تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۷۴۸۶۴
سرویس خبر : صنایع کوچک
رسولیان مطرح کرد:

توسعه شهرک‌های صنعتی خصوصی، رویکرد جدی وزارت صمت در دولت سیزدهم

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: دولت سیزدهم به صورت جدی به دنبال کاهش تصدی گری است و رویکرد جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این دوره، توسعه شهرک‌های صنعتی خصوصی است.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست سراسری مدیران شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیردولتی کشور که به میزبانی شهرک صنعتی غیردولتی بهارستان استان البرز برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد ویژه‌ای به فعالیت شهرک‌های صنعتی خصوصی دارند و بر حمایت جدی از بخش خصوصی توانمند برای ایجاد شهرک‌های صنعتی خصوصی تاکید می‌کنند.

رفع مشکلات لکه‌های صنعتی اطراف تهران به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت

وی، در ادامه بیان کرد: حل مسائل و مشکلات لکه‌های صنعتی اطراف تهران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم بوده است، این موضوع برای حمایت و ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی در لکه‌های صنعتی صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با بیان اینکه بخش خصوصی فعالیت‌های قابل تقدیر فراوانی دارد، اضافه کرد: در شرایطی که کشور دچار تحریم‌ها و فشار‌های ظالمانه اقتصادی بوده است این بخش خصوصی بود که علیرغم همه محدودیت‌ها، صنعت و تولید را رشد داد.

رسولیان، تصریح کرد: اکنون نسبت به سال گذشته ۲ هزار واحد تولیدی جدید داریم و واحد‌های راکد تولیدی نیز ۴ درصد کاهش داشته است که این نتیجه فعالیت بخش خصوصی توانمند می‌باشد.

وی، با یادآوری اینکه برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است ادامه داد: به دنبال این هستیم که پیشنهادات موثری را برای حمایت از بخش تولید به دولت برای در چارچوب این برنامه ارائه دهیم تا سبب ارتقای جایگاه بخش صنعت کشور شود.

توجه ویژه به بخش صنعت در سفر‌های استانی رئیس جمهور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر‌های استانی رئیس جمهور در دولت سیزدهم، گفت: در سفر‌های استانی رئیس جمهور به واحد‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی اهتمام ویژه‌ای شده است، یکی از اولویت ها، بازدید و سرکشی از همین واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی بوده است و در این سفر‌ها مصوبات خوبی به خصوص در زمینه تامین برق و زیرساخت‌ها گرفته شده است.

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: منابع ما حدود هشت هزار میلیارد تومان به صورت سالانه است، از لحاظ منابع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم این مبالغ را بیشتر کنیم، اما از دولت اختیارات بیشتری می‌خواهیم و این نکته بیشتر مورد تاکید ما می‌باشد.

وی، همچنین با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم را برای تسهیل فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور فراهم آوریم، تصریح کرد: به عنوان نمونه در ۹۳ پست برق به وزارت نیرو مشارکت کرده و هزینه‌های لازم را پرداخت نموده ایم، اینگونه مشارکت‌ها در راستای تامین زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های صنعتی است.

استفاده از نظرات بخش خصوصی توانمند در تصمیمات مربوط به این بخش

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: موضوعات مرتبط با شهرک‌ها و نواحی صنعتی خصوصی را همانند شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی پیگیری می‌کنیم، در تمامی تصمیمات مربوط به شهرک‌های خصوصی باید بخش خصوصی حضور داشته باشند و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به کارگیری و استفاده از نظریات بخش خصوصی است.

رسولیان، همچنین از بخش خصوصی خواست که در حوزه هوشمندسازی و ارائه مدل‌های جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌هایی داشته باشند و در این راستا گام‌های موثری بردارند.

وی، همچنین با یادآوری اینکه به دنبال کاهش و حذف بروکراسی‌های زائد اداری هستیم، اظهار کرد:، اما نظارت‌ها را سختگیرانه اعمال می‌کنیم و در همین مصوبه اخیر هیات دولت بر این نکته تاکید شده است که طرح‌هایی که پس از دوازده ماه از پایان برنامه اجرایی نتواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرند با سه بار اخطار خلع ید شوند.

نگاه پاسخگویی در وزارت صنعت، معدن و تجارت

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین ادامه داد: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه پاسخگویی است، سامانه۱۲۴ در همین راستا راه اندازی شده است و فعالان اقتصادی و صنعتگران می‌توانند مطالبات خود را از طریق این سامانه اعلام نمایند.

رسولیان، همچنین به موضوع آمایش صنعتی در کشور اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح آمایش صنعتی معدنی و تجاری را در استان‌های سراسر کشور پیاده سازی می‌کند، در راستای این طرح صنعت به صورت متوازن در تمامی کشور توزیع می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: مشوق‌هایی را در استان‌های محروم برای علاقمندی و ترغیب فعالان اقتصادی به سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت باید در نظر بگیریم تا توسعه صنعتی در مناطق کمتر برخوردار با شیب بیشتری رقم بخورد.

نشست سراسری مدیران شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیردولتی به میزبانی شهرک صنعتی غیردولتی بهارستان استان البرز روز چهارشنبه برگزار شد.

در این نشست در خصوص آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیر دولتی، بررسی کلیات و مسائل حاکم بر آن‌ها بحث و تبادل نظر شد و راهکار‌های رفع برخی موانع ارائه گردید.

همچنین برخی از مدیران شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیردولتی به بیان مهم‌ترین چالش‌ها، تجربیات، نقطه نظرات و پیشنهادات خود برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیردولتی پرداختند.

تامین زیرساخت‌های لازم، ارائه مشوق‌ها برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، تعامل بیشتر دستگاه‌هایی مانند مالیات و شهرداری، اجرای کامل دستورالعمل‌های ابلاغی و انتقال قطعی اراضی ملی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیردولتی از مهمترین نکات مورد اشاره بوده است.

بازدید از یک واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی غیردولتی بهارستان

در پایان این نشست معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و هیئت همراه از یک واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی غیردولتی بهارستان بازدید به عمل آورد.

رسولیان در جریان این بازدید از نزدیک در جریان مهمترین مسائل، مشکلات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شهرک صنعتی و واحد‌های مستقر در آن قرار گرفت.

"فتحعلی محمدزاده" معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، "مجتهدزاده مدیرکل حراست سازمان، "بلالی" مدیرحوزه مدیرعامل سازمان، "سیف اله اسدالهی" معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز، "رامین ربیعی" مدیرکل صمت استان البرز، "حمیدرضا عقاب نشین" مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز در کنار برخی از مدیران حوزه فنی وحقوقی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مدیران شهرک‌ها ونواحی صنعتی غیردولتی در این نشست حضور داشتند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۹۹ هزار و ۱۴۳ قرارداد منعقده و بهره برداری از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده