تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۰۸
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۸۱۱۶۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بی‌ثباتی نرخ ارز آرامش بازار قطعات یدکی را بر هم زده است

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران ضمن اشاره به وضعیت عرضه و تقاضا و چالش‌های ترخیص قطعات از گمرکات گفت: گرانی برگرفته از شاخصه‌هایی است که عدم ثبات نرخ ارز از جمله آن‌ها است و این موضوع بیشترین عاملی است که بازار لوازم یدکی را به چالش می‌کشد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران ضمن اشاره به وضعیت عرضه و تقاضا و چالش‌های ترخیص قطعات از گمرکات گفت: گرانی برگرفته از شاخصه‌هایی است که عدم ثبات نرخ ارز از جمله آن‌ها است و این موضوع بیشترین عاملی است که بازار لوازم یدکی را به چالش می‌کشد.

سید احمد حسینی اظهار داشت: نرخ ارز بر تمامی کالا‌ها اثر مستقیم و یا غیرمستقیم دارد و تمامی بازار‌ها را دچار چالش می‌کند و بازار قطعات یدکی خودرو نیز از این موضوع مستثنی نیست. زیرا بسیاری از قطعات وارداتی هستند و یا در حوزه تولیدات داخلی نیز بسیاری از مواد اولیه موردنیاز آن از طریق واردات تامین می‌شود. بر همین اساس بازار از نرخ ارز متاثر می‌شود.

وی همچنین این نکته را که می‌بایست میان گرانی و گران فروشی تفکیک قائل شویم حائز اهمیت دانست و افزود: در صنف لوازم یدکی گران فروشی وجود ندارد و یا به ندرت ممکن است گران فروشی رخ بدهد، اما گرانی برگرفته از شاخصه‌هایی است که عدم ثبات نرخ ارز از جمله آن‌ها است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: رشد نرخ ارز به همان سرعت نوسان قیمت ارز بر بازار کالا اثرگذار نیست و آنچه که بیشتر بازار لوازم یدکی را به چالش می‌کشد بی‌ثباتی نرخ ارز است.

حسینی بیان کرد: بی‌ثباتی نرخ ارز آرامش بازار را بر هم می‌زند و به هر حال بر قیمت‌ها نیز اثرگذار خواهد بود.

وی در خصوص وضعیت ترخیص قطعات از گمرکات اذعان داشت: متاسفانه بروکراسی‌های اداری گمرک، تامین کنندگان قطعات یدکی بازار به ویژه تولیدکنندگان داخلی را دچار چالش‌های عمده‌ای ساخته است. علی‌رغم بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل، اما در عمل این موضوع در بروکراسی‌های اداری و گمرکات مشاهده نمی‌شود. به عنوان مثال دپوی مواد اولیه وارداتی در گمرکات که در برخی نزدیک به دو ماه به طول انجامیده منجر به تعطیلی موقت بخشی از کارخانجات شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در خصوص وضعیت فروش و تقاضای بازار گفت: عرضه به بازار صورت می‌گیرد، اما میزان تقاضا با توجه به نوسانات ارزی و شرایط حاکم بر جامعه کاهش یافته و این موضوع بازار را به رکود کشانده است.

حسینی در پایان در خصوص حجم قطعات وارداتی و تولید داخل در بازار لوازم یدکی خاطرنشان کرد: رقم دقیقی نمی‌توان عنوان کرد، اما بر اساس آمار‌ها حدود ۱۵ درصد از قطعات موجود در بازار را تولیدات داخلی تشکیل می‌دهند.

منبع: خبر خودرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده