تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۸۱۴۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی اقتصادی دولت:

دولت آماده اجرای سریع قانون مالیات بر عایدی سرمایه است

‌می‌متالز - سید احسان خاندوزی گفت: به سازمان امور مالیاتی دستور داده‌ام تا مقدمات اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را آماده کنند تا پس از تصویب در مجلس، اجرای قانون زمان بر نشود.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره آخرین وضعیت لایحه قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، از جمله طرح‌هایی است که موجب کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری غیرمولد و سفته بازی در کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۶۰ کشور دنیا این قانون را مصوب کردند و ما هم باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم، افزود: جزئیات این لایحه امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد.

خاندوزی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه اقدامات وزارت اقتصاد برای تسریع در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه چه بوده است، عنوان کرد: به سازمان امور مالیاتی دستور داده‌ام تا مقدمات اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را آماده کنند تا پس از تصویب در مجلس، اجرای قانون زمان بر نشود. دولت کاملا از طرح مجلس در این زمینه حمایت می‌کند و طرح آن در صحن علنی مجلس را ارزشمند می‌داند.

وزیر اقتصاد در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و قبل از تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۲، این طرح در صحن علنی تصویب شود.

خاندوزی ادامه داد: خرداد امسال نیز طرحی به نام قانون مالیات‌های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه و آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت شده است.


تورم منفی تولیدکنندگان در بخش صنعت و معدن


سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تورم فصلی تولیدکنندگان بخش صنعت و معدن در تابستان امسال ۱۴.۸ واحد درصد کاهش یافته و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است. شاخص بهای تولیدکننده به عنوان نمادی پیشرو در بررسی تورم مصرف کننده است و تغییرات آن بیانگر تغییر در تورم مصرف کننده در آینده است.

خاندوزی با یادآوری اینکه تورم تولید کننده در حوزه صنعت و معدن در فصل تابستان نسبت به بهار امسال بهبود یافته است، ادامه داد: تورم نقطه به نقطه بخش صنعت تابستان نیز نسبت به تابستان پارسال ۱۶.۲ درصد و تورم سالانه بخش صنعت در تابستان ۷.۶ درصد کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در حوزه معدن نیز تورم فصلی تولیدکنندگان در بخش معدن ۹.۴ درصد کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه این بخش ۱۴ درصد و تورم سالانه ۲۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی تورم فصلی در بخش خدمات را افزایشی اعلام کرد و افزود: این شاخص از ۲.۴ درصد در بهار به ۱۶.۲ درصد در تابستان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که این شاخص‌ها منتشر شد برخی صاحب نظران آن را نوعی رکود در بخش صنعت و معدن دانستند، اما شاخص‌های رکود و رونق با کاهش تورم متفاوت است و گزارش‌های تولید کالا‌های صنعتی و معدنی نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال شرکت‌های معدنی بزرگ ۱۲.۷ درصد و شرکت‌های صنعتی بزرگ ۵.۳ درصد افزایش تولید داشته اند و میزان فروش آن‌ها نیز در هفت ماهه امسال ۹.۹ درصد بیشتر شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: کنترل تورمی روند تدریجی دارد و اگر بخواهیم در مدت کوتاهی تورم را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم و تک رقمی کنیم، تولید با چالش و رکود مواجه خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه تورم تولیدکننده بخش صنعت از ۴۶.۳ درصد در فصل بهار به ۳۰.۱ درصد در تابستان رسیده است، اظهار کرد: درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در چهار فصل منتهی به این فصل تابستان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۰.۴ درصد است که ۷.۶ درصد نسبت کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به تدوین سند برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد که ابعاد تحولات اقتصادی با تدوین این برنامه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ تشریح خواهد شد.


برنامه دولت برای پایش نقدینگی و کنترل تورم


سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در ماه‌های پایانی سال چه خواهد بود، گفت: کمیته و کارگروهی با دستور رئیس جمهور در پایش تورم ایجاد شد که با حضور معاون اول جلساتی تشکیل می‌شود و دستگاه‌ها گزارش عملکرد خود را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی هدف‌گذاری رشد نقدینگی خود را مشخص کرده که به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و بانک مرکزی در این جلسات از پایش نقدینگی گزارش می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده