تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۴۸۸
کد خبر: ۲۸۰۸۰۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیشنهاد اندونزی برای تشکیل سازمانی شبیه اوپک، با هدف پیشبرد معادن نیکل

‌می‌متالز - اندونزی سازمانی تولید کننده نیکل را در مذاکرات G۲۰ پیشنهاد می‌کند.

به گزارش می‌متالز، وزیر سرمایه گذاری اندونزی گفت: اندونزی پیشنهاد ایجاد بلوکی از تولیدکنندگان برتر نیکل در جهان شبیه به کارتل نفت اوپک را در مذاکرات با کانادا داده است.

بر اساس داده‌های سازمان زمین شناسی ایالات متحده، این کشور آسیای جنوب شرقی بزرگترین تولید کننده نیکل در جهان است، در حالی که کانادا نیز یکی از تولیدکنندگان عمده این ماده معدنی است.

بهلیل لاهادالیا در بیانیه‌ای گفت: «از طریق چنین همکاری، امیدواریم همه کشور‌های تولیدکننده نیکل بتوانند از طریق ایجاد ارزش افزوده منصفانه سود ببرند.»

این پیشنهاد زمانی مطرح شد که لاهادالیا با مری نگ، وزیر تجارت کانادا در حاشیه اجلاس G۲۰ در بالی ملاقات کرد.

او گفت که سازمانی مشابه اوپک، گروهی متشکل از ۱۳ کشور تولیدکننده نفت، می‌تواند به سازماندهی و ساده‌سازی سیاست‌های نیکل، یک ماده معدنی کلیدی که برای ساخت باتری‌ها استفاده می‌شود – از جمله برای وسایل نقلیه الکتریکی، فولاد ضد زنگ و تلفن‌های همراه کمک کند.

لاهادالیا قبلاً در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز در اکتبر ایده چنین گروهی را مطرح کرد و در آن زمان گفت که اندونزی هنوز در حال تدوین ساختار گروه است.

اندونزی صادرات سنگ معدن نیکل خام را از سال ۲۰۲۰ در اقدامی برای تشویق سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی در این کشور ممنوع کرده است، که همچنین باعث ایجاد اختلاف تجاری با اتحادیه اروپا شد.

دولت اندونزی طرح‌هایی را برای تبدیل این کشور به یک هاب خودرو‌های برقی تبلیغ کرده است. نیکل در باتری‌های لیتیومی استفاده می‌شود که ماشین‌های بدون بنزین را تامین می‌کنند.

این شرکت سرمایه گذاری برخی از شرکت‌های خارجی را در کارخانه‌های پردازش باتری نیکل، از جمله گروه هلدینگ چینی، جذب کرده است.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده