تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۴۶۱
کد خبر: ۲۸۱۳۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

مطالبه یک تولیدکننده که محقق شد!

‌می‌متالز - محمد علینقیان مدیرعامل شرکت پردیس صنعت زنده‌رود، یکی از تولیدکنندگان ذوب القایی به صورت صریح درخواست «ممنوعیت خرید آهن اسفنجی توسط شرکت‌های بازرگانی» را مطرح کرده بود. موضوعی که اخیراً با نامه نگاری انجمن تولیدکنندگان فولاد به تصویب وزارت صمت رسید و با بخشنامه رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، شرکت‌های بازرگانی از خرید آهن اسفنجی در بورس کالا منع شدند و تنها تولیدکنندگان شمش و تختال فولادی مجاز به خرید آهن اسفنجی در تالار بورس کالا شدند.

به گزارش می‌متالز، این فولادساز ذوب القایی گفته بود: شرکت‌های بازرگانی نباید اجازه خرید آهن اسفنجی از بورس کالا داشته باشند. خرید آهن اسفنجی توسط شرکت‌های بازرگانی مبنای کارشناسی ندارد و باعث می‌شود تا قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به‌صورت کاذب بالا برود. تنها تولیدکنندگانی که آهن اسفنجی ماده اولیه‌شان است باید بتوانند آن را از بورس کالا خریداری کنند.

این تولیدکننده در ادامه گفت: در جریان تولید و تبدیل آهن اسفنجی به شمش ۲۰ درصد پرتی وجود دارد و در واقع ما باید بتوانیم ۱۲۰ درصد شمش عرضه شده در بورس کالا، آهن اسفنجی خریداری کنیم. اما در عمل حتی نتوانسته‌ایم معادل حجم عرضه محصول خود، مواد اولیه از بورس کالا بخریم. عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا به مراتب پایین‌تر از نیاز کارخانجات ذوب القایی است و این مشکل باید رفع شود.

وی همچنین در این گفتگو اظهار داشته بود: ما در حوزه تولید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، اما بزرگ‌ترین مشکل ما تأمین مواد اولیه است. مهندسی عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا باعث شده تا کارخانجات ذوب القایی در حال حاضر نتوانند مواد اولیه خود را به درستی تأمین کنند و ما با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم.

به گفته این تولیدکننده، از نیمه دوم سال گذشته تاکنون به جز مقاطع کوتاهی در اردیبهشت و خرداد امسال، کارخانجات ذوب القایی با زیان محصول تولیدی خود را می‌فروشند و قیمت پایه عرضه شمش در بورس کالا عمدتاً پایین‌تر از قیمت تمام‌شده واحد‌های ذوب القایی بوده است! این امر باعث شده تا فشار زیادی به این کارخانجات وارد شود و تولیدکنندگان این بخش واقعاً در وضعیت دشواری به سر می‌برند.

مدیرعامل شرکت پردیس صنعت زنده‌رود در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما تأمین برق است. در سال جاری از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور با محدودیت شدید مصرف برق یا قطعی کامل برق روبرو بودیم. این مشکل در سال جاری به مدت سه ماه ما را تحت فشار قرار داد. در این سه ماه، بعضی مواقع مجبور شدیم کامل تولید را تعطیل کنیم و بعضی مواقع نیز با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت تولید کردیم.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده