تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۷۴۶۹۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

صبر خریداران خودرو به پایان رسید؟

‌می‌متالز - قیمت خودرو بالاخره نشانه‌هایی از رشد را نشان داد. این در حالی است که بازار خودرو در رالی صعودی اخیر دلار ثبات را تجربه می‌کرد.

به گزارش می‌متالز، قیمت خودرو که در رالی صعودی اخیر دلار تقریبا بدون تغییر بود، بالاخره صعودی شده است. شاخص کل قیمت خودروی بورسان طی یک هفته اخیر یک درصد رشد کرده است. به نظر می‌رسد با پایان قرعه‌کشی خودرو که متقاضیان عادی شانس بسیار کمی برای برد در آن داشتند، همچنین ابهامات موجود درباره واردات خودرو و نیز کاهش امید‌ها به احیای زودهنگام برجام طاقت متقاضیان خودرو طاق شده و به خرید روی آورده‌اند.

اگرچه وزارت صمت وعده‌هایی مبنی بر ورود نخستین خودرو‌های وارداتی به کشور در آذر ماه داده است، اما بدقولی‌های متعدد دولت در زمینه واردات خودرو موجب شده که بسیاری امیدی به ورود این خودرو‌ها در پاییز نداشته باشند. برای مثال، آیین‌نامه واردات خودرو که قرار بود در خرداد نهایی شود، در شهریور تدوین شد و آن هم با ابهامات متعدد. چنانکه میزان تعرفه واردات مشخص نشد و تنها اعلام شد قرار است شناور باشد و پس از فروش خودرو‌های وارداتی تعیین شود. در همین حال، حتی احتمال ابطال آیین‌نامه واردات خودرو مطرح است و تمام ابهامات موجود در کنار آنکه برآورد می‌شود تعداد اندکی خودرو به بازار کشور اضافه شوند، موجب می‌شود افراد امیدی به افت قیمت خودرو با واردات نداشته باشند. اگر تصور کنیم میانگین قیمت خودرو‌های وارداتی ۱۵ هزار دلار باشد کمتر از ۷۰ هزار خودرو وارد کشور خواهد شد. این در حالی است که طبق آمار «باما» در سال گذشته یک میلیون خودروی نو در ایران معامله شده است؛ بنابراین ورود ۷۰ هزار خودرو نمی‌تواند چندان تقاضای بازار را پوشش دهد.

صبر خریداران خودرو به پایان رسید؟

 

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده