تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۴۴۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

ریسک‌های آینده، قیمت سهام را کاهشی کرده است

‌می‌متالز - حمید مرتضی کوشکی گفت: بازار سرمایه ریسک‌های آتی از جمله افت قیمت‌های جهانی، قطعی برق، عدم افزایش نرخ ارز و... را در قیمت سهام منعکس کرده است. پایین بودن P/E یعنی بورس به سود شرکت‌ها ارزش کمتری داده و نگران سود آینده است. معتقدم اگرچه بازار سرمایه در کوتاه مدت پتانسیل رشد چندانی ندارد؛ اما ریسک ریزش بیشتر هم برای این بازار متصور نیستم.

به گزارش می‌متالز، اگرچه P/E بازار سرمایه به کمترین حد چند سال اخیر رسیده؛ اما همچنان رنگ سرخ بر تن این بازار خودنمایی می‌کند. این در حالی است که نرخ ارز در سامانه نیما در ماه‌های گذشته شیب افزایشی داشته و دلار نیمایی در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد. دلار بازار آزاد هم در محدوده ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شود. نقدینگی نیز کماکان در حال رشد بوده و شکسته شدن رکورد نسبت پول به نقدینگی نیز موجب نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال تشدید انتظارات تورمی شده است.

حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: مشکل بازار سرمایه ما ارزندگی نیست و اکثر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بر روی ارزندگی این بازار اتفاق نظر دارند. اما نکته اینجاست که سرمایه‌گذاران بزرگ این بازار، نگاه بلند مدت داشته و تلاش می‌کنند به دور از هر گونه هیجانی، در منطقی‌ترین قیمت‌ها اقدام به خرید سهام کنند. این گروه از سرمایه‌گذاران به خوبی می‌دانند که اگر امروز اقدام به خرید نکنند، فردا قیمت سهام افزایش نداشته و در روز‌های بعد فرصت خرید خواهند داشت. این وضعیت، برای سرمایه‌گذاران با استراتژی کوتاه مدت و نوسان‌گیری، جذاب نیست.

وی اضافه کرد: در شرایطی قرار داریم که نسبت P/E متوسط بازار سرمایه ۶.۴ است. بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار نیز، P/E کمتر از ۶ دارند و این نسبت‌های پایین P/E نشان دهنده نگرانی سرمایه‌گذاران از افت سودآوری شرکت‌ها در فصل تابستان به سبب کاهش قیمت‌های جهانی بوده و این نگرانی، منطقی است. بطور مثال میانگین کرک اسپرد پالایشی‌ها در فصل بهار حدود ۲۰ دلار بوده؛ ولی متوسط کرک اسپرد در حال حاضر در محدوده ۱۳ دلار قرار دارد و طبیعی است که کاهش نرخ متوسط کرک اسپرد پالایشی‌ها، روی سودآوری پالایشگاه‌ها تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه انتظار می‌رود متوسط کرک اسپرد محصولات پالایشی در ۳ فصل بعد از بهار در سطوح پایین‌تری نسبت به بهار قرار داشته باشد. البته قیمت محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی افت داشته و ریسک ریزش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی محتمل نیست؛ ولی انتظار رشد قیمت‌ها هم نمی‌رود.

وی ادامه داد: بازار سرمایه ریسک‌های آتی از جمله افت قیمت‌های جهانی، قطعی برق، عدم افزایش نرخ ارز و... را در قیمت سهام منعکس کرده است. پایین بودن P/E یعنی بازار سرمایه به سود شرکت‌ها ارزش کمتری داده و نگران سود آینده است. معتقدم اگرچه بازار سرمایه در کوتاه مدت پتانسیل رشد چندانی ندارد؛ اما ریسک ریزش بیشتر هم برای این بازار متصور نیستم. با نگاه بلند مدت اما، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری بر روی سهم‌های با P/E پایین خواهد بود.

کوشکی با اشاره به تاثیر منفی بلاتکلیفی در مذاکرات گفت: بازار سرمایه در برزخ برجام قرار دارد. اگر توافقی حاصل شده و برجام احیا شود، دست دولت از شرکت‌های تولیدی کوتاه خواهد شد و در سایه کاهش ریسک دست اندازی دولت، این بازار رشد خواهد کرد. (در غیر این صورت باید نگران سیاست‌گذاری دولت در قبال صنایع باشیم و در چنین شرایطی شاید باید منتظر بمانیم تا سیاست‌های دولت در مورد نرخ حامل‌های انرژی و... در لایحه بودجه ۱۴۰۲ شفاف شود. اگر دغدغه بازار سرمایه در این زمینه برطرف شود، این بازار مجال حرکت خواهد داشت.) البته در صورت اعلام خبری جدی مبنی بر عدم توافق، نرخ ارز رشد کرده و بازار سرمایه در واکنش به جهش ارزی، حرکت خواهد کرد. با این تفاوت که در صورت عدم توافق، باید ریسک امنیت سرمایه‌گذاری و احتمال برخی تبعات فشار‌های اقتصادی را هم در نظر داشت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده