تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۸۱۴۷۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل ایرالکو خبر داد:

آلومینیوم‌سازی اراک؛ از سود خالص ۳ هزار میلیاردی تا تمهیداتی برای تامین برق

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آلومینیوم سازی اراک (ایرالکو) از برنامه‌ها و سیاست‌های این شرکت برای مقابله به مشکلات پیش آمده در مورد کاهش برق و نیز پیش بینی‌های آینده شرکت به منظور فائق آمدن بر این مشکل خبر داد.

به گزارش می‌متالز، دکتر سید محمدرضا میری لواسانی، در نشستی در حاشیه بازدید گروهی از خبرنگاران از کارخانه ایرالکو در اراک، با اشاره به آن که تعمیران دیگ‌های این شرکت که ناشی از کاهش برق مگاواتی به این مجموعه بود آثار نامطلوبی بر فعالیت شرکت گذاشت گفت: طی یک سال گذشته تلاش کردیم تا بتوانیم مجوز‌های احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را دریافت کنیم در حال عقد قرارداد برای ایجاد ۱۳۰ مگاوات نیروگاه مولد در داخل شرکت که ۹۰ مگاوات برق در شرایط پیک در اختیار ما می‌گذارد، هستیم.

میر لواسانی با اشاره به اثرات قطع برق بر این واحد تولیدی، گفت: قطع برق به شدت برای ایرالکو خسارت‌بار است و هزینه ایجاد می‌کند؛ زیرا با هر قطعی برق، دیگ‌های احیا باید تخریب و نوسازی شوند که علاوه بر هزینه نزدیک به ۱۰ میلیاردی تخریب و نوسازی که در تابستان گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه به دنبال داشت، تعمیرات دیگ‌ها هم ۳ ماه طول کشید که در نهایت منجر به افت ۵۴۰۰ تنی میزان تولید شرکت داشت.

مدیرعامل ایرالکو با اشاره به آن که این شرکت تولیدی در صنعت آلومینیوم ایران توانسته از زیان انباشته سال ۹۶ به سود خالص بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برسد، تصریح کرد: در خصوص گزارشی از عملکرد این شرکت در تولید، فروش و میزان صادرات، گفت: فروش صادراتی شرکت به طور کامل از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام می‌شود و شرکت متعهد به عرضه ۱۱۰ هزار تن شمش در بخش داخلی بورس کالا است که با توجه به تولید ۱۸۲ هزار تنی شرکت، ۷۲ هزار تن از این تولیدات بر روی ریل صادرات قرار می‌گیرد.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده توسط این شرکت در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: شرکت سالانه یک درصد فروش سالانه را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت می‌کند که برای رفع این مسئله، طرح جامع زیست‌محیطی شرکت به تایید استان رسیده و به ازای پیشرفت از عوارض آلایندگی شرکت کم خواهد شد. عوارض آلایندگی شرکت باید تنها از بخش آندسازی شرکت دریافت می‌شد که به ناحق از کل فروش شرکت دریافت می‌شود و شرکت در حال پیگیری این موضوع از وزارت صمت است.

وی در خصوص افزایش سرمایه مجتمع ایرالکو گفت: بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۱افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۹،۶۲۹،۷۴۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۳۷،۹۶۵،۰۷۴ میلیون ریال (از محل سود انباشته مبلغ ۲۸۳۳۱۱۶۰میلیون ریال، از محل اندوخته مبلغ ۴۱۷۴ میلیون ریال) در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۸ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

بر پایه این گزارش، علیرضا زاوشی، عضو هیأت مدیره ایرالکو به بیان گزارش عملکرد پرژوه آندسازی پرداخت و گفت: این پروژه بیرون از شهر و بافاصله ۳۰ کیلومتری اراک ایجاد شده که ظرفیت پروژه آندسازی در ابتدا ۶۵ هزار تن بود که تا ۱۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

این ظرفیت در صورت طراحی می‌تواند تا ۱۵۰ هزار نیز برسد که نیاز خود شرکت ایرالکو ۱۰۰ هزار تن است.

بر پایه این گزارش، عزیز محمدی، مدیر روابط عمومی این شرکت افزود: ۱۸۰ هزار تن تولید سالانه داریم که با توجه به ظرفیت دوبرابری استفاده از پودر آلومینا ۳۶۰ هزار تن می‌باشد، یعنی دو کیلو پودر آلومینا برای تولید یک کیلو شمش خالص با درجه خلوص ۹۹/۸۵ که یک برند جهانی و نقطه مثبت است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به کیفیت بالای تولید محصول و درجه خلوص یادشده، می‌توانیم کل محصولات تولیدی را صادر کنیم، ولی به منظور تامین نیاز داخل و در راستای جلوگیری از افزایش قیمت در داخل کشور علیرغم درخواست بسیاری از شرکت‌های خارجی، این کار انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کل تولید شمش آلومینیوم در کشور ۴۵۰ هزار تن است، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا افق ۱۴۰۴ قرار بود حدود ۱/۵ میلیون تن تولید در این زمینه داشته باشیم که به نظر عقب هستیم.

شاید یکی از دلایل این موضوع علیرغم تولید محصولات با کیفیت، کم بودن میل و رغبت به سرمایه گذاری در این حوزه توسط بخش خصوصی باشد.

مدیر روابط عمومی ایرالکو با اشاره عمل به ایفای مسئولیت اجتماعی ایرالکو در قالب حمایت از تیم لیگ برتری آلومینیوم اراک، افزود: هزینه این تیم در سال ۲۰۰ میلیارد تومان است که شاید برای یک بنگاه تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشد، ولی در قالب فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت ایرالکو این حمایت انجام می‌شود.

لازم به ذکر است مجتمع ایرالکو در زمینی به وسعت ۲۳ هکتار در ۵ کیلومتری شهر اراک تاسیس گردید. عملیات اجرایی و نصب تاسیسات در سال ۱۳۴۸ آغاز شد و در ۲۳ مرداد سال ۱۳۵۱ با دو خط تولید و ظرفیت ۴۵ هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید. با افزایش نیاز به آلومینیوم و احداث صنایع پایین‌دستی آن در شهر اراک و دیگر شهر‌های ایران موجب شد تا استان مرکزی به قطب صنعت آلومینیوم مبدل شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و خروج کارشناسان آمریکایی با افزایش تقاضا، خطوط تولید از ۲ خط به ۵ خط به دست متخصصان ایرالکو در سال ۱۳۷۰ افزایش یافت و ظرفیت تولید آلومینیوم به ۱۲۰ هزار تن در سال رسید.

در حاشیه این نشست خبری، اصحاب رسانه ضمن بازدید از نمایشگاه دائمی مستقر در مجتمع ایرالکو با تاریخچه و انجام فعالیت‌ها و مراحل تولید شمش در این کارخانه آشنا شدند.

آلومینیوم‌سازی اراک؛ از سود خالص ۳ هزار میلیاردی تا تمهیداتی برای تامین برق

منبع: اقتصاد تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده