تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۸۰۸۵۱
سرویس خبر : انرژی

اعلام آمادگی شرکت توتال برای اکتشاف گاز لبنان

‌می‌متالز - بعد از گذشت حدود یک ماه از انجام توافق مرزبندی دریایی لبنان و فلسطین اشغالی شرکت توتال فرانسه اعلام کرد که کار اکتشاف در دریای مدیترانه و بلوک شماره ۹ را آغاز خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت «توتال انرژین» فرانسه اعلام کرد که بعد از گذشت چند هفته از امضای توافق مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی عملیات اکتشاف انرژی در بلوک شماره ۹ در دریای مدیترانه را که طبق ارزیابی‌های قبلی انتظار می‌رود حاوی مقادیر زیادی گاز باشد، آغاز می‌کند.

این شرکت انرژی فرانسوی که مسوول حفاری و اکتشاف در ۶۰ درصد از مساحت بلوک شماره ۹ است در کنار شریک ایتالیایی خود یعنی شرکت «انی» اعلام کرد که آماده‌سازی برای فعالیت‌های اکتشافی را از خلال تجهیز تیم‌های مربوطه و خرید تجهیزات مورد نیاز و تهیه کشتی حفاری آغاز می‌کند.

شرکت توتال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق‌نامه‌ای را با اسرائیل تحت عنوان توافق چارچوب کاری جهت اجرای توافق مرزی با لبنان که ماه قبل انجام شد، امضا کرده است.

بر اساس بیانیه شرکت توتال، تولید گاز در بلوک شماره ۹ که متعلق به لبنان است آغاز می‌شود و همچنین اسرائیل طبق توافق قبلی با این شرکت غرامت مورد نظر خود را از توتال دریافت خواهد کرد.

«پاتریک پویان» رئیس اجرایی این شرکت اعلام کرد که ما با توجه به تجربه خود در عملیات اکتشاف در دریا به نیاز‌های لبنان و اسرائیل در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

توافق مرزبندی دریایی لبنان و فلسطین اشغالی ماه گذشته به شکل غیر مستقیم توسط «میشل عون» رئیس جمهور سابق لبنان و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی امضا شد.

بعد از تهدیدات و موضع‌گیری قاطع حزب‌الله و معادلاتی که سید حسن نصرالله درباره پرونده مرزبندی تعیین کرده و درباره هرگونه تجاوز به حقوق دریایی لبنان، به صهیونیست‌ها هشدار داد، در نهایت طرف آمریکایی و صهیونیستی مجبور شدند در انجام توافق مرزبندی به منظور جلوگیری از ورود به تقابل نظامی با حزب‌الله، عجله کنند.

حتی کارشناسان و محافل صهیونیستی نیز اعتراف می‌کنند که ورود حزب‌الله به پرونده مرزبندی و موضع‌گیری‌های آن و سپس اعلام پذیرش پیش‌شرط‌های دولت لبنان در خصوص مذاکرات مربوط به تعیین مرز‌ها بدون شک نقش بارزی در جانب طرف لبنانی برای رسیدن به توافق مرزبندی داشت. حزب‌الله استخراج گاز اسرائیل از میدان کاریش را به لزوم استخراج ثروت‌های طبیعی لبنان از آب‌های اقتصادی این کشور مرتبط کرد، به همین منظور رسیدن به توافق برای تعیین مرز‌ها به خودی خود تبدیل به یک هدف برای اسرائیل شد تا با این کار از ورود به تقابل نظامی با حزب‌الله جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده