تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۸۱۱۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری خط ارزش:

دولت چاره‌ای بجز رشد ارز نیمایی ندارد/ کاهش اختلاف ارز آزاد و نیمایی

‌می‌متالز - فرشید زرین کیا با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های صادراتی نسبت به تسعیر ارز خود با نرخ نیمایی اکراه دارند چراکه این موضوع باعث زیان آن‌ها می‌شود، ابزار کرد: پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز در سامانه نیما تا ۶ ماه آینده با رشد مواجه بشود و اختلاف مابین بازار آزاد و نیمایی کاهش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، فرشید زرین کیا مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری خط ارزش و کارشناس بازار سهام اظهار کرد: رشد نرخ دلار در محدوده ۳۵ هزار تومان در بازار‌های غیررسمی باعث شده تا اختلاف مابین نرخ نیمایی و آزاد تفاوت فاحشی پیدا کند که این امر فسادزاست؛ در این بین شرکت‌های بزرگ و صادرات محور انتظار دارند که با نرخ‌های بالاتری بتوانند تسعیر کنند و به این واسطه حاشیه سود خود را افزایش بدهند.

زرین کیا تشریح کرد: در حال حاضر نرخ ارز در بازار توافقی حدود ۳۳ هزار تومان، در بازار غیر رسمی حدود ۳۵ هزار تومان و در سامانه نیما ۲۷ هزار تومان است و این اختلاف نمی‌تواند بیانگر کارایی این بازار‌ها باشد و تنها صدماتی به بازار‌های مالی و مصرفی می‌رساند، بنابراین سیاست‌گذاران باید سعی در نزدیک کردن این نرخ‌ها داشته باشند؛ البته اجرای این مهم، با مشکلاتی رو به رو است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با حذف ارز ترجیحی، قیمت اقلام اساسی و واردات محصولاتی همچون دارو به نرخ نیمایی گِره خورده است و دولت اگر اقدام به کاهش اختلاف نرخ نیمایی و آزاد از طریق افزایش نرخ نیما کند، تورم در این بخش به وجود می‌آید و این معضلی بوده که (هر چند در گذشته تجربه شده) تاکنون مانع واقعی شدن نرخ ارز شده است.

وی با بیان اینکه سرنوشتی که در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داد، درمورد ارز نیمایی نیز سرانجام تکرار خواهد شد، گفت: با گذر زمان، دولت بالاجبار ناچار به تعیین قیمت جدیدی برای اقلام اساسی می‌شود و به‌نظر می‌رسد قائل شدن تفاوتی در تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی و ارز واردات اقلام اساسی، تنها راهکار تاثیرگذار در حل این چالش هر چند در کوتاه مدت باشد. دولت در نهایت باید نظرات متخصصان و صاحب‌نظران اقتصادی بپذیرد و برای حل این معضل راه حل‌های کارشناسی را اتخاذ و از آزمون و خطا در این برهه حساس دوری کنند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری خط ارزش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر ارز نیمایی بر بازار سهام، تشریح کرد: احتمال توافق در مذاکره با غرب، تضعیف شده است و به همین واسطه چشم‌انداز نزولی در بازار ارز در مقطع کنونی و حداقل در کوتاه مدت دور از انتظار است؛ به‌طبع نرخ بازار توافقی خود را با قیمت بازار آزاد هماهنگ و حفظ می‌کند و انتظار رشد بیشتر آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های صادراتی نسبت به تسعیر ارز خود با نرخ نیمایی اکراه دارند چراکه این موضوع باعث زیان آن‌ها می‌شود، ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز در سامانه نیما تا ۶ ماه آینده با رشد مواجه بشود و گَپ و اختلاف مابین بازار آزاد و نیمایی کاهش پیدا کند.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: آنچه تاثیرگذار و حائز اهمیت بوده، اختلاف نرخ ارز با بازار توافقی است؛ زمانی که اختلاف این دو حدود ۵ تا ۷ درصد باشد یعنی بازارساز به خوبی عمل کرده و انتظارات در بازار‌ها یکسان است؛ در چنین شرایطی قیمت ارز در شرایط باثباتی حرکت می‌کند.

زرین کیا ضمن اشاره به اینکه ۷۰ درصد از بورس ما متاثر از بحث صادرات و قیمت‌های جهانی است، گفت: نرخ ارز در بازار توافقی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بالاتر از نرخ نیمایی است و اگر صنایعی بورسی اجازه تسعیر ارز خود از طریق بازار متشکل ارزی را داشته باشند، سودآوری آن‌ها تاثیرپذیری مثبت قابل توجهی را خواهد داشت و در همین راستا کلیت بازار سهام و همچنین صنایع منتفع می‌شوند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده