تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۸۸۸۰۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
پیرو صدور دادنامه‌ای در هیات عمومی دیوان عدالت اداری عنوان شد:

احتمال کاهش قیمت چشمگیر کامیون‌های وارداتی در بازار

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت حمل و نقل جاده‌ای ضمن اشاره به صدور دادنامه‌ای در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر قابلیت پلاک گذاری تمامی کامیون‌های وارداتی که با پرداخت عوارض گمرکی از گمرک خارج شده اند، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود حباب قیمت این کامیون‌ها در بازار با افت و کاهش چشمگیری مواجه شود.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس صنعت حمل و نقل جاده‌ای ضمن اشاره به صدور دادنامه‌ای در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر قابلیت پلاک گذاری تمامی کامیون‌های وارداتی که با پرداخت عوارض گمرکی از گمرک خارج شده اند، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود حباب قیمت این کامیون‌ها در بازار با افت و کاهش چشمگیری مواجه شود.

محسن متقین با اشاره به وضعیت کنونی بازار خودرو‌های سنگین اظهار داشت: با توجه به اینکهکامیون‌های وارداتی خارج شده از گمرکات با دلار خریداری شده اند و بیش از یکسال است که مالکان این کامیون‌ها در انتظار تغییر قوانین اسقاط و پلاک گذاری هستند، هر گونه تغیییر در نرخ دلار مستقیما بر قیمت کامیون‌های وارداتی تاثیرگذار خواهد بود. کمااینکه هم اکنون نیز با توجه به رشد نرخ ارز شاهد افزایش قیمت کامیون وارداتی در بازار هستیم.

وی یادآور شد: از طرفی طی هفته‌های اخیر دادنامه‌ای در هیات عمومی دیوان عدالت اداری به تاریخ ۲۲/۹/۱۴۰۱ صادر شده که موضوع آن رسیدگی به شکایت افرادی است که به مصوبه هیات وزیران در سال ۹۷ (آیین نامه اجرایی بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه دولت) شکایت داشته اند. به موجب این آیین نامه صدور مجوز برای ورود کامیون‌های دست دوم اروپایی منوط به رعایت این آیین نامه می‌شد که به هیات وزیران اجازه داده شده بود به مدت شش ماه پس از تصویب این آیین نامه قانون مورد نظر را تصویب و اعلام کند. ضمن اینکه در ماده ۴ این آیین نامه اسقاط یک دستگاه کامیون به ازای واردات آن اجباری اعلام شده و به تصویب هیات دولت رسیده بود.

این کارشناس صنعت حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در دادنامه‌ای که اخیرا در هیات عمومی دیوان عدالت اداری صادر شده اعلام شده است که قانون گذار اجباری برای اسقاط در قانون نیاورده و هیات دولت نیز اختیاری برای اجباری کردن اسقاط نداشته است. به عبارتی وارد کنندگانی که می‌خواهند از تخفیفات گمرکی استفاده کند ملزم به ارائه برگه اسقاط هستند در غیر این صورت اجباری به ارائه گواهی اسقاط نیست. به همین دلیل در این دادنامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای بر ابطال بند ۴ مصوبه هیات وزیران داده است.

متقین اضافه کرد: به موجب این دادنامه تمامی کامیون‌های وارداتی که با پرداخت عوارض گمرکی از گمرک خارج شده و مشمول تخفیفات گمرکی نشده اند و در انتظار پلاک گذاری نیز هستند الزامی برای ارائه اسقاط نخواهند داشت و قابلیت پلاک گذاری پیدا خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه دادنامه دیوان عدالت اداری لازم الاجرا است و سرپیچی از این دادنامه جرم محسوب می‌شود، بیان کرد: با پلاک گذاری کشنده‌هایی که بیش از یکسال است با پرداخت هزینه‌های سود و عوارض گمرکی منتظر پلاک گذاری هستند و همچنین ورود آن‌ها به سیستم حمل و نقل جاده‌ای و با توجه به اینکه کامیون‌های وارداتی جدید نیز مشمول این قانون خواهند شد، پیش بینی می‌شود حباب قیمت این کامیون‌ها در بازار با افت و کاهش چشمگیری مواجه شود.

این کارشناس صنعت حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: البته شایعاتی در بازار مبنی بر مقاومت در برابر ریزش قیمت‌ها وجود دارد و اعلام شده کامیون‌هایی که تا تاریخ اول آبان ماه سال جاری وارد شده اند الزامی به ارائه اسقاط ندارند، اما کامیون‌هایی که از این تاریخ به بعد وارد شده اند ملزم به ارائه گواهی اسقاط هستند. با توجه به اینکه اصل مصوبه سال ۹۷ هیات وزیران توسط دیوان عدالت اداری رد شده است قطعا این اتفاق نخواهد افتاد و اعلام این تاریخ نیز در حد پیشنهادی در مجلس بوده و با مصوبه دیوان عدالت اداری منافات دارد.

متقین در خصوص تعیین ۵ درصد از ارزش کامیون وارداتی برای ارائه اسقاط و پلاک گذاری گفت: واریز ۵ درصد از ارزش روز کامیون وارداتی به صندوقی در وزارت صمت در راستای اجرای قانون هوای پاک و کمک به کاهش الودگی هوا بوده و ارتباطی به موضوع اسقاط کامیون‌ها ندارد.

وی در ادامه درباره وضعیت فعلی بازار کامیون‌های داخلی عنوان کرد: تولید کنندگان داخل نیز با رشد نرخ ارز صرف نظر از اینکه مجوز افزایش قیمت داشته باشند، افزایش نرخ قابل توجهی را روی محصولات خود اعمال کرده اند.

این کارشناس صنعت حمل و نقل جاده‌ای در پایان خاطرنشان کرد: افزایش تورم عمومی در کشور به جز اقلامی که کنترل قیمت آن‌ها در اختیار دولت است تاثیر خود را روی همه بخش‌ها گذاشته است و بازار خودرو‌های سنگین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: خبر خودرو

عناوین برگزیده