تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۸۱۲۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۳۹۱ درصدی ایجاد اشتغال خانگی‌ در ۷ ماهه امسال

‌می‌متالز - رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به اینکه ۳۰هزار شغل خانگی در هفت ماه ۱۴۰۱ ایجاد شده است گفت:در زمینه ایجاد اشتغال خانگی شاهد رشد ۳۹۱درصدی بوده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، نقش مشاغل خانگی در اقتصاد مسئله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد چرا که یک فعالیت کارآفرینانه مثبت تلقی می‌شود.

بخش زیادی از مفهوم کارآفرینی را شاید بتوان منحصر به فعالیت‌هایی دانست که در منزل و توسط زنان خانه دار انجام می‌شود.

مشاغل خانگی به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که توسط بانوان یا حتی آقایان در زمینه ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار در فضای مسکونی شکل گیرد به طوری که بتوان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، محصولاتی را برای فروش به بازار عرضه کرد.

آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از صدور آنی بیش از ۹۵ درصد درخواست‌های مجوز مشاغل خانگی خبر داد و افزود: در صدور مجوز‌های مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته رشد ۳۶۸ درصدی به ثبت رسیده است.

همتیان با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزار شغل خانگی در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است، تصریح کرد: در زمینه ایجاد اشتغال خانگی نیز شاهد رشد ۳۹۱ درصدی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه بیشترین سهم پرداختی تسهیلات تکلیفی مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ متعلق به بانک‌های توسعه تعاون و رفاه کارگران است، افزود: پست‌بانک در رتبه سوم و بانک کشاورزی با ۸ درصد جذب کمترین میزان پرداخت را داشته است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با بیان اینکه اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سال ۹۷ در ۹ استان به صورت پایلوت آغاز شد، تصریح کرد: در حال حاضر این طرح در سه فاز شناسایی، توانمندسازی و ایجاد بازار در ۳۱ استان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس این طرح با توانمندسازی بیش از ۵۹ هزار نفر به بیش از ۴۵ هزار فرصت شغلی دست یافته‌ایم.

همتیان با بیان اینکه تسهیل‌گری صدور مجوز‌ها برای اولین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد، گفت: بیش از ۱۲۸ هزار مجوز رشته‌های ثبت‌محور صادر شده است.

وی ادامه داد: در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ هزار مجوز صادر کرده‌ایم که وزارت کار پیشتاز صدور مجوز مشاغل خانگی از نظر تعداد و سرعت صدور در بین سایر وزارتخانه‌هاست.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تأکید کرد: در دولت سیزدهم برای اولین بار مجوز‌های مشاغل خانگی آنی صادر می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده