تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۸۱۵۳۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

بررسی قیمت مسکن در کشور بر اساس گزارش مرکز آمار

‌می‌متالز - اگرچه طبق آمار منتشر شده توسط سازمان مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه کاهشی بوده، اما همچنان تورم بخش مسکن رشد کرده است.

به گزارش می‌متالز، آمار شاخص‌های مصرف‌کننده (cpi) آبان ماه سال جاری توسط سازمان مرکز آمار ایران منتشر شد. نرخ تورم نقطه‌ای درآبان ماه ۱۴۰۱ به عدد ۴۸.۱ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۸.۱ درصد بیشتر از آبان ۱۴۰۰ برای خرید یک (مجموعه کالا‌ها وخدمات یکسان) هزینه کرده‌اند.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» باکاهش ۳.۰ واحد درصدی به ۶۷.۷ درصد رسیده و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۰.۸ واحد درصدی به ۳۶.۹ درصد رسیده است.

این در حالیست که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۴۷.۳ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۵۲.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

رشد تورم مسکن بر خلاف کاهش تورم نقطه‌ای

گفتنی است طبق آمار مرکز آمار ایران نرخ رشد نقطه به نقطه تورم حوزه مسکن یعنی مقایسه رشد قیمت این حوزه در قیاس با آبان سال گذشته افزایش ۳۹.۲ درصد را نشان می‌دهد.

همچنین مطابق آخرین اطلاعات مرکز آمار در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در استان تهران ۴۶.۴ میلیون تومان است. نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره کرد رشد ۳.۷ درصدی تورم بخش مسکن نسبت به ماه گذشته است در صورتیکه طبق آمار منتشر شده از سوی این نهاد آمارگیری، شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده (تورم نقطه‌ای آبان‌ماه) برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب نسبت به ماه قبل ۰.۴ و ۰.۹ کاهش پیدا کرده است.

حواشی حوزه مسکن تنها به رشد تورم‌های ماهانه آن محدود نمی‌شود، چرا که درهفته‌های اخیر شاهد پذیره‌نویسیِ صندوق پرحاشیه صندوق املاک و مستغلات در بازار سرمایه بودیم. اگر چه اهداف کلان این صندوق به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری برای تمام اقشار جامعه در بازار مسکن و همچنین کمتر کردن سفته بازی در این حوزه حیاتی بوده است، اما حاشیه‌های فراوان آن از جمله تأخیر چندهفته‌ای در پذیره‌نویسی، امکان سفارش‌گذاریِ نامحدود و عدم درج nav صندوق در تارنمای بازار سرمایه انتقادات حول این صندوق را افزایش داده است. همچنین در روز بازگشایی این صندوق شاهد معاملات غیرمتعارفی بودیم به صورتی که نوسانات سنگین این صندوق از روز بازگشایی تا کنون تعجب تمامی فعالان بازار را به همراه داشته است و به نظر می‌رسد این صندوق حداقل تاکنون نه تنها نتوانسته آرامشی به بازار مسکن تزریق کند بلکه خودش به محلی برای صلب آرامش از این بازار تبدیل شده است.

صندوقی که شاید یکی از اهداف آن کوتاه کردن دست دلال‌ها و ابرسفته بازان در بازار ملک بود، در بدو ورود درگیر سفته‌بازی و ضعف مشهود ابزار‌های نظارتی شده است، بصورتیکه در هفته آغازین بازدهی ۶۰ درصدی به همراه صف‌های خرید متوالی داشت و سپس با افتی شدید تقریبا ۳۰ درصد ریزش کرد.

اگرچه موضوع فعالیت صندوق ارزش مسکن، در املاک مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی با صندوق‌های زمین و ساختمان که سابقا در بازار سرمایه وجود داشتند و عملا تجربه چندان موفقی به حساب نمی‌آمدند، فرق دارد و ایده آن ایده‌ای جدیدتر و کارآمدتری نسبت به صندوق‌های سابق است، اما به نظر می‌رسد این صندوق حداقل در حوزه کنترل تورم در این بازار پرآشوب چندان موفق عمل نکرده است.

از عجایب بازار مسکن ذکر همین نکته کافی است که ارزش اسمی املاک مناطق ۱ و ۲ استان تهران به قدری رشد کرده است که از ارزش کل بازار سرمایه (بورس+فرابورس) فراتر رفته است و به نظر می‌رسد که سیاستگذاران این حوزه عملا این بازار را رها کردند و ایده‌های اجرایی آن‌ها خیلی به هدف برخورد نکرده است.

بازار مسکن در ایران در آستانه ورود به شرایطی متفاوت است که فعالان اقتصادی بویژه سرمایه‌گذاران در این حوزه باید با دقت به تحلیل آن بپردازند و از سیاستگذاران کلان این بازار انتظار می‌رود برای این بازار که در این روز‌ها به معنای واقعی کلمه برای بخش قابل توجهی از مردم دست نیافتنی شده فکر بکری کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده