تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۷
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۲۸۱۰۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

رکود نگران کننده در بازار آهن

‌می‌متالز - بازار آهن در پایان هفته گذشته کاملا آرام بود و معامله چندانی هم انجام نشد، به‌طوری که فعالیت بازار آهن به حاشیه رفت و قیمت روز آهن آلات تغییر نداشتند.

به گزارش می‌متالز، بازار آهن در پایان هفته گذشته کاملا آرام بود و معامله چندانی هم انجام نشد، به‌طوری که فعالیت بازار آهن به حاشیه رفت و قیمت روز آهن آلات تغییر نداشتند.

بازار ارز نوسان کمتری داشت و دلار با کمی اصلاح قیمت در همان کانال ۳۵ هزار تومان توقف داشت به طوری که در بازار آزاد حدود ۳۵ هزار و ۲۲۰ تومان مبادله شد.

تحلیل بازار روز آهن

قیمت میلگرد در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد، نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم تغییر قیمت نداشتند. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نسبتا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز کاهش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی در برخی مبادی فروش مشاهده شد.

قیمت قوطی آهن میز مانند اغلب محصولات فولادی ثابت اعلام شد همچنین انواع لوله‌های گازی، مانیسمان، داربستی و ... نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

در چند سال اخیر همواره تلاش بازارساز براین بود که برای حمایت از تولیدکننده و صنایع و نیز بهبود اوضاع صادرات، با اعمال تغییراتی در فرمول قیمتگذاری محصولات معدنی، میانی و نهایی تأمین زنجیره فولادی در بورس کالا، حافظ و حمایتگر منافع تولیدکننده باشد.

در چنین شرایطی که بازار داخلی کشور دچار ضعف شدید تقاضای مصرفی است، به طوری که اصناف این حوزه به دلیل کاهش ساخت‌وساز‌ها و افزایش فشار‌های مالیاتی دچار کاهش درآمد شده‌اند که موجب دلسردی این دسته از اصناف شده است.

رضا نادری نایب رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در زمینه رکود بازار آهن و مشکلات این بازار اظهار کرد: در شرایط فعلی شاهد هستیم که بانک‌ها اعتبارات را بسته‌اند و گردش گردش پول در جامعه افت شدید دارد، به همین تناسب بازار آهن نیز با رکود شدید مواجه است و معامله قابل توجهی انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: با افزایش ۵ درصدی نرخ دلار در بازه ۱۰ روزه، نرخ روز اهن نیز افزایشی شد، اما اکنون شاهد عقب‌نشینی قیمت آهن و بازگشت به قیمت‌های گذشته هستیم به طوری که هر کیلوگرم آهن از ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافته است.

نایب رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اهواز از احتمال کاهش نرخ آهن در روز‌های آینده خبر داد و گفت: اگر بانک‌ها اعتبارات را باز نکنند معاملات بازار آهن رونقی نخواهد داشت.

نادری در پایان با اشاره به تأثیر ساخت‌وساز‌ها بر نرخ روز آهن آلات، بیان کرد: به‌طور سنتی هرسال با آغاز فصل سرما با افت شدید ساخت‌وساز مواجه می‌شویم در نتیجه با کاهش تقاضا قیمت‌ها نیز کاهشی می‌شود. در شرایط فعلی نیز به دلیل افت تقاضا و رکود معاملات، کاهش قیمت‌ها امری دور از انتظار نیست.

همانطور که از ظواهر امر نیز پیداست به نظر می‌رسد تا آذرماه نیز اوضاع بازار‌ها از جمله بازار آهن و فولاد از اخبار و حوادث اخیر کشور متأثر باشد.

همچنین کامران وکیل فعال معدنی در زمینه قیمتگذاری مقاطع فولادی در بورس کالا اظهار کرد: ماهیت قیمتگذاری در بورس کالا باید با شفاف‌سازی همراه باشد، اما درحال حاضر نحوه قیمتگذاری محصولات بورسی در تضاد با ماهیت آن است.

وی گفت: هنگامی که ضرایب فروش محصولات فولادی به بورس کالا ابلاغ می‌شود در واقع ماهیت این نهاد زیر سؤال می‌رود چراکه قیمتگذاری محصولات براساس سیستم عرضه و تقاضا در بازار است و نباید به‌صورت دستوری باشد.

حاصل قیمتگذاری دستوری در بورس کالا اختلاس‌های میلیاردی است که در شرکت‌های فولادی دولتی به ویژه در چند سال اخیر بسیار چشمگیر بوده و افزایش یافته است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده