تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۸۶۹
کد خبر: ۲۸۰۹۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ورق خودرو چهارمحال و بختیاری هشدار داد:

تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در آستانه ورشکستگی

‌می‌متالز - مهندس حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در گفتگو با چیلان اظهار داشت: برخی از تولیدکنندگان در جهان در حال حاضر محصولات خود را با دامپینگ صادر می‌کنند و قیمت ورق گالوانیزه در بازار داخلی نباید از قیمت‌های جهانی در شرایط فعلی پیروی کند. قیمت فروش ورق گالوانیزه باید با توجه به قیمت تمام‌شده تولید تعیین شود تا کارخانجات این حوزه تعطیل نشوند.

به گزارش می‌متالز، مهندس حمید شجاعی در خصوص قیمت‌های بازار و مشکلات پیش آمده به دلیل کاهش قیمت‌ها گفت: شرکت‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه چند ماهی است که با مشکلات ناشی از قیمت‌های دستوری حاکم بر بازار دست و پنجه نرم می‌کنند. این قیمت‌های دستوری به دلیل اختلافی که با قیمت تمام‌شده شرکت‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه دارد، باعث ضرر تولیدکنندگان این محصول شده است.

احتمال بیکار شدن کارگران بخش تولید ورق گالوانیزه

مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پیرو این مسائل، تولیدکنندگان ورق گالوانیزه جلسات مشترکی با هدف رفع این مشکلات داشته‌اند. در این جلسات تلاش شده تا هم منافع مصرف‌کنندگان و هم منافع تولیدکنندگان مدنظر قرار گیرد. به‌هرحال در هر کدام از شرکت‌های تولیدی، تعدادی کارگر و کارمند مشغول به کار هستند و به واسطه این‌کار و تولید، امرار معاش می‌کنند. باید در نظر داشته باشیم که اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند ممکن است تعداد بسیاری از این کارگران و کارمندان به سبب تعطیلی کارخانه‌ها، از کار بی‌کار شوند.

وی تصریح کرد: این اتفاق (یعنی تعطیلی کارخانجات) برخلاف استراتژی و سیاست کنونی دولت محترم است که در تلاش برای کاهش نرخ بیکاری است؛ بنابراین در طول این جلسات باید تلاش شود تا با درنظر گرفتن قیمت تمام شده تولید، با پیشنهاد یک فرمول منطقی برای قیمت فروش محصولات، اقدام موثری در جهت حمایت از تولیدکنندگان ورق گالوانیزه صورت گیرد.

مبنای قیمت ورق گالوانیزه در داخل کشور

مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در خصوص شیوه تعیین قیمت پایه ورق گالوانیزه در بورس کالا نیز گفت: برداشت من این است که این قیمت‌ها بر اساس مسائلی برآورد می‌شوند که این مسائل در سطح جهانی هستند. نهاد‌های حاکمیتی چنین مسائلی را که در سطح جهانی وجود دارند، مبنای تصمیم‌گیری خود در اعلام قیمت قرار می‌دهند و اعلام می‌کنند که ما می‌بایست مطابق با قیمت‌های جهانی حرکت کنیم. در صورتی که این تصمیم با توجه به شرایط اقتصادی فعلی ما نمی‌تواند مناسب باشد. نخست به این دلیل که در حال حاضر برخی از کشور‌ها در سطح جهان، محصولات خود را با دامپینگ صادر می‌کنند. در این شرایط انتظار ما از نهاد‌های دولتی این است که با وضع تعرفه بر واردات، صنعت فولاد ما را در برابر این دامپینگ واکسینه کرده و از ما تولیدکنندگان حمایت کنند.

رقبا ممکن است بازار‌ها را تصرف کنند

مهندس شجاعی در خصوص وضعیت تحریمی موجود و تبعات ناشی از آن نیز گفت: ما امروز در کنار مشکلات دیگر، با پدیده‌ای به نام تحریم نیز مواجه هستیم. با تحریم‌های موجود، اگر دولت از کارخانجات داخلی حمایت نکند، مسلماً کشور‌های صاحب تکنولوژی به واسطه مراوداتی که با یکدیگر دارند می‌توانند قیمت تمام شده خود را با همین تکنولوژی به کمترین میزان ممکن کاهش دهند و بازار‌ها را به تصرف خود درآورند.

وی ادامه داد: تأثیرگذاری تحریم‌ها در بحث تأمین قطعات یدکی، در بحث انتقال دانش فنی و مواردی از این دست نیز وجود دارد. در حال حاضر ما از این مراودات محروم هستیم و این قضیه خواه ناخواه بر قیمت تمام شده ما تأثیر می‌گذارد و این قیمت را افزایش می‌دهد. رفع و حل این وضعیت نیاز به حضور و مشارکت دولت دارد. دولت می‌تواند با قائل شدن امتیازات و مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان داخلی به آن‌ها کمک کند تا امکان حضور در چنین فضای رقابتی را داشته باشد.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده