تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۸۸۵۹۹
سرویس خبر : انرژی

رشد ۳۰ دلاری قیمت و افزایش ۷ درصدی تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - اوپک از رشد بیش از ۳۰ دلاری قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: تولید نفت ایران نیز در این سال هفت درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت در نخستین گزارش ماهانه خود در سال ۲۰۲۳ متوسط تولید نفت این سازمان در سال ۲۰۲۲ را ۲۸ میلیون و ۸۸۵ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. تولید نفت اوپک در این سال نسبت به سال قبل از آن ۲ میلیون و ۵۴۲ هزار بشکه در روز معادل ۹ درصد افزایش داشته است. اعضای اوپک در سال ۲۰۲۱ افزون بر ۲۶ میلیون و ۳۴۳ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بودند.

رشد ۷ درصدی تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲

این سازمان متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. تولید روزانه نفت ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد حدود هفت درصدی برابر با ۱۶۲ هزار بشکه داشته است.

بر این اساس، ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک در سال ۲۰۲۲ بوده است. عربستان با ۱۰ میلیون و ۵۳۱ هزار بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در این سال بوده و عراق با تولید چهار میلیون و ۴۴۸ هزار بشکه در روز دومین، امارات با تولید سه میلیون و ۶۵ هزار بشکه در روز سومین و کویت با تولید ۲ میلیون و ۷۰۵ هزار بشکه در روز چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده‌اند.

در آخرین ماه سال میلادی گذشته تولید روزانه نفت ایران نسبت به ماه قبل از آن ۹ هزار بشکه افزایش داشته و به ۲ میلیون و ۵۷۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

از میان ۱۳ عضو اوپک، چهار کشور کنگو، گینه استوایی، لیبی و نیجریه با کاهش تولید در سال ۲۰۲۲ مواجه بوده‌اند و ۹ عضو دیگر از جمله ایران تولیدشان را در این سال افزایش داده‌اند.

قیمت سالیانه نفت ایران در مرز ۱۰۰ دلار

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در سال میلادی گذشته ۳۰.۱۹ دلار برابر با ۴۳ درصد افزایش یافته و به ۱۰۰.۰۸ دلار در هر بشکه رسیده است. در سال پیش از آن قیمت سبد نفتی اوپک به ۶۹.۸۹ دلار در هر بشکه رسیده بود.

قیمت نفت ایران نیز در سال ۲۰۲۲ رشد ۴۳ درصدی داشته است. متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۳۰.۱۲ دلاری نسبت به سال قبل از آن به ۹۹.۹۲ دلار رسیده است. در سال ۲۰۲۱ هر بشکه نفت سنگین ایران در برابر ۶۹.۸ دلار معامله می‌شد.

نفت سنگین ایران ازنظر قیمت در رتبه نهم اوپک قرار داشته و نفت متوسط بصره عراق، مری ونزوئلا، موربان امارات و دجنوی کنگو با قیمت کمتری نسبت به نفت ایران در بازار جهانی به فروش رفته‌اند.

فاصله قیمتی نفت سنگین ایران با نفت برنت نیز تنها ۱.۱۸ دلار بوده است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سال ۲۰۲۲ با قیمت ۱۰۱.۱ دلار معامله شده است. همچنین قیمت سنگین ایران ۵.۳۷ دلار از نفت وست تگزاس اینترمیدیت امریکا بیشتر بوده است.

ارزان‌ترین نفت اوپک، نفت دجنوی کنگو بوده که با قیمت ۹۳.۶۵ دلار در هر بشکه به فروش رفته است. نفت صحرای الجزایر نیز با قیمت ۱۰۴.۲۴ دلاری گران‌ترین نفت اوپک بوده است.

در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ متوسط قیمت نفت سنگین ایران ۷۹.۱۱ دلار گزارش شده که این رقم نسبت به ماه قبل از آن ۹.۶۲ دلار کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده