تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۵۵
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۸۱۵۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ریوتینتو در معادن استرالیای‌غربی اجرا کرد

صفر تا ۱۰۰ معدن‌کاری هوشمند

‌می‌متالز - گروه معتبر ریوتینتو با هدف تداوم قدرت نمایی در بازار فولاد اقدام به ایجاد یک معدن هوشمند در غرب استرالیا با سرمایه‌گذاری هنگفت کرده است. این معدن که نام آن گودای‌دری (Gudai-Darri) است، تجربه جالبی از ایجاد یک معدن هوشمند به شکل صفر تا ۱۰۰ است؛ در واقع این معدن که منبع عظیمی از سنگ‌آهن با خلوص بالاست، از نقطه شروع به تجهیزاتی مجهز شده‌است که استخراج هوشمند و خودکار را پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، معدن سنگ‌آهن گودای‌دری که اولین معدن هوشمند ریوتینتو در پیل بارا، واقع در استرالیای‌غربی است در بیش از یک‌دهه گذشته عملیات چندانی در آن صورت نگرفته و یک جلوه بارز از شکست تمام‌عیار ریوتینتو است. با این‌حال هوشمندسازی این معدن ورق را برگردانده است. این معدن که در حال‌حاضر تقریبا یک سال عقب‌تر از برنامه زمان‌بندی تولید می‌کند، با بودجه‌ای بیش از ۳‌میلیارد دلار، تا پیش از هوشمندسازی پتانسیل این را داشت که به‌عنوان یکی از گران‌ترین و بدنام‌ترین پروژه‌های تاریخ شرکت شناخته شود، با این حال انبوهی از فناوری‌های نوآورانه موجود در گودای‌دری امید را به این پروژه برگردانده و ریوتینتو خوشبین است که این معدن به تولید رسیده و در زمینه سنگ‌آهن خلوص بالا، پرچمدار ریوتینتو در منطقه پیل بارا باشد.

از آنجا که سنگ‌آهن یکی از محصولات استراتژیک شرکت است و حدود ۷۰‌درصد از سهم فروش را تشکیل می‌دهد، عملیات موفقیت‌آمیز ریوتینتو در گودای‌دری کمک خواهد کرد شرکت به سوددهی بلندمدت خود امیدوار بماند. عرضه سنگ‌آهن توسط ریوتینتو با کلید خوردن این پروژه تا پایان سال‌جاری افزایش چشمگیری خواهد داشت به‌طوری که انتظار می‌رود تا سال‌۲۰۲۳ به ظرفیت کامل رسیده و سالانه میلیون‌ها تن بر برداشت ریوتینتو بیفزاید. پیش از این آینده تولید سنگ‌آهن در ریوتینتو کمی مخدوش بود، اما پتانسیل بالای معدن پیل‌بارا به ریوتینتو سیگنال چشم انداز روشن می‌دهد.

برآورد این شرکت بزرگ معدنی این است که عمر موردانتظار معدن گودای‌دری بیش از ۴۰سال و ظرفیت تولید سالانه ۴۳‌میلیون تن باشد. البته یک مطالعه امکان سنجی برای پشتیبانی از توسعه این مرکز جدید نیز در حال انجام است که شواهد اولیه از تداوم رشد تولید سالانه حکایت دارد. سیمون تراوت، مدیر اجرایی بخش سنگ‌آهن ریوتینتو اخیرا اعلام کرده‌است: «راه اندازی گودای‌دری نشان‌دهنده تحول موفقیت‌آمیز ریوتینتو در کلیدزدن یک معدن گرین فیلد به‌صورت صفر تا ۱۰۰ به‌صورت هوشمند است. ما در بیش از یک‌دهه گذشته پیوسته تلاش داشتیم این کار را نهایی کنیم. این استاندارد از طریق به‌کارگیری فناوری و نوآوری، شکل جدیدی از توسعه معدنی توسط ریوتینتو را به نمایش گذاشته است.»، اما واقعا ریوتینتو در این معدن چه کاری انجام داده که اینچنین موفقیت‌آمیز بوده‌است؟

دوقلو‌های دیجیتال و کامیون‌های خودران

مارک دیویس، مدیر فنی گروه ریوتینتو، اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌است: «در ساخت این مرکز جدید، بهترین نوآوری‌های خود از جمله کامیون‌های خودران، قطار‌های پرسرعت هوشمند و مته‌های خودکار را گرد هم آورده ایم تا بهره وری و سرعت کار چندبرابر شود. این مجموعه از سرمایه‌گذاری‌های هوشمند، تکمیل‌کننده استقرار مدل برنامه ریزی شده ریوتینتو برای به‌کارگیری مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرو است. درمیان این نوآوری‌های جدید، نقش هوش‌مصنوعی، یادگیری ماشینی و فناوری خودران حیاتی است، به‌طوری‌که تلفیق این موارد با هم و نصب روی ادوات موجب‌شده تا ناحیه گودای به یک کپی دیجیتال کامل از کارخانه فرآوری محصولات معدنی هوشمند که نقشه آن طراحی شده‌است، تبدیل شود.

ریوتینتو این شیوه از تحقق اهداف را با عنوان «دوقلوی دیجیتالی» معرفی می‌کند. در مدل دوقلوی دیجیتالی که نسخه‌مجازی یک کارخانه یا واحد معدنی است، مدل کامپیوتری فرآیند عملیات در متن و بطن برنامه کدنویسی‌شده جای داده‌شده و از طریق دریافت بازخورد از ابزار‌های دقیق درگیر فرآیند، مصرف برق و آب و انرژی یا معدن‌کاری بهینه می‌شود. این رویکرد امکان پیش‌بینی قابل‌اعتماد تغییرات حین فرآیند معدن‌کاری و نیز در طول عمر معدن را فراهم کرده‌است. این رویکرد به حدی پیشرو و پیچیده است که می‌تواند چگونگی تغییرات در کیفیت سنگ‌معدن و عیار کل استخراجی را ارتقا داده و بر کیفیت عملیات تاثیر بگذارد. از آنجا که این رویکرد، داده‌های زمین شناسی زیر سطح را جمع آوری می‌کند، به تیم‌های کاوش و استخراج اجازه می‌دهد تا داده‌های جمع‌آوری‌شده از کارخانه را نظارت کرده و بازخوردی مناسب به نتایج پردازش آن‌ها دهند.

معادن با هدایت خودکار از راه دور از مرکز عملیات اوج کار ریوتینتو هستند، جایی‌که مهندسان و مدیران معدن از فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری یعنی در پرث، بر معادن پیل‌بارا در غرب استرالیا نظارت می‌کند. طبق اعلام ریوتینتو، در این روند نظارت از راه دور، از داده‌های دیجیتالی برای ارائه یک محیط سه‌بعدی تعاملی طبق الگوی آموزش واقعیت‌مجازی استفاده می‌شود. به‌طور مشابه، به گفته مایکل لوئیس، مدیر فنی کوماتسو، استفاده از وسایل نقلیه خودران در معدن از زمانی‌که اولین کامیون‌های خودران کوماتسو در سال‌۲۰۰۸ وارد تولید شدند، به‌سرعت در حال رشد بوده و کار به شکل حیرت انگیزی سرعت پیدا کرده‌است. در عین‌حال این رویکرد هوشمند کمک کرده تا ایمنی کار معدنی در ابعاد سطحی و زیرسطحی جدی‌تر گرفته شود؛ به‌طوری که به نمادی از معدن‌کاری ایمن درمیان انبوهی از پروژه‌های معدن‌کاری شرکت ریوتینتو در کل جهان تبدیل شده‌است.

در نهایت هم به لطف کلید‌خوردن یک معدن هوشمند در پیل‌بارا توسط ریوتینتو، تولید معدنی این شرکت در سه‌ماهه دوم و سوم سال‌۲۰۲۲ بهبودی چشمگیری داشت؛ به‌طوری‌که در مجموع ۹/ ۷۹میلیون تن از کل پهنه‌های معدنی پیل‌بارا سنگ‌معدنی استخراج شد که نشان‌دهنده افزایش ۱۲‌درصدی نسبت به سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ است. در ماه اوت کلی پارکر، مدیر اجرایی ریوتینتو، در باشگاه معدن ملبورن اعلام کرده بود: می‌توان انتظار داشت افزایش بیشتری در ماه‌های آتی در استخراج از منبع پیل‌بارا ممکن شود؛ کاری که با کمک فناوری‌های نسل۴ و تاکید بر هوشمندسازی معادن صورت گرفته‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده