تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۷۴۵۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عدم توجیه‌پذیری بهره‌برداری از تغلیظ سنگ‌ آهن کم‌عیار

‌می‌متالز - اتحادیه صنایع معدنی هند «FIMI» از دولت این کشور درخواست کرد تا در پیشنهاد خود مبنی بر تغلیظ الزامی سنگ‌آهن کم‌عیار تجدید نظر کند. به علاوه این اتحادیه بیان کرد که از نظر اقتصادی و فنی این کار توجیه‌پذیر نیست.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Argus Media»، دولت هند در ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ این پیشنهاد را ارائه داد که بر اساس آن، بهره‌بردار معدنی که عیار معدن آن کمتر از ۵۸ درصد باشد، موظف می‌شود تا معادل ۸۰ درصد از تولیدات یک سال خود را تغلیظ کند و عیار محصول خود را به ۶۲ درصد یا فراتر از آن افزایش دهد.

اتحادیه صنایع معدنی هند تاکید کرد که احداث کارخانه‌های تغلیظ به سرمایه‌گذاری هنگفتی برای اختصاص زمین و دفع ضایعات نیاز دارد که فراتر از توانایی مالی شرکت‌های معدنی خصوصی کوچک و متوسط خواهد بود.

این اتحادیه در ادامه افزود که نگرانی‌هایی در مورد تقاضا برای خرید سنگ‌آهنی اعلام کرد که پیش از این به وفور تولید می‌شد و با قیمتی ارزان تحویل خریدار می‌شد، اما شرایط جدید حال حاضر برای اجبار تولیدکننده به تغلیظ سنگ‌آهن، علاوه بر کاهش تقاضا برای خرید، می‌تواند منجر به کاهش عرضه شود؛ چراکه برخی از تولیدکنندگان قدرت هزینه‌کرد مناسب برای احداث یا توسعه ظرفیت‌های تغلیظ را ندارد.

این اتحادیه عیار ۵۵ درصد را برای عیار بحرانی اعلام کرد؛ به طوری که این اجبار برای تغلیظ سنگ‌آهن‌های کمتر از ۵۵ درصد اعمال شود، زیرا کارخانه‌های تولید فولاد، گندله و آهن اسفنجی، سنگ‌آهن‌های با عیار بین ۵۵ تا ۵۸ درصد را با سنگ‌آهن‌های پرعیارتر مخلوط کرده و مصرف می‌کنند.

جیوتیرادیتیا سیندیا، وزیر فولاد هند اخیرا بر نیاز به تامین امنیت عرضه مواد اولیه تاکید و بیان کرد که این کشور باید تولید سنگ‌آهن خود را تا پایان این دهه به ۴۳۷ میلیون تن افزایش دهد تا نیاز کارخانه‌های فولادسازی یکپارچه و همچنین فولادسازان ثانویه (تولیدکنندگان فولاد از قراضه) در این صنعت را تامین کند.

این پیشنهاد دولت همچنین نگرانی‌هایی برای شهر بندری گوا در غرب هند که عمدتا سرشار از منابع سنگ‌آهن با عیار پایین بوده را برانگیخته است.

جوزف کوئهو، رئیس انجمن مهندسان معدن هند «MEAI» بخش گوا، بیان می‌کند که میانگین عیار سنگ‌آهن گوا حدود ۵۴ درصد آهن است و حتی اگر این سنگ‌آهن شسته شود، به عیار ۵۷ درصد آهن می‌رسد، اما عیار آن از ۵۸ درصد آهن بالاتر نمی‌رود.

وی در ادامه افزود که فرآیند تغلیظ در شهر بندری گوا بیش از دو دهه بوده که در حال انجام است. فرآیند تغلیظ در بندر گوا این گونه است که سنگ‌آهن با عیار ۴۵ درصد تا ۵۰ درصد آهن شسته شده و سپس به سنگ‌آهن با عیار ۵۴ درصد تا ۵۵ درصد آهن ارتقا می‌یابد. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که تنها ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد سنگ‌آهن معادن این شهر بندری امکان رسیدن به عیار بالای ۵۸ درصدی را دارند. به همین دلیل دولت هند باید شهر بندری گوا را از این پیشنهاد معاف کند.

دولت هند از ۲۲ ماه می‌مالیات صادراتی ۵۰ درصدی را بر تمام عیار‌های کنسانتره سنگ‌آهن در صنعت سنگ‌آهن داخلی وضع کرده است. این در حالی است که پیش از این سنگ‌آهن با عیار پایین مشمول پرداخت مالیات نبود، اما سنگ‌آهن با عیار بالاتر از ۵۸ درصد آهن مشمول پرداخت مالیات ۳۰ درصدی بود.

انجمن آهن هند از وزیر دارایی این کشور درخواست کرد که از مالیات صادراتی وضع شده برای سنگ‌آهن صرف نظر کند، زیرا این امر فروش را غیر اقتصادی کرده و می‌تواند بر صنعت داخلی هند تاثیر منفی بگذارد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده