تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۸۰۶۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش امیدواری بازار جهانی سنگ آهن به بهبود بازار چین

‌می‌متالز - افزایش امیدواری‌ها به این که بازار سنگ آهن دیگر به کف رسیده و خبر‌های مثبت بازار مسکن چین قیمت این ماده اولیه را برای خلوص ۶۲ درصد از حداقل قیمت سه سال اخیر یعنی ۷۹ دلار ۳۱ اکتبر حال به نزدیک ۹۶ دلار هر تن سی اف آر چین رسانده است.

به گزارش می‌متالز، البته هنوز قیمت این ماده اولیه نسبت به اوج سال ۲۰۲۲ یعنی ۱۶۰.۳ دلار هشتم مارس (پس از حمله روسیه به اوکراین) حدود ۴۰ درصد کمتر است.

نگرانی‌های بخش عرضه مرتفع شده بود و از طرفی وضعیت نامطلوب بازار ساخت وساز چین که ۷۰ درصد تقاضای جهانی سنگ آهن را در دست دارد مطرح بود از این رو قیمت‌ها نزولی شد. سرمایه گذاری در املاک چین در ۹ ماه اول سال ۸ درصد کمتر از سال قبل بود، در حالی که فروش املاک بر اساس مساحت ۲۲.۲ درصد در مدت مشابه کاهش یافت. از طرفی ساخت و ساز یک سوم تقاضای فولاد چین را در بر دارد از این رو چشم انداز بازار سنگ آهن به شدت به آن وابسته است.

حال که دولت چین با تغییر سیاست‌ها امیدواری را به کمی بازار مسکن بازگردانده و به نظر خرید ملک برای خانه اولی‌ها با دسترسی آسان‌تر به وام راحت‌تر شده امید به بازار سنگ آهن هم برگشته است.

با این حال هنوز بسیاری از تحلیلگران تردید دارند که بهبود قیمت اخیر سنگ آهن تنها واکنشی به جو مثبت بازار باشد تا تقاضای واقعی فولاد. در اکتبر واردات سنگ آهن به چین ۴.۷ درصد افت ماهانه داشته نسبت به مدت مشابه سال قبل هم ۱.۷ درصد کمتر بود. البته برای نوامبر فعالان بازار پیش بینی بهبود آمار را کرده اند، ولی برای کل سال ۲۰۲۲ آمار نشان می‌دهد کمی نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود.

برای سال ۲۰۲۳ چشم امید بازار سنگ آهن به کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش تولید کارخانه‌های فولاد چین با امید به رشد تقاضاست. سوال اینجاست که آیا تقاضای فولاد چین و در نتیحه واردات سنگ آهن بهبودی واقعی خواهند داشت یا این که امید‌ها تنها به احتمال جواب دادن بسته‌های محرک اقتصادی دولت چین در سال جدید میلادی است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده