تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۸۸۱۳۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

ریسک زمستانی خرید‌های سرمایه‌ای

‌می‌متالز - سرمایه‌گذاران بازار مسکن با یک ریسک زمستانی از بابت تامین بخشی از هزینه آپارتمان‌های خریداری شده در شرایط فعلی (معاملات جدید)، روبه‌رو شده اند.

ریسک زمستانی خرید‌های سرمایه‌ای

به گزارش می‌متالز، بررسی‌ها از تازه‌ترین وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران نشان‌دهنده آن است که هم اکنون دست کم یک منبع تامین بخشی از هزینه خرید‌های سرمایه‌ای در بازار مسکن با چالش مواجه شده است به طوری که اخیرا بخش زیادی از این طیف خریداران مسکن را بعد از انجام معامله و پرداخت یک یا دو مرحله از سه مرحله پرداخت قیمت آپارتمان خریداری شده، با دردسر زیادی مواجه کرده است. این دردسر مربوط به طولانی شدن تامین بخشی از هزینه خرید آپارتمان در معاملات سرمایه‌ای و حتی عدم‌تامین آن از یک مسیر قدیمی و سنتی و در عین حال جذاب برای این گروه معاملات خرید مسکن است. این در حالی است که پیش از این و در سال‌های اخیر به دلیل عدم به‌روز‌رسانی وام خرید مسکن متناسب با جهش قیمت در این بازار، تامین هزینه بخشی از خرید سرمایه‌ای با وام نیز عملا از دسترس متقاضیان خارج شده است. از سال‌های گذشته تاکنون همواره در تعداد زیادی از معاملات سرمایه‌ای مسکن، بخشی از بهای خرید آپارتمان از طریق عرضه فوری آن به بازار اجاره و دریافت مبلغ رهن، تامین می‌شد. در واقع سرمایه‌گذار به طور متوسط با در اختیار داشتن بخش عمده بهای خرید ملک، با این هدف که بخش دیگر بهای خرید را از طریق عرضه آپارتمان خریداری شده به بازار اجاره و از طریق مبلغ رهن دریافتی، تکمیل می‌کند، اقدام به ورود به عرصه معاملات سرمایه‌ای ملکی می‌کرد.

این روش علاوه بر طیف سرمایه‌گذار عادی بازار مسکن از سوی تعداد قابل‌توجهی از خانه اولی‌ها که از نقدینگی کافی برای خرید مسکن برخوردار نبوده، اما با استفاده از مبلغ رهن می‌توانستند اقدام به خرید مسکن کنند تا در طول زمان، مبلغ را تامین کرده و خود در واحدشان ساکن شوند، به کار گرفته می‌شد. اما این روز‌ها هر دو گروه از این خریداران با ریسک بالای طولانی شدن زمان اجاره واحد، اجاره بعد از زمان طولانی انتظار با قیمت کمتر یا به طور کلی اجاره نرفتن آن مواجه شده اند. طیف قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران ملکی که مطابق با رویه سنتی بازار، خرید سرمایه‌ای انجام داده و برای تامین بخشی از هزینه خرید روی مبلغ رهن کامل واحد خریداری شده حساب باز کرده بودند هم اکنون با دردسر ناشی از نبود مشتری برای اجاره واحدشان روبه‌رو شده و با توجه به تعیین ضرر و زیان دیرکرد در مبایعه نامه ها، دچار دردسر جدی شده اند.

این موضوع هم اکنون به عنوان ریسک بزرگ زمستانی معاملات سرمایه‌ای شناخته می‌شود و به ویژه در بازار آپارتمان‌های لوکس‌تر و بزرگ متراژ بیشتر به چشم می‌خورد و در برخی موارد حتی آپارتمان‌های معمولی و مصرفی را هم شامل می‌شود. کارشناسان مسکن به این گروه متقاضیان توصیه می‌کنند حتما این ریسک زمستانی را در نظر داشته باشند و این احتمال را مدنظر قرار دهند که ممکن است واحد آن‌ها در زمان مناسب و با قیمتی که واسطه‌ها اعلام می‌کنند در بازار اجاره مورد معامله قرار نگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده