تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۸۱۴۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نشست مشترک هیات‌های کشور‌های ایران و بلاروس برگزار شد؛

وزیر صمت: ۱۶ محور نقشه راه همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در خصوص نقشه راه همکاری‌های ایران و بلاروس گفت: این نقشه راه ۱۶ محور دارد و تقریبا تمام زمینه‌های همکاری میان دو کشور را پوشش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، عصر امروز سه‌شنبه نشست مشترک هیات‌های ایران و بلاروس در تهران برگزار شد. دکتر محمد مخبر معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه نقشه راه همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس باید به شکلی باشد که روابط فیمابین را به صورت پایدار ارتقاء دهد، گفت: تصمیم روسای جمهور دو کشور این است که روابط و مناسبات تهران – مینسک عمیقا ارتقا پیدا کند.

دکتر محمد مخبر عصر امروز (سه شنبه) در مذاکرات مشترک هیات‌های ایران و بلاروس با اشاره به روابط سیاسی پایدار و نزدیک دو کشور تصریح کرد: متاسفانه مناسبات اقتصادی فیمابین همپای روابط سیاسی ارتقاء پیدا نکرده که لازم است برای رسیدن سطح روابط اقتصادی به روابط سیاسی تلاش‌های جدی صورت گیرد.

معاون اول رئیس جمهور تعمیق روابط اقتصادی را پشتیبانی کننده مناسبات سیاسی ارزیابی کرد و اظهار داشت: روابط اقتصادی گسترده میان دو کشور می‌تواند تضمین کننده روابط سیاسی باشد که امیدوارم در سفر نخست وزیر بلاروس به تهران تصمیمات مناسبی اتخاذ شود که تضمین کننده ارتباطات دو کشور باشد.

دکتر مخبر بر ضرورت استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری ایران و بلاروس تأکید و خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و صنایع نفت و گاز با بلاروس افزایش دهد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشورمان در بخش ترانزیت از آمادگی ایران برای همکاری گسترده با بلاروس در این بخش خبر داد و گفت: لازم است کمیته‌ای در حوزه حمل و نقل میان دو کشور ایجاد شود تا بستر‌های لازم را برای همکاری‌های ترانزیتی و ایجاد خطوط هوایی مستقیم میان دو کشور فراهم نماید.

دکتر مخبر با یادآوری اینکه بلاروس نیز مانند جمهوری اسلامی ایران از سوی نظام سلطه و به خصوص آمریکا تحت فشار و تحریم قرار دارد، خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد تجربیات خود را برای مدیریت کشور در شرایط تحریم در اختیار بلاروس قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نیاز‌های ایران و بلاروس به تولیدات یکدیگر گفت: ایران و بلاروس می‌توانند نیاز‌های یکدیگر را در بخش‌های مختلف به صورت متقابل تأمین کنند و با استفاده از روش‌هایی همچون تهاتر بخصوص در شرایط تحریم نیاز‌های خود را مرتفع سازند.

دکتر مخبر با اشاره به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های گسترده کشورمان در بخش‌های مختلف نظیر حوزه دانش بنیان، تولید دارو و تجهیزات پزشکی افزود: ایران آمادگی دارد دستاورد‌ها و پیشرفت‌های خود را در زمینه‌های مختلف صنعتی،‌های تک، سلامت و احداث نیروگاه و تأسیسات پتروشیمی در اختیار بلاروس قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر وابستگی خود را در صنعت نفت و گاز به حداقل کاهش داده و امروز از توانمندی وسیعی در استخراج نفت و تأسیس کارخانه‌های پتروشیمی برخوردار است که می‌تواند این دستاورد‌ها را با کشور بلاروس به اشتراک گذاشته و سرمایه گذاری مشترک انجام دهد.

دکتر مخبر تکمیل خطوط ریلی کشور و کریدور‌های شمال – جنوب و شرق- غرب را از اولویت‌های در دست اقدام برشمرد و گفت: با تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی و حمل و نقل امکان همکاری مشترک با بلاروس در زمینه ترانزیت فراهم خواهد شد.

نخست وزیر بلاروس نیز در مذاکرات مشترک دو کشور با اشاره به روابط صمیمانه و درک مشترک دو کشور گفت: دیدار‌های منظم و اراده جدی رؤسای جمهور دو کشور، زمینه توسعه مناسبات فیمابین در همه زمینه‌ها را فراهم کرده است.

وی با تأکید بر اینکه باید با تشریک مساعی چالش‌های پیش روی توسعه مناسبات را از میان برداریم، به تحریم‌های غرب علیه دو کشور اشاره و تصریح کرد: باید به صورت متحد در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی کنیم و برای ارتقاء روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تلاش کنیم.

رومن گلاوچنکو یکی از مهمترین اهداف سفر خود به تهران را نهایی کردن نقشه راه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید در این سفر پیش نویس نقشه راه دو کشور را نهایی کرده تا وزرای خارجه ایران و بلاروس مقدمات امضای این توافقنامه را دنبال کنند.

وی با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاری دو کشور در سال‌های اخیر گفت: هنوز سطح روابط اقتصادی نسبت به ظرفیت‌های دو کشور پایین است که باید در این زمینه گام‌های بلندی برداشته شود.

نخست وزیر بلاروس از علاقمندی کشورش برای استفاده از دستاورد‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف صنعتی، تجاری، دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: بلاروس آماده است در حوزه حمل و نقل، کشاورزی و احداث ماشین آلات و تجهیزات معدنی و کشاورزی با جمهوری اسلامی ایران همکاری مشترک داشته باشد.

وی با استقبال از پیشنهاد معاون اول رئیس جمهور برای استفاده از ارز‌های ملی دو کشور در تبادلات تجاری گفت: لازم است همکاری‌های بانکی خود را افزایش دهیم و مکانیزمی برای این تسهیل مراودات تجاری مهیا کنیم.

رومن گلاوچنکو با اشاره به مذاکرات انجام شده یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران برای برقراری پرواز مستقیم به بلاروس خاطرنشان کرد: درخواست رسمی این شرکت را دریافت کرده ایم و در حال اخذ مجوز‌ها و فراهم سازی بستر‌های لازم جهت اجرای این برنامه هستیم.

در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص نقشه راه همکاری‌های دو کشور توضیحاتی ارایه کرد و گفت: این نقشه راه ۱۶ محور دارد و تقریبا تمام زمینه‌های همکاری میان دو کشور را پوشش می‌دهد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده