تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۸۸۴۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گذر از محرومیت‌ها در سیستان و بلوچستان؛ آهنگ شکوفایی معادن از آنتیموان تا جانجا

‌می‌متالز - معادن سیستان و بلوچستان در سیر تاریخی خود با گذر از بی‌مهری‌ها، محرومیت‌ها و نهایتا تحریم‌ها با اراده دولت سیزدهم در ایجاد توازن و عدالت، امروز آهنگ رونق آن به خوبی در منطقه طنین انداز شده است.

به گزارش می‌متالز، سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسار‌های معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی به ویژه گرانیت و مرمر است.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به‌طوریکه از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طور قطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد؛ همچنین از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع دارد.

شناخت مزیت‌های سرمایه گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه‌بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری توان رقابتی در بازار‌های بین‌المللی ایجاد کند که این امر در سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست.

سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی که در حوزه ذخایر معدنی دارد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به عنوان موتور محرکه کشور عمل کند که این امر در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی ویژه سیستان و بلوچستان به لحاظ برخورداری از ۱۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشور‌های شرق آسیا، شبه قاره هند، کشور‌های حوزه خلیج فارس و بازار‌های آفریقایی موجب شده این روز‌ها توجه بسیاری از سرمایه گذاران به آن جلب شود.

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی با ذخایری نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسار‌های غیرفلزی نظیرتالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به ویژه گرانیت، وجود بیش از ۴۰۰ هزار تن گارنت با عیار ۴۰ درصد، ۱۰ میلیون تن آندالوزیت، ۵ میلیون تن فلدسپات، ۱۳۰ هزار تن سیلیس با عیار ۸.۹۹ درصد و ۴۳ هزار تن آنتیموان می‌توان توسعه و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی را رقم زد.

از همین رو به عقیده کارشناسان؛ سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه گذاری بویژه در بخش معدن است، صد‌ها معدن متنوع و رنگارنگ گنج‌های نهفته‌ای هستند که سرمایه گذاران را به خود می‌خواند. معادنی که کانی‌های فلزی و غیرفلزی گرانبها، چون طلا و سنگ‌های زینتی گوشه‌ای از این گنج‌های وجودی آن به حساب می‌آیند.

سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن روی کمربند فلزی جهان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه گذاری در حوزه معدن محسوب می‌شود و معادن متنوعی را داراست که به شایستگی می‌تواند برای دستان بیکار جوانان این خطه شغل ایجاد کرده و در نهایت تغیر چهره استان را به دنبال داشته باشد.

ایجاد توازن و عدالت، اشتغال موثر، تقویت صنایع و زیرساخت‌های اقتصادی از جمله وعده‌های تبلیغاتی رئیس دولت سیزدهم بود و امروز با گذشت بیش‌از ۱۶ ماه از آغاز به فعالیت دولت و با وجود همه سنگ‌اندازی‌ها و تنگ‌ترشدن حلقه تحریم‌های ظالمانه دشمن، گام‌های مهم و قابل توجهی در راستای تحقق رشد و توسعه اقتصادی و همه جانبه کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان برداشته شده که این بیانگر عزم و اراده دولت در تحقق وعده‌ها و خدمت رسانی بهینه و مطلوب به مردم است.

معادن مس، آنتیموان، منیزیت، تیتانیوم، کانسنگ طلا، کرومیت و سایر معادن کوچک و بزرگ مقیاس از ظرفیت‌های مهم سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند که در دولت مردمی تلاش فراوانی برای به فعلیت رساندن این ظرفیت عظیم صورت گرفت؛ تلاشی که نتیجه بخش و موجب شد تا ذخایر قطعی استان به میزان ۳.۴ میلیارد تن برسد.

گذر از محرومیت‌ها در سیستان و بلوچستان؛ آهنگ شکوفایی معادن از آنتیموان تا جانجا

بهره‌برداری ۳۷ طرح معدنی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۳۷ طرح معدنی شامل معدن مس، منیزیت، کرومیت و مصالح ساختمانی با اعتبار بیش‌از یک هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان به همت دولت سیزدهم در استان به بهره برداری رسیده است.

داوود شهرکی اظهارداشت: با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال ۷۶۹ نفر در سیستان و بلوچستان فراهم شده است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان مملو از ذخایر غنی و متنوع معدنی (فلزی و غیر فلزی) از قبیل مس، طلا، تیتانیوم، آهن، منیزیت، فلدسپات، آنتی موان، منگنز، کرومیت، سیلیس و مصالح ساختمانی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: معدن می‌تواند باعث توسعه این استان به صورت جدی شود که نیاز دارد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه وارد شوند تا استان را تبدیل به یک منطقه پیشرو در زمینه صنعت و معدن کنند.

وی ادامه داد: حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در سیستان و بلوچستان اهمیت فراوانی دارد که نشان از ظرفیت فراوان این منطقه و جذابیت برای سرمایه گذاران است.

شهرکی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان طرح‌های بزرگ از جمله فولاد چابهار، طلای بزمان، مس شمال زاهدان، مس نیمروز و صنایع معدنی منیزیت با پیشرفت‌های فیزیکی قابل قبول در حال انجام است که نهایتا با اتمام این طرح‌ها جهش اقتصادی در استان انجام خواهد شد.

وی افزود: استراتژی توسعه‌ای تعریف شده برای توسعه سیستان و بلوچستان در ۲ بخش معدن و تجارت بوده و با توجه به ذخایر خوب معدنی که در استان داریم توجه به معدن ایجاد صنایع را هم در پی‌خواهد داشت که این مهم در استان ما در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سند آمایش استان، ۲ بخش معدن و تجارت محور توسعه قرار داده که لازم است براساس یک برنامه مدون با اکتشاف اصولی نسبت به شناسایی ذخایر معدنی زمینه بهره‌برداری و ایجاد صنایع معدنی را در استان فراهم کنیم.

گذر از محرومیت‌ها در سیستان و بلوچستان؛ آهنگ شکوفایی معادن از آنتیموان تا جانجا

معادن؛ گنجینه‌هایی در دل سیستان و بلوچستان

کارشناس معدن اظهارداشت: سیستان و بلوچستان به لحاظ طبیعی از ظرفیت‌های خدادادی گسترده و چشمگیری برخوردار است که از آن جمله می‌توان به گستردگی تنوع معادن در آن اشاره کرد، که این خطه از کشور را تبدیل به رنگین کمان معادن کشور کرده است.

علیرضا خرم، با اشاره به اینکه در زمینه تجارت خارجی و صادرات نیز سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرز‌های خاکی و آبی طولانی می‌تواند برای کل کشور ارزش افزوده ایجاد کند، افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر مطالعات خوبی در بخش معدن استان انجام شده و با توجه به کمبود منابع آب استان، شکوفایی بخش معدن می‌تواند در توسعه استان مؤثر باشد.

وی ادامه داد: در کنار معادن طلا، معدن مس استان سیستان و بلوچستان هم از جمله ظرفیت‌های بی نظیری است که در منطقه شناسایی شده و در مرحله مطالعات اکتشافی قرار گرفته است.

این کارشناس معدن تصریح کرد: در بخش فرآوری مواد معدنی هم استان سیستان و بلوچستان به مرحله ایجاد صنایع فرآوری رسیده و با توجه به این پتانسیل شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه می‌توانند برای انجام سرمایه گذاری و ایجاد صنایع معدنی اعلام آمادگی کند که موجب ایجاد اشتغال پایدار در منطقه می‌شود.

گذر از محرومیت‌ها در سیستان و بلوچستان؛ آهنگ شکوفایی معادن از آنتیموان تا جانجا

سرمایه‌گذاری ۹۴۲ میلیارد تومانی در بخش‌های صنعت و معدن سیستان و بلوچستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: با سرمایه گذاری بیش‌از ۹۴۲ میلیارد تومانی شرایط اشتغال برای ۵۹۶ نفر در بخش‌های صنایع و معادن فراهم شده است.

ایرج حسن پور اظهارداشت: با پیگیری‌های انجام شده و جذب سرمایه گذاری در بخش حمایت از تولید سیستان و بلوچستان تعداد ۲۴ واحد تولیدی در نقاط مختلف استان افتتاح و یا قابل افتتاح است.

وی بیان کرد: معدن مس سیاسترگی یکی از معادن منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان است که با پیشرفت ۸۵ درصدی پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: وجود سه معدن بزرگ در نیمروز، این شهرستان را به یک قطب معدنی در جنوب شرق کشور تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: شهرستان نیمروز دارای معادن بسیار غنی در منطقه سفیدآبه بوده و ۹۷ درصد معادن شمال سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است.

حسن پور گفت: از ظرفیت‌های معدنی شهرستان نیمروز می‌توان به معادن آنتیموان و مس جانجا و مس سیاسترگی اشاره کرد که از معادن بسیار غنی با عیار بالاست.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح بزرگ معدنی و صنایع وابسته «مس جانجا» در شهرستان نیمروز واقع در شمال این استان حداقل زمینه ایجاد اشتغال ۶ هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر غیرمستقیم فراهم می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: با بهره برداری از معدن و کارخانجات جانجا، سالانه ۱۳۰ هزار تن کنستانتره مس در شمال استان تولید می‌شود.

وی افزود: باتوجه به کشف ذخایر مختلف معدنی از جمله طلا، مس، آنتیموان و منیزیت در سیستان و بلوچستان و حضور سرمایه گذاران بزرگ کشوری در حوزه معادن، زمینه توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در این استان فراهم خواهد شد.

توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان و بلوچستان بویژه در بخش معدن علاوه‌بر توسعه و پیشرفت این استان سبب شکوفایی و پویایی اقتصاد کشور نیز خواهد شد بنابراین حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در این نقطه از ایران اسلامی به تحقق این امر کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده