تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۴۴
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۸۱۳۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
غلبه سیگنال کاهشی در بازار فلزات پایه

آلومینیوم از موج کاهش نرخ قسر دررفت

‌می‌متالز - بازار فلزات پایه ظرف یک‌هفته اخیر با سیگنال‌های متعدد و متناقضی روبه‌رو شد. در حالی که صحبت‌های برخی از اعضای فدرال‌رزرو در خصوص استمرار سیاست انقباضی سختگیرانه و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین زمینه کاهش بهای فلزات صنعتی را فراهم کرد، تحریم پذیرش آلومینیوم روسیه از سوی بورس فلزات لندن از رشد بهای این فلز حمایت کرد.

به گزارش می‌متالز، روند افزایش بهای فلزات پایه که ظرف نیمه ابتدایی ماه نوامبر در بازار‌های کالایی آغاز شده بود، ظرف هفته سوم نوامبر ادامه نیافت و به این ترتیب در هفته منتهی به روز جمعه ۱۸نوامبر شاخص قیمتی فلزات بورس لندن کاهش ۷/ ۳درصدی را به ثبت رساند. سخنان برخی از اعضای فدرال‌رزرو در خصوص لزوم استمرار سیاست سختگیرانه انقباضی، امید فعالان بازار به کاهش میزان رشد نرخ بهره برای ماه دسامبر را نقش بر آب کرد و در عین حال کاهش فراتر از حد انتظار داده‌های تولید صنعتی چین برای ماه اکتبر مزید بر علت شد تا احتمال تضعیف تقاضا در بازار کالا‌های صنعتی در میان‌مدت تقویت شود و به این ترتیب فلزات پایه در مسیر افت نرخ قرار گیرند. به این ترتیب در هفته منتهی به روز جمعه ۱۸نوامبر، در معاملات آتی کامکس، مس کاهش ۳/ ۸درصدی، آلومینیوم افت ۳/ ۱درصدی، نیکل کاهش ۹/ ۵درصدی و روی کاهش یک‌درصدی را به ثبت رساند. این در حالی بود که در این بازه زمانی روی افزایش ۲/ ۰درصدی و قلع رشد ۶درصدی را تجربه کرد.

افزایش ریسک تنش ژئوپلیتیک در شرق اروپا با اصابت یک‌موشک به شرق لهستان به عنوان یکی از کشور‌های عضو ناتو خبر دیگری بود که با ایجاد واهمه میان فعالان بازار‌های کالایی از تب‌وتاب تقاضا در بازار‌ها کاست و از روند کاهش بهای فلزات پایه حمایت بیشتری کرد. در کنار داده‌های اقتصادی غرب و شرق که زمینه کاهش بهای فلزات پایه را فراهم کرد، این هفته اخباری درخصوص افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین نیز منتشر شد. درصورتی که دولت چین بخواهد به سیاق گذشته به سراغ قرنطینه‌های سختگیرانه برای کنترل شیوع سویه جدید برود، باید منتظر کاهش نرخ بیشتر در بازار‌های کالایی با محوریت محصولات صنعتی باشیم.

فلز سرخ از سکه افتاد

فلز سرخ پس از تجربه صعود قیمت به سطح ۸‌هزار و ۴۴۱دلار به‌ازای هر تن تا روز جمعه یازدهم نوامبر، ظرف یک‌هفته اخیر وارد مسیر کاهش نرخ شد و تا روز ۱۸نوامبر در معاملات نقدی بورس فلزات لندن تا ۸‌هزار و ۴۷دلار به ازای هر تن عقب نشست. در عین حال این فلز در معاملات آتی کامکس نیز سطوح قیمتی ۹/ ۳دلار به‌ازای هر پوند را از دست داد و تا روز پایانی هفته گذشته به ۶۴/ ۳دلار به‌ازای هر پوند عقب نشست. نگرانی در خصوص کاهش تقاضا برای فلز سرخ، مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی بود. با این حال، موجودی مس در انبار‌های بورسی دنیا همچنان در مرز هشدار قرار دارد و برآورد می‌شود که موجودی انبار‌های بورس کفاف تقاضای پنج‌روز دنیا را می‌دهد. تولیدکنندگان فلز سرخ در خصوص کاهش تولید و عرضه معدنی مس هشدار داده و بر این باورند که قیمت‌های فعلی منعکس کننده تنگنای عرضه در این بازار نیست. با توجه به محدودیت در تولید این فلز، در صورتی که خطر احتمال کاهش عرضه از میان برود، باید منتظر جهش دیگری در نرخ این فلز در بازار‌های جهانی بود.

رشد بهای آلومینیوم با محرک تحریم روسیه

آلومینیوم نیز ظرف دوهفته اخیر نوسان نرخ نسبتا قابل‌توجهی را در بازار‌های جهانی تجربه کرد. در حالی که وعده دولت چین برای حمایت از بخش ساخت وساز و کاهش محدودیت کرونایی در چین زمینه رشد بهای این فلز و صعود نرخ آن تا محدود ۲‌هزار و ۴۵۰دلار به‌ازای هر تن در معاملات آتی کامکس و نرخ ۲‌هزار و ۴۱۰دلار در معاملات نقدی بورس فلزات لندن را فراهم کرده بود، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین سیگنال کاهشی برای این بازار به همراه داشت که البته این سیگنال در تلاقی با خبر محدودیت پذیرش شمش آلومینیوم روسی از سوی بورس فلزات لندن خنثی شد و به این ترتیب این فلز ظرف یک‌هفته منتهی به روز جمعه ۱۸نوامبر کاهش یک‌درصدی داشت و در نهایت با نرخ ۲‌هزار و ۴۳۰دلار به‌ازای هر تن در معاملات آتی کامکس به فروش رفت. با وجود مخالفت برخی صنایع تکمیلی با تحریم آلومینیوم روسیه، بالاخره بورس فلزات لندن درصدد برآمد تا از پذیرش محصولات روسی در انبارهایش خودداری کند. با توجه به سهم حدود ۷درصدی روسال در تولید جهانی این فلز، این محدودیت می‌تواند محرک رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده