تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۷۴۵۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار جهانی مقاطع، وضعیت مطلوبی ندارد

‌می‌متالز - تولیدکنندگان در سراسر جهان از دسترسی محدود به بازار و سطوح بالای رقابت رنج می‌برند، به‌ویژه از سوی روسیه که در قیمت‌گذاری بسیار انعطاف‌پذیر است؛ زیرا تولیدکنندگان روسیه به هر نحوی به دنبال بازار‌های جدید هستند.

به گزارش می‌متالز، از آنجا که بازار جهانی مقاطع با روند صعودی افزایش قیمت تمام‌شده روبه‌روست، در حال حاضر در وضعیت بحرانی قرار دارد که مشخصه آن، وجود موجودی بالای انبار‌ها و تقاضای کمتر از حد انتظار است. به گفته انجمن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مقاطع، عدم‌اطمینان بیشتری در ماه‌های آینده در انتظار بازار‌های جهانی است؛ اگرچه به نظر می‌رسد اروپا و سایر نقاط جهان شرایط بسیار متفاوتی را دنبال کنند.

تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد در اروپا در حال حاضر با افزایش بی‌سابقه قیمت انرژی مواجه هستند و بحران لجستیکی اتحادیه اروپا بدتر از همیشه است؛ زیرا محموله‌ها به دلیل کم‌آبی رودخانه‌ها و کمبود رانندگان کامیون با تاخیر و اختلال روبه‌رو شده‌اند. افزایش قیمت فولاد از نظر فعالان بازار دور از انتظار نبود؛ ولی تداوم پیدا کرده و کاهش تولید‌ها بیشتر خواهند شد. کاهش تولید، افت تقاضا و افزایش هزینه‌ها را به تعادل می‌رساند؛ ولی قیمت‌ها بالاتر خواهند رفت.

در ایالات‌متحده، عرضه و تقاضا از سکوت تابستانی پیروی کردند؛ اما رقابت واردات به دلیل مشکلات شدید در بنادر کاهش یافته، چون تخلیه کالا ممکن است ماه‌ها با تاخیر روبه‌رو شود. کمبود نیروی انسانی، از رانندگان کامیون گرفته تا مدیران ادارات، مشکلات لجستیکی را تشدید کرده است.

ترکیه همچنین با افزایش قیمت انرژی مواجه است، به‌طوری که هزینه تولید فولاد به‌طور سرسام‌آور به ۴۰ دلار در هر تن افزایش یافته، به این معنی که کارخانه‌های ترکیه باید هزینه‌های بیشتری را برای تمام سفارش‌های رزروشده به‌منظور حمل‌ونقل در سپتامبر بپردازند. فولادسازان ترکیه نیز با رقابت روسیه روبه‌رو هستند؛ چرا که قیمت فولاد آن بدون توجه به محصول به طور متوسط ۱۰۰دلار در هر تن کمتر است.

نکته مثبت این است که قیمت‌ها در نهایت تثبیت شده است؛ اگرچه انتظار می‌رود این امر موقتی باشد. حاشیه سود همچنان در برخی مناطق مطلوب است و قیمت محصولات مقاطع در برخی بازار‌ها بالاتر از محصولات ورق است که نشان‌دهنده عرضه محدود یا تقاضای بهتر است. با این حال، به طور کلی، تا زمانی که سطح عرضه به تقاضا نرسد، انتظار نمی‌رود قیمت‌ها افزایش یابد که ممکن است تا پایان سال این اتفاق بیفتد. فولادسازان اروپایی همچنان با تعطیلی کارخانه‌ها روبه‌رو خواهند بود که قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و واردات را جذاب‌تر می‌کند؛ اگرچه باید دید با توجه به تعطیلی‌های گسترده سایر فعالیت‌های اقتصادی با نزدیک‌شدن به زمستان، واردات ارزش این ریسک را دارد یا خیر.

کارخانه‌های اروپایی می‌توانند اسلب و بیلت تولیدشده در کشور‌هایی را وارد کنند که از بحران انرژی اروپا آسیب جدی ندیده اند؛ تنها سوال این است که آیا واردات بدون سهمیه مجاز خواهد بود؟ با این حال، به نظر واضح است که صادرات روسیه قیمت‌ها را تضعیف کرده و به بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر جهان، به‌ویژه فولادسازان ترکیه آسیب می‌رساند. تولیدکنندگان در سراسر جهان از دسترسی محدود به بازار و سطوح بالای رقابت رنج می‌برند؛ به ویژه روسیه که در قیمت‌گذاری بسیار انعطاف پذیر است؛ زیرا تولیدکنندگان روس به دنبال بازار‌های جدید احتمالی هستند.

با توجه به این شرایط می‌توان بازار‌های جهانی را به‌شدت بی ثبات توصیف کرد، اما با وجود اینکه وضعیت بازار اروپا تیره و تار به نظر می‌رسد، اقداماتی که اتحادیه اروپا به‌تازگی اعلام کرده، به کاهش بحران کمک خواهد کرد. برای سایر نقاط جهان، عدم‌اطمینان در سه‌ماه چهارم سال حاکم خواهد بود.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده