چین گفت: «آزمایش تورنسل این خواهد بود که آیا فعالیت‌های ساخت و ساز از پیک‌های تقاضای فصلی «سپتامبر طلایی، اکتبر نقره‌ای» با توجه به فراوانی اخیر قرنطینه‌های کووید بهره می‌برند».

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده