تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۱۱
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۸۸۴۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نگرانی تولیدکنندگان از قیمت بورسی سیمان

‌می‌متالز - هر ساله با آغاز فصل سرما تامین سوخت برای سیمانی‌ها تبدیل به مساله شماره یک می‌شود.

به گزارش می‌متالز، اما امسال برخلاف سال‌های گذشته قطعی گاز یک ماه زودتر اتفاق افتاد و همین امر شرایط را برای برنامه‌ریزی سیمانی‌ها جهت دپوی کلینکر سخت کرد؛ علاوه بر این، شرایط سخت و یک طرفه‌ای که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای تحویل مازوت، پیش پای سیمانی‌ها گذاشت، مزید بر علت شد تا بسیاری از سیمانی‌ها برای دریافت سوخت جایگزین با تاخیر یکماهه مراجعه کنند که البته نهایتا حرف دولتی‌ها به کرسی نشست و علاوه بر فروش به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان، تا تعیین قیمت نهایی مازوت، ضمانت نامه‌هایی به نرخ۵۰‌درصد فوب خلیج فارس از تولیدکنندگان دریافت شد. با این وجود امروزه محدودیت ناوگان حمل‌ونقل، شرکت‌های سیمانی را با مشکل مواجه کرده چراکه نیروگاه‌ها در اولویت تامین مازوت قرار دارند؛ البته در این میان شرایط برای برخی از واحد‌های سیمانی که در مجاورت شهر‌های بزرگ قرار دارند، به دلیل نقش مازوت در تشدید آلودگی هوا متفاوت از دیگران پیش می‌رود که از این جمله می‌توان به سیمان تهران اشاره کرد.

با تمام این اوصاف صنعت سیمان به مساله و چالش تامین سوخت در فصل زمستان و برق در فصل تابستان عادت کرده و خودش را با شرایط وفق می‌دهد، اما آنچه برنامه‌ریزی در ادامه مسیر را دچار مشکل می‌کند، اقدامات دستوری دولت برای کاهش قیمت سیمان در بورس کالاست. این موضوع زمانی اهمیت دو چندان می‌یابد که بدانیم قیمت‌های صادراتی هم از قیمت‌های داخلی تبعیت می‌کند و با توجه به ارزان شدن سیمان، عرصه صادرات هم جذابیت چندانی برای این صنعت نخواهد داشت؛ بنابراین در شرایطی که بازار‌های بسیار مطلوبی در همسایگی ما قرار دارد، سیمان به عنوان خمیر مایه توسعه با بهای بسیار نازلی صادر می‌شود که آن هم به لطف دستورالعمل‌های گاه و بی‌گاه همچون لغو معافیت‌های مالیاتی بر صادرات سیمان و کلینکر روز به‌روز اهالی صنعت سیمان را ناامیدتر می‌کند.

در همین رابطه علی اصغر گرشاسبی مدیرعامل سیمان تهران قطع کامل گاز کارخانه (سیمان تهران) را به معنای قطع شریان حیاتی این واحد تولیدی دانست و افزود: قطعا همان گونه که مسوولان به برقراری گاز بخش مردمی و تجاری به عنوان خط قرمز خود توجه دارند، باید تامین گاز این واحد تولیدی را نیز در اولویت کار خود قرار دهند، زیرا قطع گاز و توقف تولید، علاوه بر بیکاری پرسنل موجب کاهش عرضه سیمان در بازار پایتخت و به تبع آن افزایش قابل‌توجه قیمت سیمان و ایجاد تنش در بازار خواهد شد؛ بنابراین انتظار داریم که از توقف کامل تولید جلوگیری شود. وی با انتقاد از رویه حاکم بر بورس‌کالا افزود: فلسفه بورس تعادل بخشی به عرضه و تقاضاست، اما به‌رغم کاهش تقاضا در فصل زمستان، وزارت صمت کماکان اصرار به عرضه حدود یک میلیون و ۲۰۰‌هزار تن سیمان در هفته دارد و از آنجا که بخش زیادی از این سیمان فاقد متقاضی است، برخی شرکت‌ها منفی سه‌درصد کاهش قیمت پایه را در هفته آتی تجربه می‌کنند. مدیرعامل سیمان تهران خاطرنشان کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات در حوزه صادرات کمبود ناوگان حمل‌ونقل در بنادر است. همچنین لغو معافیت صادرات کلینکر و سیمان از مهم‌ترین عوامل کاهش صادرات به شمار می‌رود. یکی از عمده‌ترین معضلات صادرات در سال‌های اخیر رقابت منفی قیمت شرکت‌های سیمانی بود که با شکل‌گیری بورس‌کالا این مساله پایان یافته است. گرشاسبی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌ها و کاهش عرضه رقابت منفی قیمتی وجود ندارد، گفت: میزان بالای تقاضا و مشکلات صادراتی شرکت‌ها باعث شده تا رقابت منفی را برخلاف سال‌های گذشته شاهد نباشیم.  

گرشاسبی در ادامه با اشاره به مشکلات صنعت سیمان در بنادر عنوان کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات ما ظرفیت بنادر است که هزینه‌های دموراژ را افزایش داده است. از طرفی هزینه‌هایی که پرداخت می‌شود، تناسبی با میزان خدمات ندارد. با این وجود این مساله را باید ناشی از نقص و کاستی‌های بنادر بدانیم نه کم‌کاری مسوولان. وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در افزایش صادرات گفت: پتانسیل و تقاضای بسیار بالایی برای سیمان در همسایگی ما وجود دارد که از جمله می‌توان به افغانستان، پاکستان، عراق، روسیه، قزاقستان و... اشاره کرد که امیدواریم برای تسهیل ارتباطات دیپلماسی هدفمندی در دستور کار قرار بگیرد. همچنین پیوند زین العابدینی، مدیرعامل سیمان آباده نیز به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: اخیرا که رانندگان شرکت حمل‌ونقل طرف قرارداد ما برای دریافت مازوت به پالایشگاه مراجعه کرده‌اند، با عبارت «فعلا مازوت نداریم» مواجه شده‌اند. این در حالی است که در صورت اتمام مازوت در فرآیند تولید، چاره‌ای جز خاموش کردن کوره‌ها وجود ندارد. وی افزود: سال گذشته هم در موضوع تامین مازوت با مشکل وجود ناخالصی مواجه بودیم که همین امر آنالیز‌ها را دچار مشکل می‌کرد؛ اظهارات ضد و نقیضی در مورد علل این نوسان کیفیت وجود داشت که عمدتا موضوع تخلف رانندگان در حین حمل به واقعیت نزدیک‌تر بود. مدیرعامل سیمان آباده با اشاره به اینکه گاز بخش‌های اداری کارخانه را هم قطع کرده‌اند، اظهار کرد: جلسه‌ای برای تامین گاز موردنیاز در بخش مصارف عمومی برگزار کردیم که در نهایت ۱۰‌درصد میزان مورد درخواست را برای گرمایش هوا در اختیار ما قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه هر لیتر مازوت به صورت علی الحساب با نرخ ۵۰۰ تومان از درب پالایشگاه خریداری می‌شود، عنوان کرد: با احتساب هزینه ۴۰۰ تومانی حمل‌ونقل، در مجموع امروز هر لیتر سوخت کارخانه برای ما ۹۰۰ تومان تمام می‌شود که البته در زمان سررسید باید مابه التفاوت آن پرداخت شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده