تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۷۴۵۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز تجارت روسیه و هند با ارز روپیه

‌می‌متالز - مکانیسم پرداخت جدیدی برای تقویت صادرات هند آغاز شده است.

به گزارش می‌متالز، این هفته رئیس فدراسیون سازمان‌های صادرات هند (FIEO) گفت که هند به زودی تجارت با روسیه را با روپیه آغاز خواهد کرد. این بانک دولتی هند با ساده سازی مکانیزم پرداخت جدید موافقت کرد.

شاکتیول به خبرنگاران گفت: بانک دولتی هند برای تسهیل تجارت با روسیه برمبنای روپیه مطرح شده و برخی بانک‌های دیگر نیز علاقه نشان داده‌اند. در ماه جولای، بانک مرکزی هند، بخشنامه‌ای صادر کرد و از وام دهندگان ملی خواست تا ترتیب اثر بیشتری برای معاملات واردات و صادرات بر حسب روپیه دهند.

این اقدام برای کاهش وابستگی روپیه به دلار نیز به عنوان انگیزه‌ای برای تقویت تجارت با مسکو تلقی می‌شود. صادرات هند به روسیه در ماه‌های آوریل تا جولای به دلیل تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو حدود یک سوم کاهش یافت. اما به گفته شاکتیول، او گفت: تجارت به روپیه می‌تواند صادرات هند به روسیه را به حدود ۵ میلیارد دلار در سال مالی جاری افزایش دهد.

در حال حاضر برای جلوگیری از تحریم‌های غرب، شرکت‌های هندی در معاملات با روسیه به ارز‌های آسیایی روی آورده‌اند. انتظار می‌رود مسکو ظرف دو هفته نام این بانک را برای تسویه حساب‌های متقابل به روپیه اعلام کند. در همین حال، بورس اوراق بهادار مسکو در حال کار روی طرحی برای راه اندازی تجارت با ارز هند در تلاش برای دور شدن از دلار و یورو است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده