تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۸۸۱۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نرخ سود ناخوشایند برای بورس

‌می‌متالز - بار دیگر در حراج اوراق‌بدهی دولتی در سال‌جاری معاملاتی ثبت نشد؛ این در حالی‌است که نرخ سود اوراق در مرز ۲۴‌درصد قرار داشته و البته نتوانسته این نرخ سود معامله‌گران را مجاب به خرید اوراق دولتی در بازار اولیه کند.

به گزارش می‌متالز، برای پنجمین‌بار در سال‌جاری، درآمد دولت از فروش هفتگی اوراق صفر شد. در این بازار که دولت با افزایش نرخ سود سعی در مدیریت بدهی‌های خود دارد، نتوانست مشتریان را مجاب به خرید اوراق خودکند. در همین رابطه بورسی‌ها برای هشتمین هفته متوالی اوراقی را ازدولت خریداری نکرده‌اند.

درآمدزایی دولت در بازار اولیه

یکی از مهم‌ترین مسیر‌های درآمدزایی در دولت، فروش اوراق‌بدهی در بازار اولیه‌است. در این بازار دولت اوراق‌بدهی را به مشتریان خود عرضه می‌کند و مشتریان نیز بنابر ویژگی اوراق عرضه‌شده و دارایی‌های خود اقدام به مشارکت در این بازار می‌کنند. برخی معتقدند هرچه دولت در این بازار درآمد خود را رشد بیشتری دهد نیازش به برداشت از بانک‌مرکزی و سایر مسیر‌های درآمدزایی که منجر به رشد تورم می‌شود، کمتر شده و درنهایت اتفاقی مثبت در اقتصاد قلمداد می‌شود.

ناکامی دولت در فروش اوراق

این در حالی‌است که در هفته اخیر سهم دولت از این درآمد‌ها صفر بوده و هیچ اوراقی را از بانک‌ها خریداری نکرده‌است. این پنجمین هفته‌ای‌است که در سال‌جاری دولت موفق به‌فروش اوراق در بازار اولیه نمی‌شود. بار دیگر در حراج اوراق‌بدهی دولتی در سال‌جاری معاملاتی ثبت نشد؛ این در حالی‌است که نرخ سود اوراق در مرز ۲۴‌درصد قرار داشته و البته این نرخ سود نتوانسته معامله‌گران را مجاب به خرید اوراق دولتی در بازار اولیه کند.

حراج صفر دولت در هفته سوم دی ماه

در سومین هفته سپری‌شده از زمستان سال‌۱۴۰۱، به‌طور کلی هیچ اوراقی از سوی دولت به‌فروش نرسید. آنچه دولت تاکنون از این مسیر درآمد داشته در کانال ۶۶ همت بوده و در این هفته نیز بدون تغییر ثابت باقی‌مانده‌است.

این در حالی‌است که اوراق عرضه‌شده در این بازار در نرخ سود‌های قابل‌توجهی قرار داشته‌اند.

بررسی اوراق عرضه‌شده در بازار اولیه

آنچه دولت برای درآمد بیشتر خود در این بازار تدارک دیده بود، ۵‌هزار و ۷۵۰‌میلیارد‌تومان اوراق‌بدهی دولتی بوده‌است. در این معاملات به تفکیک ۲‌هزار و ۶۳۰‌میلیارد‌تومان اوراق اراد۱۲۰ در بازار عرضه‌شده که نرخ سودی‌برابر با ۹۵/ ۲۳درصد داشته‌است. درکنار آن اوراق اراد ۱۲۲ با نرخ سود ۷۵/ ۲۳درصد با رقم ۳‌هزار و ۱۲۰‌میلیارد‌تومان در این بازار تزریق‌شده که البته هیچ فروشی را ثبت نکرده‌است.

نکته مهم دیگر در رابطه با این اوراق در کنار نرخ سود آن‌ها تاریخ سررسید‌اوراق عرضه‌شده در این بازار بوده‌است. در این معاملات به‌طور کلی اراد ۱۲۰ تاریخ سررسید سه‌ساله داشته و تاریخ سررسید اوراق اراد۱۲۲ دوساله بوده‌است.

بی‌توجهی بورسی‌ها به نرخ سود

بورسی‌ها که به دلیل ماهیت بلندمدت‌تر آن‌ها در بازار اولیه به‌نوعی، نرخ سود برایشان جذاب‌تر بوده در این بازار مشارکتی نداشته و این سهم صفر را برای هشتمین هفته متوالی ادامه داده‌اند. بنابرآمار ثبت‌شده در این بازار باتوجه به عدم‌فروش اوراق دولتی در این هفته قاعدتا همین میزان اوراق برای فروش به هفته بعد منتقل خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده