تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۸۱۰۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حذف ارز ۴۲۰۰ یک انقلاب بود

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ که یک انقلاب بود بالاخره نتیجه داد و مشخص شد که میتوانیم تصمیمات سخت هم در اقتصاد گرفت.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها با هدف حمایت از تولید و اعطای تسهیلات مورد نیاز واحد‌های تولیدی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده تولید دریافت تسهیلات است که به‌نظر می‌رسد با استفاده از نقش بازار سرمایه بتوان تاثیرگذاری خوبی در این‌بخش داشت و با اعطای اوراق و واگذاری سهام بانک‌ها به بخش خصوصی به افزایش سرمایه بانک‌ها کمک کنند.

وی‌ادامه داد: منابع بانک‌ها باید به فروش برود و به سرمایه بانک‌ها تبدیل شود تا در مسیر اعطای تسهیلات به بخش‌های مولد قرار گیرد.

غزنوی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که بانکها، سرمایه ثبتی و منابع خود را مبنای اعطای تسهیلات قرار دهند و درصدی از جمع این دو مولفه را مد نظر قرار دهند. بهتر است که واحد‌های اقتصادی که فروش خوبی دارند یا شاخصه‌های مثبت تولید دارند مستثنی قرارگیرند و همه با یک چوب رانده نشوند و این بابی برای تشویق بیشتر باشد.

غزنوی تاکید کرد: در مجمع کارآفرینان ایران به دنبال دیپلماسی اقتصادی هستیم و درصدد تقویت پیشران‌ها در اقتصاد کشور هستیم. تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ که یک انقلاب بود بالاخره نتیجه داد و مشخص شد که میتوانیم تصمیمات سخت هم در اقتصاد گرفت.

مشکل مالیات اوراق گام باید حل شود

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبِنا مبنی بر مزایای تامین مالی زنجیره‌ای مبتنی بر اوراق گام گفت: تامین مالی زنجیره‌ای اقدام موثر و مثبتی در حمایت از تولید و صنعت کشور است که می‌تواند در جلوگیری از انحراف منابع بانکی به سمت بخش‌های مولد نیز تاثیر گذار باشد؛ اما باید این منابع را به سمت پیشران‌ها هدایت کرد تا بتوانیم نتیجه بهتری هم دریافت کنیم.

غزنوی افزود: اوراق گام بسیار مفید است و در بخش تامین مالی زنجیره ارزش راه حل موثری است، اما موضوع مالیات بر ارزش افزوده و درصد بالای آن، عملا اوراق گام را از حیز انتفاع می‌اندازد و اگر حل نشود اوراق گام هم به مرور کنار گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: این موضوع را با رئیس کمیسیون اقتصاد هم مطرح کردیم و این وعده را دادند که در بودجه ۱۴۰۲ سعی می‌شود حل شود.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران گفت: بهترین راه در تامین مالی زنجیره ارزش، تزریق منابع مالی به پیشران‌هاست تا اثر مورد انتظار را شاهد باشیم. اگر در زنجیره ارزش مستقیم به شرکت‌های کوچک و متوسط تسهیلات اعطا شود، این‌ها دچار مشکل می‌شوند و در بحث بازاریابی، تبلیغات، کیفیت و فناوری و ... نمی‌توانند خیلی قدرتمندانه عمل کنند؛ اما اگر تحت زنجیره ارزش یک پیشران قرار بگیرند همه مسائلشان حل می‌شود.

از نگاه غزنوی، منظور از پیشران‌های اقتصادی ابر موسسه‌هایی هستند که در صنعت خودشان رتبه‌های برتر دارند و می‌توانند یک زنجیره ارزش ایجاد کنند و به تولید انبوه برسند.

چگونه کشوری صنعتی شویم؟

غزنوی با بیان اینکه قوانین مناسبی برای حمایت از پیشران‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ که در تولید ثروت در کشور موثر هستند، وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی از پیشران‌ها و الزام حمایت از آنان در قالب قانون و استراتژی مشخص در کمیسیون صنایع مجلس صحبت می‌کنیم، گویا از موضوع تازه‌ای صحبت می‌کنیم در حالی که به عنوان نمونه این موضوع در کره جنوبی از سال ۱۹۶۵ مطرح است.

وی به تجدید نظر استراتژی‌های صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: هیچ برنامه پنج ساله صنعتی در کشور وجود ندارد و حتی برنامه پنج‌ساله برای انتخاب صنایع مزیت‌دار هم نداریم؛ در نتیجه امروز در تدوین برنامه هفتم توسعه باید این مسائل را در نظر داشته باشیم.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران همچنین به مشکلات حوزه کشاورزی و دامداری اعم از خشکسالی‌های پیاپی در کشور و نبود مزیت لازم در صنایع های‌تک اشاره کرد و افزود: باید به سمت صنعتی شدن هرچه بیشتر در کشور حرکت کنیم و در این راه می‌توانیم از تجارب موفق کشور‌هایی همچون کره‌جنوبی، آلمان، ژاپن و حتی ترکیه بهره ببریم.

وی تاکید کرد: جلوگیری از واردات کالا‌های مشابه داخلی، کاهش تعرفه مواد اولیه مورد نیاز صنعت، جلوگیری از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنایع پیشران و جلوگیری از بروز رقابت مخرب داخلی با محدودسازی صدور مجوزها، بخشی از حمایت دولت‌های کشور‌های موفق صنعتی از شرکت‌های بزرگ و پیشران است.

غزنوی یادآور شد: برخلاف نظر عده‌ای، توجه صرف به بنگاه‌های کوچک و متوسط هیچ وقت نمی‌تواند موجب تنومند شدن اقتصادمان شود و باید به سمت تولید انبوه برویم تا قیمت و کیفیت تولیدات‌مان منطقی شود.

وی گفت: در این راستا نیاز است تا شرکت‌های بخش خصوصی دارای پتانسیل و مزیت‌دار که توانایی مدیریت صنعتی را دارند انتخاب و حمایت شوند، زیرا در موضوع خطیری نظیر تحریم‌ها نیز شرکت‌های بزرگ قادر به کنترل مشکلات هستند نه شرکت‌های کوچک.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به تشکیل این مجمع در سال ۹۲، گفت: در این سال‌ها شرکت‌های بزرگ حوزه تولید که قادر به ایجاد زنجیره ارزش، تولید انبوه و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه بودند و در تعاملات جهانی می‌توانستند حرفی برای گفتن داشته باشند را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال رایزنی با ارکان حاکمیت بوده و هستیم تا پیشران‌های اقتصادی هرچه بیشتر رشد یافته و منجر به تولید ثروت بیشتر برای کشور شوند. این در حالی است که استراتژی مجمع کارآفرینان ایران ضد انحصار است و برای هر صنعت نیز پنج پیشران انتخاب کرده‌ایم تا به مساله تولید انبوه ضربه‌ای وارد نشود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده