تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۸۸۷۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اقدامات ایمیدرو در معادن سنگان در حال انجام است

‌می‌متالز - معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره زمین شناسی بیش از یک میلیارد تن، از جمله معادن بزرگ کشور اطلاق می‌گردد که عملیات اکتشافی این محدوده در سال‌های ۶۲ لغایت ۷۳ توسط کارشناسان شرکت ملی فولاد ایران (از شرکت‌های تابع ایمیدرو) انجام پذیرفت و در فاز اول ذخیره استخراجی ۱۷۲ میلیون تن اکتشاف گردید.

به گزارش می‌متالز، همچنین از سال ۸۳ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با کمک مشاورین و پیمانکاران داخلی نسبت به ادامه اکتشاف سنگان و تکمیل فاز‌های اکتشافی کل منطقه اقدام نموده و در طی این سال‌ها همواره فعالیت‌های اکتشافی مناسبی انجام شده و عملکردی شامل، بیش از ۲۵۰ هزار متر حفاری مغزه گیری، ۵۳۰۰ هکتار تهیه نقشه زمین‌شناسی و توپوگرافی، ۳۰۰۰۰ نقطه برداشت ژئوفیزیک، بالغ بر ۲۰ هزار نمونه برداری و آنالیز و سایر فعالیت‌های اکتشافی می‌باشد که منجر به کشف بیش از یک میلیارد تن ذخیره سنگ آهن جدید در سال‌های اخیر شده است.

 از آنجا که منطقه معدنی سنگان دارای پتانسیل بالقوه معدنی بسیار بالا می‌باشد که می‌تواند کشور را در رسیدن به اهداف برنامه چشم انداز و برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد یاری رساند، لذا جهت شناسایی سایر محدوده‌های امیدبخش، عملیات ژئوفیزیک هوایی اجرا و مطالعات در پهنه اکتشافی سنگان به مساحت ۱۱۵۰۰ کیلو متر مربع توسط ایمیدرو انجام و منجر به شناسایی تعداد ۳۹ آنومالی امیدبخش گردید.

با توجه به سیاست‌های وزارت متبوع، تعداد ۲۶ منطقه امید بخش از نتایج فعالیت‌های ایمیدرو جهت فعالیت بخش خصوصی از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در اختیار افراد متقاضی قرار گرفت و همچنین ۱۳ آنومالی باقی مانده جهت ادامه عملیات به ایمیدرو واگذار گردید.  

از طرفی با توجه به سابقه بیش از ۳۰ ساله اکتشافی در منطقه سنگان و برنامه ایمیدرو در غالب طرح تجهیز و بهره برداری معادن سنگان و داشتن نیرو‌های متخصص و با تجربه و بهره گیری از امکانات و تجهیزات مناسب در منطقه از قبیل دستگاه‌های حفاری، ماشین آلات سنگین، دستگاه‌های ژئوفیزیک، آزمایشگاه‌های آنالیز مناسب، انبار مغزه مجهز و آرشیو کامل از نقشه‌های زمین شناسی منطقه، پتانسیل مکفی جهت اجرای عملیات اکتشاف محدوده‌های در اختیار را به اثبات رسانده است.

 از تعداد ۱۳ بلوک امید بخش درخواستی از پهنه سنگان، تعداد ۱۹ درخواست بلامعارض تعیین و جهت انجام عملیات اکتشاف، به مجتمع سنگ آهن سنگان ابلاغ گردید. تاکنون تعداد پروانه‌های اکتشاف برای ۱۵ محدوده صادر گردیده است و ۱ محدوده در شرف دریافت پروانه و ۳ محدوده دیگر در انتظار استعلام و موافقت سازمان انرژی اتمی می‌باشد.

عملیات مرحله شناسایی و پی جویی برای ۱۰ محدوده انجام شده است و در مرحله صدور پروانه مرحله دوم (عمومی و تفصیلی) جهت ادامه اکتشاف منابع معدنی می‌باشد.  

همچنین عملیات اکتشاف مرحله شناسایی و پیجویی برای ۵ محدوده دیگر به اتمام رسیده و گزارش نهایی آن‌ها در مرحله بررسی سازمان صمت استان می‌باشد.

علاوه بر استفاده از پیمانکار فعلی به میزان ۲۰۰۰۰ متر حفاری اکتشافی جهت تکمیل اکتشافات مجوز‌های جدید، مصوبه اجرای عملیات به میزان ۳۰ هزار متر حفاری اکتشافی نیز اخذ و ابلاغ گردید تا با کشف منابع جدید بستر مناسبتری برای توسعه معدنی و صنعتی در منطقه فراهم آید.

 لازم به توضیح اینکه محدوده‌ای به وسعت تقریبی دو کیلومتر مربع از اراضی واگذاری جهت سد باطله می‌باشد. بدیهی است، قبل از احداث واحد‌های صنعتی و یا سد‌های باطله می‌بایستی نسبت به تعیین و تکلیف ذخایر آهن موجود اقدام گردد که در این راستا و در سال جاری مجتمع سنگان نسبت به حفر بیش از ۵۳ گمانه اکتشافی با عمق متوسط ۲۵ متر در شبکه منظم ۲۰۰ متری اقدام نموده و با دریافت نتایج آنالیز و درصد بازیابی آهن، ذخایر آهن در این گستره به میزان نیم میلیون تن تخمین زده شده است. طرح بهره برداری و برداشت منابع آهن از این محدوده نیز به سرعت عملیاتی خواهد شد.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده