تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۷۴۸۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون استاندار خراسان جنوبی:

ظرفیت ایجاد هاب ماشین‌آلات معدنی در مرز ماهیرود وجود دارد

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: با پیگیری استاندار مجوز ایجاد گمرک تخصصی در مرز ماهیرود اخذ شد و بهتر است برای راه‌اندازی هاب (مرکز منطقه‌ای) تعمیرات ماشین‌آلات معدنی و کشاورزی نیز اقدام شود.

به گزارش می‌متالز، جواد اشرفی روز چهارشنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند با راه‌اندازی این هاب، نسبت به ورود قطعات مختلف ماشین‌آلات اقدام کنند.

وی ادامه داد: گاهی در معادن ماشین‌آلات به دلیل عمر بالا و فرسوده بودن نیاز به تعمیر دارند، اما به دلایل مختلف از جمله نبود قطعه، امکان تعمیر آن‌ها وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بخش خصوصی استان به ویژه اتاق بازرگانی نسبت به پیگیری مسائل و مشکلات استان در حوزه‌های مختلف جلسات متعددی برگزار می‌کند که عمدتا منتج به نتیجه می‌شود.

وی ضمن قدردانی از وحدت رویه اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف استان در پیگیری مسایل، تصریح کرد: تعامل بخش خصوصی و همراهی با سیستم اجرایی و دولتی، پیگیری مسایل استان را نتیجه بخش‌تر خواهد کرد.

اشرفی متذکر شد: ادامه این تعامل و همراهی می‌تواند در رفع مشکلات بخش خصوصی و توسعه استان مؤثر باشد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی هم گفت: بخش زیادی از بار توسعه استان بر دوش معادن گذاشته شده، اما سیاست‌های اشتباه در خصوص محدودیت واردات ماشین‌آلات معدنی سبب شده شاهد انباشت ماشین‌آلات فرسوده در معادن باشیم که توان رقابتی ما را در بازار‌ها کم کرده و همه قوانین را زیر سوال برده است.

احمد پروین افزود: با پیگیری‌های انجام شده بحث ورود ماشین‌آلات معدنی به کشور مطرح شد، اما اجرای این مجوز چالش‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به بروکراسی سنگین و زمانبر در وزارتخانه اشاره کرد.

وی بیان کرد: سازمان صمت در کمتر از یک هفته در استان بررسی‌ها و نامه‌نگاری‌ها را انجام می‌دهد، اما بعضاً در وزارتخانه تا ۶ ماه پرونده نگه داشته می‌شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی با اشاره به قیمت بالای ماشین آلات و هزینه‌های حمل و نقل، تصریح کرد: هزینه‌های بالا در توان معدن‌کاران نیست لذا درخواست کردیم بانک‌ها ماشین‌آلات را لیزینگ کنند تا به عنوان وثیقه قبول شود.

وی با بیان اینکه معدن‌کاران در بحث تامین وثیقه با مشکل مواجه هستند، عنوان کرد: علیرغم صراحت دستور بانک مرکزی به بانک‌ها پروانه‌های معدنی به عنوان وثیقه قبول نمی‌شود در نتیجه تامین وثیقه در استانی مانند ما و شهرستان‌های کم برخورداری مانند نهبندان عملا شدنی نیست.

پروین خواستار لحاظ کردن ماده معدنی منیزیت به لیست مواد معدنی موضوع تبصره یک بخشنامه واردات ماشین‌‎آلات بخش معدن شد و گفت: باید تمامی دارای دوره تجهیز و آماده‌سازی شامل دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: یکی از چالش‌های اجرای قانون این است که باید معدن فعال باشد، با توجه به اینکه بخشی از فعالیت استخراجی معادن شامل باطله‌برداری می‌شود و برای محقق شدن استخراج اسمی نیاز به استخراج و دپوسازی باطله و صرف هزینه و استفاده از ماشین‌آلات است، میزان استخراج واقعی شامل جمع استخراج ماده معدنی اصلی و باطله‌برداری شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی تصریح کرد: بخش زیادی از معادن بنا به شرایط خاص معدن یا الزام زمین شناسی باید باطله‌برداری شود در حالیکه میزان باطله‌برداری محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید شرکت‌های بزرگ متولی واردات ماشین‌آلات معدنی شوند تا معدن‌کاران تک به تک دنبال واردات نباشند، افزود: تا زمانیکه موضوع به استان تفویض نشود و حدود اختیارات مدیران استان بالا نرود این مهم در توان معدنکاران استان نیست.

پروین با بیان اینکه در خصوص واردات ماشین‌آلات معدنی از افغانستان گام‌های خوبی برداشته شده است، گفت: عنوان واردات لوازم یدکی ماشین‌آلات معدنی بایستی در لیست مجاز خرده‌فروشی و واردات مرزنشینان افزوده شود.

وی اظهار داشت: اضافه شدن امکان تامین ارز مورد نیاز بهره‌برداران معدنی برای واردات ماشین‌آلات معدنی از محل پروانه صادراتی معدن در سامانه جامع تجارت و پیگیری جهت تایید نهایی مجوز واردات قطعات و بازسازی ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و کشاورزی از کمیسیون ارزش افزوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر رئیس جمهور به استان از دیگر درخواست‌ها است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های تولید مربوط به ماشین‌آلات است، افزود: تعمیر موتور یک لودر سنگین در معدن بیش از ۱.۵ میلیارد تومان هزینه دارد، همچنین فرآیند تعمیر چهار تا ۶ ماه زمان می‌برد که در توان معدن کاران نیست و منجر به تعطیلی معادن می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده