تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۸۱۳۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در سال گذشته رقم خورد؛

واردات ۶۰۰ میلیون دلار زغال سنگ به کشور

‌می‌متالز - دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: در حالی سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار زغال سنگ به کشور وارد شد که در شان کشوری معدن خیز با ۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی نبود که به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان زغال سنگ در سال گذشته تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ ایران اظهار کرد: یکی از بزرگترین حوزه زغال سنگ ایران در طبس است و در واقع این معادن به عنوان آینده توسعه معادن زغال سنگ ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بازدید مهرماه سال گذشته رئیس جمهور از معدن طبس افزود: در بازدید رئیس جمهور از معادن طبس در مهرماه ۱۴۰۰ آقای رئیسی به صراحت دستور دادند که باتوجه به ذخایر موجود زغال سنگ چرا استخراج صورت نمی‌گیرد و ۶۰۰ میلیون دلار واردات زغال سنگ انجام شده است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران ادامه داد: در حالی سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار زغال سنگ به کشور وارد شد که در شان کشوری معدن خیز با ۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی نبود که به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان زغال سنگ در سال گذشته تبدیل شود.

صمدی توضیح داد: معادن زغال سنگی که دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ظرفیت تولید هستند و باید در هفت، هشت سال اخیر از آن‌ها بهره برداری می‌شد متاسفانه از آنجایی که بیشتر این معادن از طریق استخراج فروش واگذار شده بود ۸۰ درصد آن‌ها بلاتکلیف باقی ماند و به بهره برداری نرسید که از جمله می‌توان از معادن زغال سنگ طبس، کرمان و البرز نام برد.

به گفته صمدی اگر این معادن از ابتدا به صورت اصولی با پروانه بخش خصوصی دارای صلاحیت، با تجربه و متخصص واگذار می‌شد هم اکنون به بهره برداری می‌رسید و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از آن بهره برداری می‌شد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده