تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۷۴۷۵۵
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون وزیر صمت تاکید کرد:

لزوم حرکت به اعماق بیشتر در اکتشافات معدنی/ کشف عناصر جدید در شرق کشور

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی با تاکید بر حرکت به سمت اعماق بیشتر در اکتشافات معدنی، در سه استان کشور در دستور کار است.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا شهیدی» در حاشیه افتتاح یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران افزود: تا امروز ۸۱ ماده معدنی در کشور رصد و پایش شده است و مطئمن هستیم مواد معدنی بیشتری نیز در کشور وجود دارد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اظهار داشت: این سازمان از سال گذشته با تغییر سیاست خود، مقیاس را از یک/ صدهزارم به یک/ ۵۰ هزارم رسانده که به این ترتیب دقت کار برای اکتشافات منابع چهار برابر افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه کشور‌های معدنی جهان به سمت استخراج ذخایر پنهان حرکت کرده‌اند، ادامه‌داد: ما نیز باید بتوانیم اطلاعات‌مان را از اعماق پهنه‌های معدنی افزایش دهیم؛ به این منظور نیز از سال گذشته طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی از استان خراسان جنوبی آغاز شد و در ادامه در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی ادامه یافت.

شهیدی خاطرنشان‌کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ می‌توانیم حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را با مقیاس یک/ ۵۰ هزارم برداشت داشته باشیم.

وی به اهمیت برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی اشاره کرد و گفت: در این شیوه می‌توان در مدت زمان کوتاه اطلاعات عمقی و شناخت‌مان از ذخایر زیرزمینی را افزایش دهیم.

معاون وزیر صمت یادآور شد: با آغاز کار در استان خراسان جنوبی، در یک سال گذشته عناصر جدیدی برای نخستین بار در شرق کشور کشف شد.

وی همچنین به عناصری اشاره کرد که به همراه دیگر عناصر وجود دارند، اما تاکنون شناسایی خوبی از آن‌ها انجام نگرفته است و افزود: امیدواریم با اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی و شناخت دقیقی که حاصل می‌شود، شاهد تنوع گواهی کشف‌ها باشیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی همچنین به پیدا شدن ردپا‌هایی از ژرمانیم، نیکل و دیگر عناصر جدید در اکتشافات اخیر اشاره کرد و گفت: امروز دنیا به سمت عناصر خاص رفته است و ما نیز باید بتوانیم در این زمینه به توسعه فعالیت‌ها بپردازیم.

یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران با حضور نمایندگانی از ۲۵ کشور جهان افتتاح شد و آغاز به‌کار کرد که از امروز تا ۳۱ شهریورماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در شبستان مصلی بزرگ امام خمینی (ره) آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده