تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۸۸۵۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

لیتیوم، پرنوسان‌ترین کامودیتی یک دهه اخیر

‌می‌متالز - قیمت کامودیتی‌ها همیشه پر نوسان بوده است، اما در سال ۲۰۲۲، بازار‌های فلزات و معادن به سطوح جدیدی از تلاطم رسیدند، زیرا همه‌گیری کرونا در چین، جهان توسعه‌یافته را با تورم مواجه کرد و جنگ اوکراین بازار جهانی انرژی را تحت تأثیر قرار داد.

به گزارش می‌متالز، در این بین سال ۲۰۲۲ دومین سال متوالی بود که لیتیوم بهترین عملکرد را در بین ۱۵ کامودیتی برتر داشت. این فلز مورد استفاده در تولید باتری سال ۲۰۲۲ پس از جهش خیره کننده ۴۴۲.۸ درصدی در سال قبل، ۷۲.۵ درصد دیگر افزایش یافت.

تقاضای فزاینده خودرو‌های برقی و بازار ذخیره انرژی دلایل افزایش چشمگیر قیمت لیتیوم در دهه اخیر بوده است، اما بیشتر نوسانات آن به دلیل اندازه بازار آن است.

با وجود این رشد سرسام آور، طبق داده‌های استرالیا، انتظار می‌رود تولید لیتیوم به تنها ۹۱۵۰۰۰ تن برسد. در حالی که سنگ آهن به تنهایی بیش از ۱.۳ میلیارد تن داد و ستد داراست.

در این بین بازار طلا از سال ۲۰۱۲ تاکنون کمترین نوسانات را داشته است، که گواه عمق بازار این فلز گرانبها است. اما حتی طلا نیز سرمایه‌گذاری آسانی نیست سال گذشته نوسان قیمت بیش از ۴۰۰ دلار در هر اونس را شاهد بود.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده