تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۷۴۳۶۲
سرویس خبر : انرژی

محرابیان: برنامه وزارت نیرو آبگیری سد آناهیتا کنگاور تا پایان امسال است

‌می‌متالز - وزیر نیرو پس از بازدید از سد آناهیتا کنگاور، از آبگیری این سد تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از مجموع مصوبات سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه، اتمام پروژه‌های سد آناهیتا کنگاور و قشلاق در شهرستان صحنه است.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر محرابیان صبح پنجشنبه در حاشیه بازدید از سد آناهیتا کنگاور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس گزارش‌های موجود که مطالعه و مشاهده شد سرعت پروژه احداث سد آناهیتا نسبت به گذشته بیشتر شده و بنای وزارت نیرو این است که تا پایان سال جاری شاهد آبگیری سد آناهیتا باشیم.

وزیر نیرو ادامه داد: جهت تامین نقدینگی نیز تصمیماتی اتخاذ شد و تلاش می‌کنیم تا پایان زمان بندی سد آناهیتا به بهره‌برداری برسد.

عملیات اجرایی سد آناهیتا سال ١٣٨٩ آغاز شد و هم‌اکنون ٧۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل آن به ٣٨٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

با افتتاح این سد و اتمام شبکه آبرسانی امکان بهره مندی هزار و ٨٠٠ هکتار از اراضی پایین دست این سد فراهم می‌شود.

این سد قرار است آب شرب بلندمدت شهر کنگاور، آب مورد نیاز بخش صنعت و آب یک هزار و ٨٠٠ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین کند، حجم مخزن این سد ٢۵ میلیون مترمکعب است.

تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل این سد از محل اعتبارات دولتی هزینه شده که با ارزش امروز این مبلغ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.

برای احداث سد قشلاق صحنه نیز که اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است و با بهره برداری از آن در رونق اقتصاد کشاورزی و باغداری و توسعه بوم گردی و گردشگری شهرستان نقش بسزایی خواهد داشت.

با آبگیری این سد اراضی برخی از روستا‌های بالادست سد زیر آب می‌رود که شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه طبق روال معمول اینگونه پروژه ها، خسارت آن‌ها را طبق قانون و به شکل عادلانه به صاحبان حق پرداخت می‌کند.

محرابیان که عصر دیروز وارد استان کرمانشاه شد، از تصفیه‌خانه غدیر در حاشیه شهر کرمانشاه هم بازدید کرد.

این تصفیه‌خانه که بخش قابل‌توجهی از آب شرب کرمانشاه را تامین می‌کند، با برنامه‌ریزی و پیگیری مدیریت ارشد استان خردادماه امسال وارد مرحله عملیاتی شد و با وجود کاهش شدید بارش‌ها و خشک شدن بخش قابل‌توجهی از منابع آب شرب کرمانشاه، اجازه نداد قطعی‌های گسترده آب تابستان گذشته تکرار شود و یک بحران آبی جدید در استان رقم بخورد.

البته استاندار کرمانشاه در خرداد حاضر به برگزاری آیین بهره‌برداری فاز اضطراری تصفیه‌خانه غدیر نشد و تاکید کرد که این کار را پس از بررسی طرح در عمل و رضایت مردمی از آن انجام خواهد داد. به همین دلیل پس از آزمون موفقیت‌آمیز تصفیه‌خانه غدیر در اوج گرمای تابستان، مراسم بهره‌برداری از فاز اضطراری آن در هفته دولت برگزار شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

این استان ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده