تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۷۴۳۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه:

استراتژی توسعه‌محور فولاد مباکه در تامین زیرساخت‌ها و درخشش در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - توسعه چشمگیر صنعت تولید فولاد ایران در سال‌های اخیر مرهون پتانسیل‌های معدنی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه معادن و حلقه‌های بالادستی زنجیره و همچنین تولید محصولات استراتژیک با به کارگیری از دانش و تکنولوژی روز تولید در حلقه‌های پاییندستی زنجیره بوده است. شرکت فولاد مبارکه را باید بدون شک بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی در صنعت فولاد کشور دانست که همواره تلاش داشته است تا همگام با توسعه ظرفیت‌های فولادسازی کشور، در مسیر توسعه و ارتقای ظرفیت‌های تولیدی خود حرکت کند تا به این ترتیب، با تولید محصولات استراتژیک و خاص، زمینه‌ساز بالندگی و رشد روزافزون این صنعت را فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، اقدامات شرکت فولاد مبارکه در زمینه توسعه ظرفیت‌های تولید، ارتقای زیرساخت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی سبب شده است تا امروز تحولات اقتصادی قابل ملاحظه‌ای در استان اصفهان ایجاد و به قطب تولید فولاد در کشور تبدیل شود. در همین راستا، با غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت‌وگویی را تدارک دیده است که در ادامه متن کامل آن را خواهید خواند:

شرکت فولاد مبارکه اصفهان چه نقشی در توسعه اقتصادی کشور و افزایش تولید و اشتغال اصفهان دارد؟

فولاد، به عنوان یک صنعت مادر در داخل کشور محسوب می‌شود و به دنبال آن صنایع بالادستی و پایین‌دستی خود را تحت تاثیر قرار داده است. بر همین اساس، شرکت فولاد مبارکه در استان اصفهان به خوبی توانسته است نقش خود را به دنبال توسعه و پیشرفت‌های کمی و کیفی در این مجتمع عظیم صنعتی در صنایع بالادستی مانند معادن و تامین‌گنندگان مواد اولیه و افزودنی‌ها و مواد مصرفی ایفا کند. در صنایع پایین‌دستی نیز هنگامی که فولاد مبارکه موفق به تولید یک محصول جدید با به کارگیری تکنولوژی روز می‌شود، خوراک مورد نیاز آن‌ها تامین و در نهایت منجر به توسعه این صنایع می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت نقش فولاد مبارکه در پیشرفت و توسعه اقتصادی استان و کشور، نقشی پررنگ و تاثیرگذار است. در نگاه اول، هدف از بهره‌برداری از فولاد مبارکه، تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن فولاد خام بود که در ادامه به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید در فولاد مبارکه، به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است که امیدوار هستیم این رقم در افق ۱۴۰۴، به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد. همچنین در گروه فولاد مبارکه نیز ظرفیت اسمی تولید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و خوشبختانه با تمام قوا در حال فعالیت هستیم. صنعت فولاد در کشور، یک صنعت پیشران است، اما این صنعت باید با تکنولوژی روز دنیا که توسط برخی برند‌های دیگر نیز وارد کشور شده است، خود را وفق دهد و ارتقا پیدا کند

اولویت اصلی فولاد مبارکه در خصوص اجرای برنامه‌های توسعه چیست؟ در سیاست گذاری این شرکت صرفا توسعه افقی مد نظر قرار دارد یا برای توسعه عمودی و تکمیل زنجیره ارزش نیز برنامه‌ریزی شده است؟

شرکت فولاد مبارکه در راستای اجرای طرح‌های توسعه، دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. توسعه تکنولوژی و توسعه محصول هدف مهمی است که باید در خطوط تولیدی شرکت در کانون توجه قرار بگیرد؛ هرچند طی ۳۰ سال فعالیت به دنبال تحقق این هدف بوده‌ایم و شرکت همزمان با تکنولوژی روز دنیا، در حرکت بوده و توسعه‌های مقطعی را در دستور کار خود قرار داده است، اما ضرورت دارد فولاد مبارکه، خود را مجهز به تکنولوژی روز دنیا کند. فولاد مبارکه تلاش دارد با ارائه محصولات جدید به بازار و استفاده از تکنولوژی روز دنیا، قیمت تمام شده محصولات را ضمن ایجاد انگیزه و حمایت از صنایع بالادستی و تامین نیاز صنایع پایین‌دستی کاهش دهد. درحال حاضر شرکت‌های خودروسازی خواهان گرید‌های جدید فولادی تولید شده در جهان در هستند که در بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و این شرکت در تلاش است طی دو تا سه سال آینده، آخرین گرید‌های فولادی روز دنیا را تولید و به خودروسازان عرضه کند. در یک نگاه کلی، شرکت فولاد مبارکه متناسب با نیاز بازار خود را توسعه داده است و در ادامه به این مهم شتاب بیشتری خواهد داد. مدیریت جدید فولاد مبارکه به دنبال توسعه کلان در کشور و حضور موفق در بازار‌های جهانی است. این شرکت در نظر دارد در تامین مواد اولیه مورد نیاز و زیرساخت‌های اصلی کشور مانند حمل ونقل ریلی و کشتیرانی و بنادر حضور فعال داشته باشد. همچنین فولاد مبارکه در تلاش است در حوزه زیست‌محیطی که نقش کلیدی در توسعه کشور دارد، نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

گروه شرکت‌های فولاد مبارکه چه طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا دارد؟

در چند سال اخیر، خشکسالی وکمبود آب و به دنبال آن قطعی برق، باعث کاهش تولید در کشور شده است به همین دلیل، فولاد مبارکه ذهنیت خود را متوجه این مسئله کرده و به دنبال سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه برای بهبود شرایط بوده است. از جمله طرح‌های توسعه که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۶۵۰ مگاواتی است که در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اخذ مجوز‌های لازم صورت پذیرفته است و به امید خدا در اوایل سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین شرکت در تلاش است با ساخت نیروگاه بادی و خورشیدی، |در راه استفاده از انرژی‌های پاک قدم بردارد. اگرچه میزان پیشرفت فیزیکی این نیروگاه‌ها به اندازه نیروگاه سیکل ترکیبی نیست، اما انتخاب محل ساخت، قرارداد‌های اولیه و تامین قطعات این پروژه‌ها انجام شده است و امیدوار هستیم نیروگاه خورشیدی در سال ۱۴۰۲ شروع به فعالیت کند که این زمان برای نیروگاه بادی طولانی‌تر خواهد بود. در زمینه مصرف آب، فولاد مبارکه به میزان قابل توجهی به کاهش مصرف آب جامه عمل پوشانده است. در حال حاضر مصرف آب این شرکت، دو متر مکعب در هر تن تولید محصول است؛ در صورتی که این رقم در دنیا به حدود پنج تا ۶ مترمکعب در هر تن محصول است.

از دیگر طرح‌های توسعه این شرکت، نصب اسمز معکوس و تصفیه تکمیلی پساب بهداشتی است که باعث می‌شود برداشت از آب زاینده رود به صفر برسد همچنین طرح‌های بازچرخانی آب و استفاده از فاضلاب‌های شهری را در دستور کار قرار داده‌ایم و در حال حاضر درصد قابل توجهی از آب مورد نیاز فولاد مبارکه، از این محل تامین می‌شود. همچنین در تلاش هستیم با رایزنی‌های لازم در سایر شهر‌ها نیز این برنامه را اجرایی کنیم. در بخش تولید، خوشبختانه مراحل عملیاتی خط نورد گرم ۲ پس از سال‌ها بحث و بررسی و چالش‌های موجود آغاز شده و خاک‌برداری در حال اجرا است و ساخت قطعات مورد نیاز در خارج از کشور صورت می‌پذیرد. با این تفاسیر امیدوار هستیم این خط طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد. طرح‌های توسعه در خط نورد سرد نیز در حال اجرا و اقدامات لازم جهت تامین مواد مورد نیاز خط نورد گرم صورت پذیرفته است. در گروه شرکت‌های فولاد مبارکه نیز به دنبال اجرای طرح‌های توسعه برای تامین آهن اسفنجی و ورق‌های گالوانیزه، رنگی و قلع‌اندود هستیم.

بهره برداری از این طرح‌ها چه تاثیری بر میزان تولید و سطوح درآمدی شرکت دارد؟

باتوجه به اینکه ظرفیت تولید فولاد خام در شرکت فولاد مبارکه حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن بیشتر از ظرفیت تولید خطوط نورد است، بنابراین چاره‌ای جز صادرات فولاد خام تولید شده نداریم. باوجود اینکه این مسئله برای شرکت و کشور ارزآوری به همراه دارد، اما صادرات فولاد خام ارزش افزوده ندارد و ارزش افزوده آن سهم کشور وارد کننده می‌شود. بر همین اساس فولاد مبارکه دغدغه راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ را داشته است؛ چراکه اگر این خط وارد مدار تولید شود، گام بلندی در راستای مقابله با خام‌فروشی برداشته خواهد شد و این در حالی است که میزان مصرف انرژی و همچنین آلایندگی تولید در خطوط نورد در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از خطوط تولید تختال کمتر است. بر همین اساس، راه‌اندازی خطوط نورد به ویژه نورد گرم ۲ با سودآوری قابل توجهی برای شرکت همراه خواهد بود و همچنین چرخه تولید در فولاد مبارکه کامل خواهد شد. ضمن اینکه در خطوط نورد سرد، از آنجایی که بازار نیازمند گرید‌های ویژه فولادی است، در تلاش هستیم کشور را از یک سری گرید‌ها مانند فولاد الکتریکی که طی سالیان اخیر به کشور وارد می‌شده است، بی‌نیاز سازیم. در حال حاضر انواع گرید‌های پایین در داخل کشور در حال تولید و تولید گرید‌های بالای فولاد الکتریکی نیازمند تکنولوژی جدید و روز دنیا است. بر همین اساس می‌توان گفت طرح‌های توسعه اجرا شده در فولاد مبارکه ضمن مقابله با خام‌فروشی، کاهش قیمت تمام شده را به دنبال خواهد داشت و همچنین بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی کشور را به سمت الزامات زیست‌محیطی سوق می‌دهد. لازم به ذکر است که همزمان با شرکت‌های مطرح جهان، در حال حرکت به سمت کربن صفر هستیم و چاره‌ای جز تحقق و اجرای طرح‌های توسعه برای حضور موفق در بازار‌های بین‌المللی نداریم.

چشم انداز فولاد مبارکه برای سال‌های آینده را چطور می‌بینید؟

چشم‌انداز و هدف اصلی فولاد مبارکه، حفظ جایگاه برتر خود در صنعت فولاد منطقه است تا همچنان یک سازمان جهان تراز باقی بماند. این شرکت، یک بنگاه اقتصادی بزرگ است و باید الگوی ملی بنگاه‌داری خود را همچنان تقویت کند. همچنین در مقوله مشتری‌مداری و ارزش‌هایی مانند رشد درآمدزایی، توسعه سرمایه‌گذاری و بهره‌وری که یک سازمان ملی اهمیت بسیاری برای آن‌ها قائل است، فولاد مبارکه نیز تمام تلاش خود را جهت تحقق آن‌ها به کار خواهد گرفت و امیدوار هستیم با توجه به این مسائل، افق روشنی در انتظار این شرکت باشد. اگرچه نیل به این اهداف با چالش‌های جدی از جمله قیمت‌گذاری‌های نامتعارف در صنعت فولاد، دسترسی به منابع انژی و تامین مواد اولیه همراه است، اما فولاد مبارکه حتی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیز برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه‌ای داشته و استفاده بهینه از معادن کوچک‌مقیاس را در دستور کار خود قرار داده است.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت چشم‌انداز فولاد مبارکه بسیار روشن خواهد بود و از آنجایی که مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر، نگاه و تاکید ویژه‌ای بر مقوله تولید داشته‌اند و سال جاری نیز «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، بنابراین باید اذعان داشت که تولید شاه کلید برون‌رفت از مشکلات موجود است و امیدوار هستیم تمامی سازمان‌ها در راستای تحقق و توسعه تولید در بخش‌های مختلف اعم از صنعت، معدن، کشاورزی و حتی تولید علم با یکدیگر همکاری کنند. چشم‌انداز فولاد مبارکه، دیدگاهی جهان تراز است و در تلاش هستیم علاوه بر توسعه تولید که ماموریت اصلی ماست، نقش بسزایی در توسعه زیرساخت‌های کشور داشته باشیم و از هیچ تلاشی برای توسعه و پیشرفت صنعت فولاد کشور دریغ نخواهیم کرد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده