تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۷۴۵۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شتاب‌بخشی به پروژه‌های اکتشافی در راستای توسعه

‌می‌متالز - معاون اجرایی شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان گفت: اولویت اصلی شرکت در خصوص اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سال آتی را می‌توان در سه بخش اصلی شامل طرح‌های در دست اجرای واحد‌های فرآوری جهت تکمیل زنجیره فولاد از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، شتاب بخشیدن به پروژه‌های مختلف اکتشافی در سطح کشور و خرید سهام شرکت‌های فولادی خلاصه کرد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا پژوه در ارتباط با چشم‌انداز و هد‌ف‌گذاری این شرکت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، بیان کرد: شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان به عنوان یک شرکت فعال معدنی و صنعتی، در افق پنج ساله چشم‌انداز تبدیل شدن به شرکتی سرآمد و با جایگاه برتر درتوسعه صنایع و معادن کشور را برنامه‌ریزی کرده است و علاوه بر طرح‌های توسعه‌ای که در راستای تکمیل زنجیره فولاد هلدینگ در دست اجرا دارد، در خصوص سرمایه‌گذاری و تنوع‌بخشی به سبد محصولات معدنی و صنایع معدنی خود در سایر مواد معدنی از جمله فلزات اساسی روی، سرب، مگنز و مس، فلزات گران‌بهای طلا و نقره و همچنین مواد معدنی غیر فلزی نیز اهداف مشخصی را هدف‌گذاری کرده است و امیدار هستیم با برنامه‌ریزی مدون به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

وی در خصوص اولویت اصلی شرکت در خصوص اجرای طرح‌های توسعه‌ای، عنوان کرد: اولویت اصلی شرکت در خصوص اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سال آتی را می‌توان در سه بخش اصلی شامل طرح‌های در دست اجرای واحد‌های فرآوری جهت تکمیل زنجیره فولاد از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، شتاب بخشیدن به پروژه‌های مختلف اکتشافی در سطح کشور و خرید سهام شرکت‌های فولادی خلاصه کرد که با عنایت به لزوم و همچنین استراتژی جهت سرمایه‌گذاری در سایر مواد معدنی به غیر از آهن، یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها، بهره‌برداری از معادن سرب و روی و سرمایه‌گذاری در احداث واحد فرآوری در این زمینه است.

احداث واحد‌های فرآوری زنجیره فولاد

معاون اجرایی شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان ضمن اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرای این شرکت، مطرح کرد: ما در بخش احداث واحد‌های فرآوری زنجیره فولاد دو طرح بزرگ ملی احداث کارحانه گندله‌سازی و احداث کارخانه کنسانتره‌سازی هر کدام به ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن و همچین واحد خردایش و پرعیارسازی سنگ‌آهن به ظرفیت چهار میلیون تن در سال را در راستای تکمیل زنجیره فولاد هلدینگ ماهان در دست اقدام داریم. همچنین در حوزه اکتشاف و بهره برداری معادن نیز ۱۰ محدوده معدنی و اکتشافی را در دست اجرا قرار داده‌ایم.

پژوه در همین راستا ادامه داد: در بحث احداث واحد‌های فرآوری یاد شده که به صورت یک مجتمع صنعتی و در منطقه سیرجان برنامه‌ریزی شده است، به طور کلی مشاور طرح‌ها انتحاب و FS طرح نهایی شده است. پیمانکار نیز انتخاب شده است و عقد قرارداد صورت گرفته که واحد خردایش و پیش فرآوری سنگ‌آهن در حال احداث است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. عملیات اجرایی احداث واحد کنسانتره‌سازی از ابتدای امسال آغاز شده است و تجیز کارگاه و عملیات اجرایی واحد گندله‌سازی نیز به زودی عملیاتی خواهد شد. در موضوع فعالیت‌های معدنی نیز یک محدوده پلی متال در منطقه دامغان در مراحل اکتشاف تفصیلی قرار دارد که طی سال آینده استخراج مواد معدنی سرب، روی، فلورین و مس از معدن آغاز خواهد شد. دو محدوده معدنی با اولویت سنگ‌آهن، سرب و روی و لیتیم در منطقه بافق و بهاباد در آستانه صدور پروانه اکتشاف است که عملیات اکتشاف مقدماتی و تفصیلی این محدوده‌ها تا سال آینده انجام خواهد شد و در هفت محدوده معدنی دیگر نیز که مشتمل بر تنوعی مواد معدنی فلزی و غیر فلزی است، طی سال آتی امید داریم پروانه اکتشاف صادر شود.

تنوع‌بخشی در سبد محصولات معدنی

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای تامین نهاده‌های تولید اندیشیده شده است، گفت: خوراک طرح‌های فرآوری در دست اجرا از طریق ذخایر معادن ۵ و ۲ گل‌گهر تامین خواهد شد. ضمن اینکه در توسعه معادن هم فعال و درحال تلاش برای افزایش ذخایر معدنی به خصوص سنگ‌آهن هستیم. البته قابل ذکر است که مجموعه هلدینگ ماهان زنجیره فولاد را در پایین‌دست در اختیار دارد و در واقع تکمیل زنجیره احداث این طرح‌ها از تکالیف شرکت ماهان سیرجان است.

معاون اجرایی شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان خاطرنشان کرد: ما دارای یک زنجیره کامل فولاد هستیم. آهن اسفنجی را در کارخانه احیا استیل فولاد بافت و ذوب و نورد را در فولاد بناب و بهره‌برداری از معدن ۵ گل گهر را داریم. همچنین سهامدار معدن ۲ گل گهر نیز هستیم. مجموع این طرح‌ها به لحاظ استراتژیک برای تکمیل زنجیره مورد نیاز است تا زنجیره تامین پایدار شود و علاوه‌براین با تکمیل این زنجیره افزایش، بهروه‌وری و افزایش سودآوری قابل توجهی هم خواهیم داشت. در خصوص بهره‌برداری سایر معادن نیز در درجه اول موجب تنوع‌بخشی به سبد محصولات معدنی شرکت خواهد شد و همچنین موجب افزایش درامد شرکت شده و ریسک تک محصولی و رکود‌های بازار را کاهش خواهد داد.

پژوه در ارتباط با استراتژی این شرکت در جذب نیروی انسانی متخصص برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، اذعان کرد: در طرح‌های احداث واحد‌های فرآوری و همچنین طرح‌های توسعه معادن که در دست اقدام داریم، نزدیک به ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد که به مرور و با بهره‌برداری از معادن مختلف این رقم تا یک هزار و ۲۰۰ نفر نیز افرایش می‌باید. در فرایند جذب و استخدام نیرو‌های انسانی مورد نیاز هم استراتژی‌های ویژه مختص به خود را داریم و طبق این استراتژی‌ها که بر پایه اصول شایسته‌سالاری استوار است، بعد از شناسایی افراد کاردان، نخبه و جوان در حوزه‌های مورد نیاز از آن‌ها دعوت به همکاری می‌کنیم و طی یک روند از پیش تعیین شده و گذراندن دوره آموزشی، آن‌ها را به استخدام شرکت در می‌آوریم. تاکنون این روش به خوبی پاسخگوی نیاز ما بوده است و توانسته‌ایم با این روش، افراد مناسبی را در بخش‌های مختلف شرکت بر اساس چشم‌انداز، اهداف و نگرش خود جذب کنیم.

متکی بر دانش متخصصان داخلی هستیم

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت آموزش، یادآور شد: خوشبختانه با عنایت به وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی و صنعتی متعدد و قابل تکیه در سطح کشور، دانش فنی و تخصصی هم در بخش‌های مختلف معدنی و هم احداث صنایع معدنی در کشور وجود داشته است و در این زمینه عمده کار توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و در بحث تجهیزات واحد‌های صنعتی نیز بخش قابل توجهی از تجهیزات در داخل ساخته شده و با اطمینان خاطر نسبتا بالایی در صنایع قابل استفاده است و بخش اندکی نیز که به صورت وارداتی استفاده می‌شود، در بعضی شرکت‌های داخلی بومی‌سازی شده است که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک نیاز کشور در این زمینه‌ها نیز پوشش داده خواهد شد. ما نیز سعی داریم تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌های در حال احداث را حتی‌المقدور از نمونه‌های داخلی تهیه کنیم تا علاوه بر صرف هزینه کمتر در خصوص تامین قطعات یدکی و پشتیبانی دچار مشکل نشویم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده