تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۸۱۷۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فیلم| تامین زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران به خراسان جنوبی

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت تامین زیرساخت‌های لازم برای جذب و تشویق سرمایه‌گذاران به استان گفت: در زمینه تامین برق تلاش ما این است که در واحد‌های بزرگ صنعتی استان مشکل تامین برق را ظرف ۲ سال آینده رفع کنیم.

به گزارش می‌متالز، عباس جرجانی، اظهار داشت: سرمایه گذاری در هر منطقه و استانی نیازمند تامین زیرساخت‌ها در حوزه فعالیت سرمایه گذار است.

وی افزود: در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت در دوسال اخیر به جد پیگیر تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در استان و همچنین تامین زیرساخت‌های لازم برای آنان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: همیشه به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم، اما زمانی که سرمایه گذار ورود پیدا می‌کند با کمبود‌هایی در بحث نبود زیرساخت و ... روبه رو می‌شود که نمی‌تواند ادامه سرمایه گذاری بدهد و این سبب بحران و مشکل در برخی از طرح‌ها می‌شود.

جرجانی با بیان اینکه در بحث جذب سرمایه گذار به استان نخستین کاری که نیاز است در خراسان جنوبی انجام شود تامین زیرساخت‌های لازم است تصریح است: استان‌هایی که چرخ اقتصادی آنان می‌چرخد به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم است.

وی با اشاره به اینکه احداث خط دوم پست برق منطقه زغالی طبس جزو اقداماتی است که توسط ایمیدرو پیگیری و در حال انجام است خاطرنشان کرد: این امر یک سرمایه‌گذاری بسیار بالایی بود که حدود ۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر این پروژه حدود ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است در دهه فجر امسال این پست وارد شبکه اصلی شده و افتتاح شود.

جرجانی با اشاره به اینکه خط انتقال برق به منطقه غنی آباد بشرویه که یکی از مناطق سرب و روی بسیار خوب استان است در حال انجام و در مدار اصلی قرار گرفته اظهار داشت: همچنین پست شهرک صنعتی طبس نیز کلید خورده و وارد مدار تولید شده است.

وی افزود: خط انتقال برق به منطقه شاهکوه نهبندان از جمله اقداماتی است که جزو مصوبات دوره نخست سفر آقای احمدی‌نژاد به استان بوده که در یک و سال و نیم قبل با توافق با ایمیدرو ایجاد شد تا در منطقه شاه‌کوه پست برق را داشته باشیم و همچنین پست برق آن توسط وزارت نیرو در حال احداث است و جانمایی آن در دی ماه ۹۹ انجام شد و در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پیشرفت دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پست برق ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان که در هفته دولت کلنگ زنی شد جزو اقداماتی است که به شدت در حال پیگیری و انجام است گفت: در این راستا با توافقی که با شرکت توانیر انجام شد پست آن کلید خورده و فندانسیون آن در مرحله انجام است، این مهم می‌تواند زیرساخت اولیه برق حوزه صنعت و معدن خارج از بحث شهرک‌ها و نواحی صنعتی را فراهم کند.

جرجانی با بیان اینکه پست برق شهرک صنعتی طبس انجام شد اظهار داشت: یکی دیگر از اقداماتی که از قبل مانده بود و نیاز به پیگیری داشت پست امداد و نجاتی بود که باید برای شهرستان طبس ایجاد می‌شد، در این راستا سازمان ایمیدرو مکلف شد این کار را انجام دهد و در حال حاضر ساختمان آن ۴۵ درصد پیشرفت دارد و امید است ظرف یک سال آینده انجام شود، این پست بزرگترین پست امداد و نجات کشور است.

وی با اشاره به اینکه پست برق شهرک شهید رحمانی خوسف نیز که جزو پروژه‌های بزرگ استان است در حال انجام بوده و ان‌شاء‌الله به زودی عملیات ایجادی آن انجام خواهد شد افزود: پست ناحیه صنعتی دیهوک نیز جزو اقداماتی است که پیگیری شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در زمینه تامین برق تلاش ما این است که در واحد‌های بزرگ صنعتی استان که نیازمند سرمایه گذاری هستیم تامین برق را ظرف یکی دو سال آینده مرتفع کنیم تا سرمایه گذار با خیالت راحت سرمایه گذاری خود را انجام دهد، ان‌شاء‌الله در سال ۱۴۰۴ که فاز نخست بهره‌برداری است آب حوزه صنعت و معدن خود را تامین خواهیم کرد.

جرجانی با اشاره به اینکه در بحث آب، استان ما با چالش آب که یک چالش بسیار بزرگی است روبه رو است و ما تنها استانی هستیم که دائم به دنبال تامین آب حوزه صنعت و معدن خودمان هستیم گفت: در این راستا جلسات به صورت مداوم در تهران برای انتقال خط آب از دریای عمان به خراسان جنوبی برگزار می‌شود و درحال حاضر عملیات زیرساختی در حال انجام است و به زودی عملیات آن در داخل استان از خط اصلی نیز آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: عملیات از دو محور خلیج فارس و دریای عمان پیشنهاد شده بود، دریای عمان به شدت در حال پیگیری و انجام است و عملیات فیزیکی آن برای خط فرعی فولاد قاین به منطقه سنگان خواف انجام شده و حدود ۲۷ کیلومتر درون استان خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: برای مشکلات تامین آب فولاد قاین به صورت موقت نیز مقرر شد ۷۰۰ میلیارد تومان و با کمک استاندار، سازمان ایمیدرو و شرکت فولاد و نماینده شهرستان قاین پیگیری‌های بسیاری انجام شد تا بتوانیم تصفیه خانه قاین را راه‌اندازی و آب فولاد قاین را از طریق آب فاضلابی که قابل استفاده نیست، تامین کنیم تا از آب زیرزمینی استفاده نکنیم.

جرجانی تصریح کرد: در بحث تامین آب یک اقدام دیگر نیز انجام شده و در این راستا قرار است از پساب تصفیه خانه آب بیرجند معادل ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه را با کمک ایمیدرو به منطقه قلعه زری که تمام معادن طلایی منطقه را تحت پوشش خود قرار خواهد داد هدایت کنیم و به معادن واگذار تا از آب زیرزمینی استفاده نکنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده