تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۷۴۴۱۰

سرعت اینترنت ایران واقعا زیاد شده است؟ + عکس

‌می‌متالز - مساله اینجاست که اختلال و کندی اینترنت و چیزی که تجربه کاربری خوشایندی را برای فعالان در عرصه مجازی و صاحبان کسب و کار رقم می‌زند، ربطی به کیفیت اینترنت داخلی ندارد و مسئله مهم اینترنت بین‌الملل است که کندی و اختلال در آن همیشه کاربران این فضا را با مشکل رو به رو می‌کند.

به گزارش می‌متالز، تازه‌ترین رتبه‌بندی سرعت اینترنت کشور‌ها از طریق سایت اسپیدتست (www.speedtest.net) منتشر شد. بر اساس شاخص‌های این سایت رتبه ایران با افزایش مواجه شده و این در حالی است که تجربه کاربری چیز دیگری را نشان می‌دهد.

سایت اسپیدتست www.speedtest.net برای سنجش رتبه و کیفیت اینترنت در کشور‌های جهان، از ۲ شاخص میانه Median و میانگین Mean استفاده می‌کند و گاهی توسط کارشناسان و مسئولان حوزه فضای مجازی کشور مورد استناد قرار می‌گیرد.

اما نکته‌ای که مغفول می‌ماند این است که سایت اسپیدتست سرعت و کیفیت اینترنت را با یک سرور انتخاب شده که پیشفرض آن نزدیک‌تر سرور کشور‌ها است، می‌سنجد. با توجه به اینکه درصد زیادی از ترافیک ایران بین الملل است، نمی‌توان به آمار این سایت که معیار سنجش آن اینترنت داخلی کشورهاست استناد کرد. منطقی نیست با توجه به اینکه در چند ماه گذشته قطعی‌هایی که در اینترنت بین‌الملل رخ داده است، جایگاه ایران در این لیست ارتقا پیدا کند، مگر همانطور که کارشناسان می‌گویند، معیار سنجش، اینترنت داخلی باشد.

سرعت اینترنت در ایران

با این پیشفرض که معیار سنجیدن وضعیت اینترنت ایران در سایت اسپیدتست، صرفا اینترنت داخلی است باید گفت تازه‌ترین آمار این سایت نشان میدهد که «میانه» سرعت دانلود اینترنت ثابت در ماه آگوست ۱۰.۰۲ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱.۵۲ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر (latency) ۲۹ میلی‌ثانیه است. شاخص میانه، همانطور که از نامش پیداست، نقطه وسط داده‌های آماری است. معیار دیگری که در این سایت مورد محاسبه قرار می‌گیرد، «میانگین» سرعت است. شاخصی که حد متوسط داده‌های آماری را درنظر می‌گیرد. بر اساس این شاخص، میانگین سرعت اینترنت سیار با قرار گرفتن در رتبه ۷۶ و اینترنت ثابت ایران در جایگاه ۱۴۵ هر کدام به ترتیب ۱ و ۲ رتبه از جایگاه ماه قبل خود جهش داشته‌اند.

سرعت دانلود اینترنت همراه بر اساس شاخص میانگین اکنون ۴۱.۲۸ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۳.۲۱ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۳۶ میلی‌ثانیه است. همچنین میانگین سرعت دانلود در اینترنت ثابت ۲۳.۲۳ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۴.۳۳ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۴۲ میلی‌ثانیه است.

اسپیدتست بر اساس داده‌هایی که از کل کشور‌ها به دست می‌آورد، میانگین و میانه سرعت جهانی اینترنت را نیز محاسبه می‌کند. اکنون «میانه» سرعت اینترنت سیار ۳۰.۷۹ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۸.۲۶ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است. در این شاخص اینترنت ثابت نیز سنجیده شده و بر اساس آن سرعت دانلود ۶۹.۱۴ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۲۹.۹ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر به ۱۰ میلی‌ثانیه رسیده است. همچنین میانگین سرعت جهانی دانلود اینترنت سیار ۷۷.۷۴ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۴.۳۳ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۳۶ میلی‌ثانیه و در اینترنت ثابت، سرعت دانلود ۱۳۹.۱۹ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۷۷۰۸۴ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۱۸ میلی‌ثانیه است.

در یک نگاه ساده‌انگارانه می‌توان به این نتیجه رسید که میانگین سرعت اینترنت همراه در دنیا ۷۷.۷۴ مگابیت برثانیه و در ایران ۴۱.۲۸ مگابیت بر ثانیه است که با توجه به تحریم‌ها، زیرساخت‌ها و تصمیمات ناظران این حوزه خیلی فاصله چشمگیری نیست و می‌توان به این شاخص امیدوارانه نگریست. اما مسئله اینجاست که اختلال و کندی اینترنت و چیزی که تجربه کاربری خوشایندی را برای فعالان در عرصه مجازی و صاحبان کسب و کار رقم می‌زند، ربطی به کیفیت اینترنت داخلی ندارد و مسئله مهم اینترنت بین‌الملل است که کندی و اختلال در آن همیشه کاربران این فضا را با مشکل رو به رو می‌کند.

اتفاقی که کیفیت ارتباط کاربران ایرانی را برای دسترسی به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، تمام سایت‌های معتبر جست و جو از گوگل تا ... کند کرده است. گیمر‌ها به ستوه آمدند و کندی سرعت را حتی کودکان هم لمس می‌کنند. مشکلی که عادل طالبی درباره اش می‌گوید: «بیشترین درصد استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی است. مگر الان پلتفرم داخلی موفق در این زمینه داریم؟ وقتی بر اساس آمار در ۶ ماهه گذشته تقریبا به طور مداوم بر اساس آمار رسمی رگلاتوری اختلال وجود داشته و بر اساس آمار لایف وب تا ۵۰ درصد در روز‌هایی شاهد کاهش تعداد پست‌های ایرانی اینستاگرام بودیم چطور می‌توانند بگویند سرعت اینترنت بهتر شده است؟ این بازی با آمار است!»

جالب اینجاست که طالبی درحالی به کاهش دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام می‌گوید که در سال گذشته و بر اساس جدیدترین آمار مرکز توسعه دیجیتال، بیش از ۸۰ درصد کسب و کار‌های دیجیتال ایران بر پایه همین شبکه‌های اجتماعی بین الملل شکل گرفته است. این حقیقتی است که کم کنندگان دسترسی مردم به اینترنت بین الملل که سبب کاهش کیفیت اینترنت کشور شده است چیزی از آن به مردم نمی‌گویند!

سرعت اینترنت ایران واقعا زیاد شده است؟ + عکس

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده