تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۸۱۳۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد قیمت پایه سیمان، مشمول ۱۸ درصد حجم عرضه خواهد شد

‌می‌متالز - بررسی آمار معاملات سیمان در بورس کالا بیانگر آن است که افزایش ۳۵ درصدی قیمت پایه سیمان که با درخواست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعمال شده است، شامل شرکت‌هایی می‌شود که محصولات آن‌ها همواره با قیمت پایه معامله شده و رقابتی برای آن‌ها ثبت نمی‌شد؛ این موضوع به معنای آن است که کمتر از ۱۸ درصد حجم سیمان عرضه شده در بورس تحت تاثیر این افزایش قیمت پایه قرار می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، طی چند روز اخیر خبر درخواست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی قیمت پایه سیمان در رسانه‌ها منتشر شده است که بررسی آمار معاملات شرکت‌های سیمانی نشان می‌دهد این افزایش قیمت کمتر از ۱۸ درصد حجم سیمان عرضه شده در بورس کالا را شامل می‌شود و تاثیری بر کل بازار این محصول ندارد.

به عبارت ساده تر، شرکت‌هایی مجوز افزایش نرخ را دریافت کرده اند که محصولات آن‌ها در بورس کالا همواره با قیمت پایه معامله می‌شود و رقابتی برای آن‌ها به ثبت نمی‌رسید. از این رو قیمت پایه جدید، حاشیه امنی برای شرکت‌هایی است که قیمت تمام شده آن‌ها با کف قیمت اعلامی قبل همخوانی نداشت و در واقع عاملی برای رهایی این تولیدکنندگان از زیان و ورشکستگی و تداوم روند تولید است.

با این تفاسیر زیر ۱۸ درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا مشمول این مصوبه می‌شود.

در ابتدای این هفته دبیر انجمن صنعت سیمان از اجرای افزایش حداقل ۳۵درصدی قیمت پایه سیمان خاکستری در انواع مختلف محصولات در هفته جاری خبر داد و گفت این افزایش قیمت پایه پس از دو سال ثابت ماندن قیمت اجرایی می‌شود.

علی‌اکبر الوندیان دبیر انجمن صنعت سیمان طی نامه‌ای به بورس کالا اعلام کرد: با توجه به افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید سیمان و درخواست‌های مکرر شرکت‌های سیمانی در خصوص منطقی کردن قیمت پایه سیمان در بورس کالا و با عنایت به اینکه قیمت‌های پایه از حدود دو سال گذشته ثابت مانده و به‌دلیل تبعات ناشی از راکد بودن بازار و پیش‌بینی تشدید رکود ناشی از ورود به فصل سرما که نهایتاً منجر به زیان و سوق دادن این صنعت به‌سمت ورشکستگی خواهد شد به‌رغم درخواست کارخانه‌ها برای افزایش ۶۰درصدی قیمت پایه، نظر به بررسی‌های صورت‌پذیرفته از طرف گروه کارشناسی انجمن در قیمت تمام‌شده کارخانه‌های سیمان و شرایط حاکم بر جامعه، افزایش حداقل ۳۵ درصد به قیمت پایه سیمان خاکستری در انواع مختلف محصولات، معقول و مورد تقاضای صنعت است.

منبع: سیمان خبر

عناوین برگزیده