تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۷۴۶۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پاسخ بورس به احیای برجام چه خواهد بود؟

‌می‌متالز - در صورت احیای برجام تخفیف و هزینه‌های صادراتی کاهش می‌یابد و از ابهامات کلی در اقتصاد کاسته می‌شود که موجب بهبود چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خواهد شد

به گزارش می‌متالز، از دیگر موهبت‌های برجام برای اقتصاد می‌توان به احتمال افزایش مخارج عمرانی در زیرساخت‌ها (انرژی، آب، حمل و نقل و ...) به دنبال رشد صادرات نفتی، کاهش نیاز نسبی دولت منابع با توجه به فروش نفت در قیمت‌های بالا که فروش اوراق و افزایش نرخ بهره دست درازی به سود شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و نقدینگی و تورم را پیرامون مقدار متوسط تثبیت می‌کند، اشاره کرد.

در مقابل توافق جدید هسته‌ای می‌تواند تهدید‌هایی برای بازار سهام داشته باشد که یکی از مهم‌ترین موارد آن احتمال ارزپاشی دولت و تداوم بیماری هلند است؛ اگرچه به دلایلی این احتمال ناچیز است چرا که دولت رئیسی دلار بازار آزاد را در رقم ۲۵۷۰۰ تومان از دولت قبلی تحویل گرفته است، لذا انگیزه سیاسی برای نرخ‌های پایین‌تر وجود ندارد و نرخ مورد نظر دولت برای تسعیر ارز بودجه ۱۴۰۱ قیمت ۲۳هزار تومان است.

از سوی دیگر بر اساس تلفیق قاعده مقداری پول و قاعده برابری قدرت خرید با فرض سال پایه ۱۳۷۱ ارزش نرخ ارز در محدوده ۳۶ هزار تومان است، لذا انحراف به سمت پایین آن منجر به اتلاف منابع ارزی کشور می‌شود.

دلایل دیگری به عنوان گواه این فرضیه می‌توان در نظر گرفت؛ از جمله اینکه نظام سیاسی کشور، احتمال حضور یک دولت جمهوری خواه را در راس قدرت، در دوره بعدی انتخابات ایالات متحده لحاظ می‌کند و دولت از این موضوع آگاهی دارد که با ارزپاشی، احتمال خروج ارز به مقصد بازار املاک ترکیه و امارات و البته ارز دیجیتال وجود دارد. در مجموع وجود فرصت‌های حاصل از توافق هسته‌ای در کنار نقاط قوت بیانگر تقویت و در نتیجه پاسخ مثبت بازار سهام به توافق است.

برخی متغیر‌های تاثیرگذار بر وضعیت بورس تهران چه در بخش تهدید‌ها و چه در بخش نقاط ضعف مستقل از برجام هستند. بر اساس تحلیل بنده و چشم پوشی از عوامل مستقل از برجام، به نظر می‌رسد که توافق برجام با فرض عدم ارزپاشی دولت و سرکوب تورم از طریق رشد نرخ بهره (تکرار تجربه سال‌های ۹۳ تا ۹۶) ریسک‌های سیستماتیک را کاهش داده و آثار مثبتی بر ادامه مسیر بورس تهران خواهد گذاشت.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده