تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۳۶
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۸۷۶۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد
تولید فرآورده‌های نسوز ایران به سقف تولید رسید

اجرای طرح‌های توسعه‌ای به منظور کاهش وابستگی خارجی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: این شرکت امروز علی‌رغم همه مشکلات و چالش‌های موجود موفق شده تا تولیدات خود را در کارخانه اصلی به حداکثر برساند و طرح‌های توسعه‌ای مختلفی را برای کاهش وابستگی خارجی و افزایش قدرت رقابت، اجرایی کند.

به گزارش می‌متالز، محمد رضایی‌فرد، صنعت نسوز به دلیل گستردگی کاربرد در سایر صنایع، یکی از صنایع استراژیک کشور محسوب می‌شود. صنعت مادر فولاد و صنایعی، چون سیمان، پتروشیمی و آلومینیوم از جمله مشتریان نسوز محسوب می‌شوند.

علی تدیُن، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، روز شنبه ۲۴ دی ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت صنعت نسوز برای سایر صنایع اظهار کرد: نوسانات ارز و بروکراسی اداری از جمله چالش‌هایی است که این صنعت امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالی است که با اصلاح بروکراسی حدود ۸۰ درصد مشکلات صنعت نسوز کشور حل می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم این چالش‌ها، شرکت فرآورده‌های نسوز ایران روند رو به رشدی داشته و موفق شده تا حجم تولیدات خود را از حدود ۴۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ به ۵۴ هزار تن در سال ۱۴۰۰ افزایش دهد. امیدوار هستیم بتوانیم امسال این حجم تولید را به ۵۷ هزار تن برسانیم که سقف تولید ما خواهد بود. این افزایش حجم تولید شامل همه محصولات بوده، اما مشخصا در حوزه آجر رشد ۸۰ درصدی تولید را به ثبت رسانده‌ایم که قابل توجه است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: حجم فروش شرکت نیز طی این مدت روند صعودی داشته و از ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده و با توجه به فروش ۷۵۰ میلیارد تومانی در ۹ ماهه سال جاری، امیدواریم امسال از یک هزار میلیارد تومان عبور کنیم. این در حالی است که آذرماه سال جاری موفق شدیم با ۱۰۴ میلیارد تومان فروش، رکورد جدیدی به ثبت برسانیم که در طول عمر این کارخانه بی‌سابقه است.

تدین خاطر نشان کرد: این مهم به دلیل افزایش حجم تولید و تغییر در ترکیب فروش به ثبت رسید. به بیان دیگر علاوه بر تلاش برای افزایش حجم تولیدات، به مرور به سمت تولیدات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کردیم که در نهایت باعث شد رکورد یاد شده ثبت شود.

وی درباره صادرات محصولات شرکت هم اظهار کرد: در این زمینه فعالیت‌های خود را از سال ۹۹ فعالیت خود را آغاز کردیم، اما به دلیل عدم ثبات تولید نسوز در کل کشور و نیاز داخل، اجازه صادرات به ما داده نشد و عملا صادرات محصولات ما از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. در سال جاری موفق شدیم طی ۹ ماهه ابتدایی سال، ۴۵ میلیارد تومان معادل ۶ درصد فروش شرکت را از طریق صادرات به ۴ کشور به دست آوریم که با توجه به روند قبلی قابل توجه است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در بخش دیگری از سخنان خود به هفت طرح توسعه‌ای اجرا شده در این کارخانه اشاره کرد و گفت: طرح‌های سرمایه‌گذاری شده در این کارخانه شامل پروژه «نهاوند» در زمینه تولید «دولومیت کلسینه» با ظرفیت ۳۳ هزار تُن، پروژه «دهاقان» در شهرک صنعتی «جمبزه» به منظور تولید «دولومیت زینتر» و سه طرح زیرسقفی شامل راه‌اندازی، نوسازی و ساخت پرس‌های جدید اعم از دستگاه‌های ۱۶۰۰ و ۱۲۵۰ و ۹۰۰ تُنی به وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و با استفاده از ضایعات و تجهیزات از کارافتاده موجود در کارخانه است که نقش مهمی در افزایش تولید در کارخانه داشته است.

تدین افزود: بهره‌برداری از دو کوره سه هزار تُنی هم جزو این طرح‌های توسعه‌ای بوده است. یکی از کوره‌ها به مدت هفت سال از کار افتاده بود که در سال جاری نوسازی شد و دوباره به بهره‌برداری رسید. فناوری ساخت این کوره‌ها در کارخانه نسوز ایران بومی‌سازی و با دانش و توان پرسنل مجموعه و با استفاده از پیمانکاران مختلف انجام شده است.

وی ادامه داد: این طرح‌های توسعه‌ای که مجموعا با حدود ۶۵ میلیارد تومان بودجه انجام شده، ۱۳۰ اشتغال جدید در مناطق نهاوند، زیباشهر مبارکه و جمبزه دهاقان ایجاد کرده است. پروژه جمبزه اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار دارد، اما به دلیل محدودیت گاز تاکنون اجازه آغاز فعالیت نداشته است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران درباره تحقیق و توسعه در این شرکت نیز گفت: تحقیق و توسعه یکی از الزامات بقا در بازار است. ما در این حوزه نیز اقدامات خوبی انجام دادیم که یکی از آن‌ها تغییر در فرمولاسیون محصولات به منظور کاهش وابستگی به مواد اولیه خارجی بوده است. به طور کلی مرکز تحقیقات این شرکت طی سال‌های گذشته محصولات جدید مختلفی را تولید کرده و طی دو سال اخیر هم توجه ویژه‌ای به آن شده است. با توجه به سابقه و فعالیت این مرکز تحقیقات، به نوعی می‌توان آن را مادر صنعت نسوز کشور دانست.

تدین در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از وضعیت سیاست‌گذاری در صنعت نسوز گفت: میزان کارخانجات و ظرفیت تولید امروز نسوز در کشور برای تولید ۳۵ میلیون تن فولاد کافی است. نباید با اعطای مجوز‌های تاسیس واحد‌های جدید تولید نسوز در کشور، آینده این صنعت را با رقابت منفی مواجه کنیم. متاسفانه ما در کشور استراتژی صنعتی نداریم و این باعث بروز آسیب به صنایع کشور می‌شود. دولت باید هرچه زودتر این استراتژی را تدوین کند. وی خاطرنشان کرد: امروز زمینه‌های خالی زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت کشور وجود دارد. چرا در حوزه‌های دیگر مثل حوزه نیروگاه و تولید برق خورشیدی کشور سرمایه‌گذاری نمی‌شود؟ باید در حوزه صنعت هوشمندانه عمل کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده