تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۸۸۰۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فعالان بازار سرمایه برای هفته آتی پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟

‌می‌متالز - برای پیش‌بینی هفته آتی، به سراغ کارشناسان رفته‌ایم تا نظر آن‌ها را در خصوص بازار سرمایه و وضعیت بورس تهران طی هفته پیش‌رو جویا شویم

به گزارش می‌متالز، در نظرسنجی این هفته از ۱۱ فعال بازار سرمایه، غالبا کاهش رشد بازار را پیش‌بینی کردند و به نظرشان بازار سرمایه هفته پیشرو را در وضعیت کاهشی به پایان خواهد رساند. بسیاری از کارشناسان عوامل تاثیر گذار بر بازار را حواشی منتشر شده از اخبار بودجه و تغییرات جهانی قیمت کامودیتی‌ها می‌دانند.

این کارشناسان صنایع پیشروی بازار را عمدتاً فلزات و بانکی‌ها عنوان کردند و باید دید که آیا تا پایان هفته نظر این کارشناسان، رنگ‌وبوی واقعیت را خواهد گرفت یا خیر!

کدام گروه‌ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟

احسان خاتونی: با توجه به ارائه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور و حاشیه‌های مربوط به معاملات خودرو در بورس کالا، به احتمال قوی بازار در این هفته باز هم واکنش منفی نشان خواهد داد، اما بعید است افت محسوسی داشته باشیم. بازار به سمت صنایعی خواهد رفت که ابهام کمتری داشته باشند و تاثیر کمتری از بودجه بپذیرند.

محمد باقر خادمی: شاهد اصلاح کم عمق و کوتاه مدت بازار هستیم.

پیام الیاس کردی: واکنش چهارشنبه یه مقدار و ثابت بودن نرخ ارز مقداری باعث درجا زدن بازار میشه

هابیل خاوری: بازار در هفته گذشته به سطحی که فعالین بازار انتظار اون رو داشتن رسید، اما نکته قابل توجه و صرفا از دیدگاه تکنیکالی اینست که شرط ادامه صعود بازار تثبیت بالای سقف باکس مقاومتی ۱.۶۴۷M_۱.۷M واحد می‌باشد که در صورت عدم توانایی شکست این سطح یا تثبیت بالای این محدوده بازار وارد اصلاح خواهد شد. چیزی که مشخص است تمامی بازار‌ها و فعالین آن‌ها چشم به نرخ ارز دوخته اند، این دیدگاه بسیار خطرناک است، از طرفی هنوز هم سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص کنترل نرخ ارز مبهم و بدون برنامه است. ضمنا جزییات بودجه به مرور در حال انتشار است که این خبر‌ها میتوانند تاثیراتی بر بازار داشته باشند. اما تا به اینجای کار با بررسی تمامی عوامل اثر گذار بنظر در هفته آتی با بازار پر عرضه‌ای روبرو خواهیم بود.

نوید سالک: با توجه به مطرح شدن جزئیات بودجه سال آینده و تحولات حول و حوش عرضه خودرو در بورس کالا، به نظر می‌رسد بازار سرمایه این هفته روند نزولی را طی کند.

واجد رضایی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سقف خوراک گاز از ۵ هزارتومان به ۷ هزارتومان افزایش پیدا کرده است.
علاوه بر این خبر‌هایی مبنی بر توقف عرضه خودرو دانا در بورس کالا خوشبینی فعالان بازار سرمایه را نسبت به این صنعت کاهش داده است؛ بنابراین با وجود افزایش قیمت جهانی محصولات و افزایش نرخ دلار، دو عامل فوق احتمالا بازار با چالش جدی مواجه کند.
به لحاظ تکنیکال نیز نموار شاخص کل در سقف کانال صعودی قرار دارد.

ندا کریمی: بازار تحت تاثیر لایحه بودجه و توقف عرضه خودرو در بورس کالا است. افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها و دو برابر نمودن نرخ گاز سیمانی‌ها و کاشی‌ها بر روی این بازار اثر منفی شدیدی دارد. اوره ای‌ها در قانون بودجه احتمالا شاهد حذف مکانیزم فعلی و فروش در بورس کالا خواهند بود. حجم انتشار اوراق دولتی هم دو برابر و فروش سهام دولتی سه برابر سال ۱۴۰۱ است که برای بازار نگران کننده است.

سمیه صفری: علی رغم روند رو به رشد کامودیتی‌ها در بازار جهانی و فرصت خوب رشد برای بازار، ابهاماتی در حوزه عرضه خودرو‌ها در بورس کالا بوجود امد، درکنار آن بودجه‌ای انبساطی همراه با ابهاماتی منتشر شد که این عوامل در کنار هم زمینه اصلاح بازار بورس را فراهم آوردند. به نظر میرسد گروه خودرو وارد روند اصلاحی شومد تا وضعیت عرضه خودرو‌ها در بورس کالا تعیین تکلیف شود.

سهیلا نقی پور: باتوجه به عرضه‌های روز چهارشنبه و نزدیک شدن شاخص به سطوح مقاومتی احتمالا شاهد افزایش عرضه باشیم، اما خریداران نیز در سطوح فعلی همچنان بازار را ارزنده میدانند

آیدین علایی: با توجه به روند نرخ ارز و قیمت‌های جهانی هفته‌ای به نسبت خوب در پیش خواهد بود به نظر میرسد اثرات منفی و هیجانی بودجه و حواشی خودرو که از اواخر هفته قبل بر بازار تاثیر منفی داشتند تا روز یکشنبه بازار را درگیر خود کند

الناز جمالی: آغاز منفی، اما در ادامه رشد قیمت در لیدر‌های بازار اتفاق خواهد افتاد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده