تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۸۸۳۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان تهران مطرح کرد؛

هدف‌مان حمایت از شرکت‌های خلاق، نوآور و دانش‌بنیان است/ جهش صادراتی با رقابت‌پذیری

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان تهران اعلام کرد که هدف این اداره کل رونق دادن به شرکت‌های خلاق، نوآور و دانش بنیان در استان بوده، شرکت‌هایی که با رقابت‌پذیری، بتوانند حضور موثری در بازار‌های جهانی داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، همایش تقدیر از واحد‌های برتر تحقیق و توسعه با حضور «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صمت، «علی مهری» سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، «محسن نادری‌منش» مدیرعامل جدید و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و جمعی از مدیران عامل واحد‌های تولیدی و شرکت‌های فعال در بخش تحقیق و توسعه در محل سالن همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

«مهدی سیجانی» مدیرکل صمت استان تهران دراین همایش با بیان اینکه طبق شاخص‌های تعیین شده، ۱۶ واحد اعم از ۱۳ واحد تولیدی و ۳ شرکت پژوهشی شرایط لازم را جهت کسب رتبه و مورد تقدیر قرار گرفتند، کسب کرده‌اند، اظهار کرد: مهمترین ابزاری که واحد‌های تولیدی دارند، بخش تحقیق و توسعه و یا تحقیق و نوآوری است که هم در تولید کالا و هم در فرآیند نقش بسزایی دارد.

وی در ادامه، گزارشی از تعداد واحد‌های تحقیق و توسعه دراستان تهران ارائه و تاکید کرد: نیمی از واحد‌های تحقیق و توسعه نسبت به کل کشور در استان تهران قراردارند. طبق آمار‌ها ۸۲۰۰ واحد تحقیق و توسعه درکشور وجود دارد که بیش از ۴۲۳۰ واحد، در استان تهران قرار دارد.

مدیرکل صمت استان تهران خاطرنشان کرد: اولین مساله و مشکل در استان تهران محدودیت در سرمایه گذاری و ممنوعیت در برخی از رشته‌ها است. هدف‌مان این است که شرکت‌های خلاق، نوآور و دانش بنیان را در استان رونق دهیم، شرکت‌هایی که مسائل و مشکلات کمتری داشته و با رقابت‌پذیری، بتوانند حضور موثری در بازار‌های جهانی داشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: درخصوص واحد‌های تحقیق و توسعه، اقداماتی از جمله حمایت‌هایی در قالب تسهیلات، سیستم‌های اداری، برگزاری و بررسی مسائل آن‌ها درکارگروه‌ها و ستاد تسهیل، اولویت در صدور مجوزها، تخصیص سرمایه، منابع و رسیدگی به مسائل و مشکلات در صنایع دانش بنیان، صنایع پیشرفته، صنایع خلاق و نوآور، در این استان صورت می‌گیرد.

سیجانی همچنین تاکید کرد: سیاست‌مان در اداره کل صمت استان تهران این است که شرکت‌های دانش‌بنیان، رقابت‌پذیری را افزایش دهند تا در جهش صادراتی نیز موفق باشند.

وی افزود: دومین مساله این است که تهران با مسائل زیست محیطی، آلودگی صنایع، کمبود منابع و انرژی گاز، برق، آب و ... مواجه است که باید با تحقیق و توسعه و دانش‌بنیان در فرایند واحد‌های تولیدی بهینه‌سازی شود و از این طریق مشکلات را برطرف کرد.

مدیرکل صمت استان تهران با بیان اینکه مهمترین مساله همان رقابت پذیری و حضور موثر در بازار‌های جهانی است که تمام حمایت‌ها و هدایت‌ها درهمین مسیر و استفاده از بخش‌های تحقیق و توسعه است، گفت: ترویج فرهنگ نوآوری و دانش بنیان و تقدیر از زحمات فعالان این بخش و بررسی مسائل و مشکلات آن‌ها از مهمترین اقدامات و وظایف‌مان است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده