تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۷
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۷۴۸۰۹

معاون استاندار خوزستان: اتصال راه‌آهن شلمچه - بصره با جدیت پیگیری می‌شود

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: تکمیل پروژه اتصال راه آهن پایانه مرزی شلمچه - بصره، از اولویت‌های مجموعه مدیریت اقتصادی خوزستان است و انتظار می‌رود که این پروژه با شتاب بیشتری تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

به گزارش می‌متالز، رضا فتوحی روز دوشنبه با اشاره به اینکه موضوع حمل کالا و کاهش هزینه‌های صادرات به عراق، از اولویت‌هایی است که می‌تواند در خوزستان مورد توجه قرار گیرد بیان کرد: ۲ میلیارد یورو از محل تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) در قانون بودجه امسال، به منظور توسعه و تکمیل مسیر‌های صادراتی کشور و در راستای ارتباط با همسایگان در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گرفت تا برای اتصال خط آهن ایران به همسایگان هزینه شود.

وی افزود: اجرای این پروژه دسترسی مرز‌های تجاری خوزستان به کشور‌هایی مانند سوریه را محقق می‌کند.

فتوحی با اشاره به تشکیل کارگروهی از کارشناسان حوزه اقتصادی دستگاه‌های مختلف برای شناسایی بهتر ظرفیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: افزایش سرمایه گذاری، مشوق‌های صادرات و تولید محصولات مختلف با محوریت بخش کشاورزی از محور‌های کارشناسی صورت گرفته توسط این کارگروه است.

وی ادامه داد: برای بهره مندی لازم از ظرفیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۱ در خوزستان، فرآیند‌های کاربردی تعریف خواهد شد تا دستگاه‌های متولی در بخش‌های مختلف بتوانند چشم انداز تعریف شده برای تبدیل خوزستان به پایتخت اقتصادی کشور را بیش از پیش محقق کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان به بخشی از اختیارات وزارت جهادکشاورزی و دستگاه‌های تابعه مشمول ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه در قالب قانون بودجه امسال اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این ماده قانونی به وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های زیرمجموعه آن اجازه داده شد تا به منظور تامین امنیت غذایی، افزایش صادرات محصولات کشاورزی، تحقق اهداف سرمایه گذاری و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی و تعاونی نسبت به پرداخت مشوق ها، یارانه و یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی اقدام شود.
وی بیان کرد: به واسطه فعالیت کمیته کارشناسی معاونت اقتصادی استانداری خوزستان، پیگیری جدی برای استفاده از این ظرفیت قانونی بودجه امسال در دستور کار قرار دارد.

استفاده از منابع داخلی برخی وزارتخانه‌ها برای کمک به اهداف اقتصادی خوزستان

فتوحی همچنین گفت: مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از منابع داخلی وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صمت، جهادکشاورزی و نفت، امسال باید برای کمک به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید، صادرات کالا و خدمات، و حمایت از ساخت داخل اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های کاربردی متعدد و مختلفی در خوزستان در این زمینه‌ها وجود دارد افزود: این طرح‌ها در حال ساماندهی است تا امکان بهره مندی از منابع تعیین شده فراهم گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: خوزستان در حوزه‌های فناوری، صنایع، کشاورزی و نفت از قطب‌های کشور است که این استان می‌تواند به بهترین شکل ممکن محل مناسبی برای اجرای طرح‌های تکمیل زنجیره تولید در این حوزه‌ها باشد.

کاهش هزینه‌های تجارت با کشور عراق

فتوحی به بخشی از بند‌های قانون بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان توسعه تجارت مکلف است در راستای وظایف تعیین شده، زیرساخت‌های صادرات به کشور‌های همسایه از جمله عراق را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه مشوق‌های صادراتی و همچنین حضور فعالانه در بازار کشور‌هایی مانند عراق امری ضروری است افزود: در این زمینه باید تلاش کرد که برابر با قانون بودجه امسال با حمایت‌هایی که در دستور کار قرار دارد، هزینه تجار در صادرات محصولات ایرانی به ویژه به کشور عراق کاهش یابد.

فتوحی ادامه داد: از طریق کمیته کارشناسی که در معاونت اقتصادی استانداری خوزستان تشکیل شده، این موضوع با جدیت در حال پیگیری است تا وزارت صمت با فعالان اقتصادی و بازرگانان همکاری بیشتری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده