تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۸۰۹۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در همایش مشترک بین دو کشور مطرح شد

هدف‌گذاری ایران و روسیه برای تجارت ۴۰ میلیارد دلاری در نبود زیرساخت‌ها

‌می‌متالز - ایران و روسیه به دنبال طراحی مسیری برای تجارت ۴۰ میلیارد دلاری هستند؛ این موضوع در همایش اخیر بین دو کشور به میزبانی اتاق بازرگانی ایران مطرح شد. اما تجار نبود زیرساخت‌ها را مانع از این رسیدن به این هدف می‌دانند.

به گزارش می‌متالز، مدت‌هاست که رفت‌وآمد فعالان اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه آغاز شده است. بر همین اساس ۲۳ آبان اتاق بازرگانی ایران میزبان بزرگ‌ترین هیات تجاری روسیه بود. این هیات ۱۲۰ نفره در سفری چهار روزه به ایران با ۶۰۰ نفر از فعالان اقتصادی ایران دیدار و گفتگو کردند.

مسوولان ایران و روسیه پیش از این بر سر افزایش ۱۰ برابری تجارت خود و رساندن آن به ۴۰ میلیارد دلار تفاهم کردند. با این حال بسیاری از فعالان بخش خصوصی معتقدند که زیرساخت‌های لازم برای تحقق این میزان از تبادل تجاری بین دو کشور وجود ندارد.

دغدغه تجار ایرانی و روس از نبود زیرساخت‌ها

حمل‌ونقل زمینی بین ایران و روسیه یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح‌شده در همایش مورد اشاره بود. چراکه بیشترین صادرات ایران به روسیه از طریق مسیر زمینی انجام می‌شود. اما از آن‌جایی که کامیون‌های ایرانی از مسیر آذربایجان (آستارا-آذربایجان) می‌گذرند، این کشور موانع زیادی بر سر راه کامیون‌های ایرانی ایجاد می‌کند.

ازجمله محدودیت و مشکلات دیگر تجار ایرانی در گمرک آذربایجان، هزینه بالای صدور مجوز عبور کامیون‌ها در این کشور است. در همین راستا برای تسهیل تجارت بین دو کشور به طرح پلمب الکترونیک کامیون‌های دو طرف از مقصد به مبدا مورد تاکید قرار گرفت که در صورت توافق، کامیونی که از ایران به روسیه می‌رود و برعکس در مسیر بازرسی نشود.

ایران جایگزین کشور‌های غربی می‌شود؟

روسیه به با خروج برخی از کشور‌های غربی از این کشور به دنبال جایگزینی برخی از شرکت‌های ایرانی در بازار خود است. اما یکی از موضوعات مورد بحث که فعالان اقتصادی دو کشور نسبت به آن انتقاد داشتند، نبود زیرساخت‌هاست.

لازم به اشاره است که در همان مقطعی که فعالان اقتصادی روسیه در ایران حضور داشتند، کالا‌های ایرانی بیش از ۴۰ روز بود که در بندر‌های شمالی ایران به دلیل کمبود کشتی معطل ماندند.

در حال حاضر حمل کالا‌های ایرانی از بندر شمالی به دلیل فرسودگی ناوگان با مشکلات بسیار زیادی همراه است. البته در این همایش مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، خبر داد که چند شرکت خصوصی در حال خرید کشتی هستند تا توان باربری در دریای خزر را بالا ببرند.

روابط بانکی ایران و روسیه حل می‌شود

در این همایش به مشکلات موجود در بخش حمل‌ونقل، روابط بانکی و گمرکی بین ایران و روسیه اشاره شد. از همین رو تجار دو کشور به ضرورت حل و تسهیل این دغدغه‌ها تاکید داشتند.

هرچند فعالان اقتصادی ایران سطح همکاری‌های بین ایران و روسیه را مطلوب نمی‌دانند، اما معتقدند شرایط مشابه دو کشور در جامعه بین‌المللی می‌تواند نقطه اتصال روابط اقتصادی قرار بگیرد.

در این همایش سرگی کاترین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه، با اشاره به امکان دستیابی به تجارت ۴۰ میلیارد دلاری گفت: مسیر دستیابی به این میزان تجارت میان دو کشور طراحی شده و فعالان اقتصادی دو طرف منتظر اجرای توافق‌نامه تجارت آزاد هستند.

او از لجستیک و تبادلات ارز ملی به‌عنوان مهم‌ترین موضوعات در حوزه تبادلات تجاری یاد و اظهار امیدواری کرد که به همت دولت‌ها این دو مساله برطرف شود.

توسعه روابط ایران و روسیه با فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب

یکی از موضوعاتی که می‌تواند روابط تجاری ایران و روسیه را گسترش دهد فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب است. این در حالی است که قرارداد فعالیت ترانزیتی در کریدور شمال- جنوب میان ایران، هند و روسیه در سال ۲۰۰۰ میلادی منعقد شد، اما این کریدور در مدت ۲۲ سال فعال نشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با فعال‌شدن این مسیر زمان انتقال بار به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و ایران می‌تواند در تجارت بین هند و روسیه نقش کلیدی ایفا کند.

بر اساس این گزارش، در روز‌های پایانی تیر سال جاری تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده